Budoucnost patří elektromobilům
Mnoho lidí považuje elektromobily za nepraktické a ve skutečném světě nepoužitelné – mají krátký dojezd, nabíjení trvá celou věčnost a navíc je pořízení automobilu na elektřinu velmi nákladné. Tato tvrzení ale dnes již neplatí anebo přestanou platit v nejbližších letech. Díky technologickému pokroku se výrazně prodloužil dojezd a zkrátila doba nabíjení elektromobilů a klesá také jejich cena. V neposlední řadě se rychle zahušťuje síť dobíjecích stanic. Elektromobily se tak stávají plnohodnotným dopravním prostředkem.
To se promítá do všech oblastí týkajících se prodeje a servisu elektromobilů. Nedávná studie společnosti Roland Berger předpokládá v roce 2020 v Česku roční prodej až 7 tisíc vozidel s elektrickým pohonem. To představuje asi 3 % trhu a jen malé zaostání za zeměmi západní Evropy, kde se tento podíl očekává mezi 5 a 10 %. V roce 2025 by každé páté nově prodané auto v Česku mělo mít elektrický pohon a o dalších pět let později bude české silnice brázdit 250 tisíc elektromobilů.
Příležitost pro energetiky
Takové množství automobilů, které pro svůj pohon potřebují elektřinu, představuje pro energetiky významnou příležitost. Spotřeba ropy díky většímu rozšíření elektromobilů klesne odhadem o 14 procent a naopak 8 procent veškeré vyrobené elektřiny budou spotřebovávat právě elektromobily. Čtvrt milionu těchto aut může spotřebovat tolik elektřiny, že na její výrobu bude potřeba celý jeden blok jaderné elektrárny.
Elektromobilita představuje příležitost pro růst i pro největší českou automobilku Škoda Auto. Nedávno navázané partnerství firmy se společností ČEZ je tak jen přirozeným krokem. „Škoda Auto je pro nás jako česká společnost velmi důležitým partnerem,“ uvedl generální ředitel Skupiny ČEZ Daniel Beneš.
ČEZ se na nástup elektromobility již několik let připravuje a po celém Česku buduje sít dobíjecích stanic. Projekt Elektromobilita ČEZ nyní v Česku provozuje přes 70 dobíjecích stanic a je tak největší sítí svého druhu nejen v rámci Česka, ale i celého regionu střední a východní Evropy. ČEZ navíc připravuje jejich průběžnou modernizaci. Nyní je v síti 25 rychlodobíjecích stanic, které elektromobil „natankují“ během několika desítek minut, už do konce dubna by se ale zásuvky pro rychlé dobíjení měly objevit na všech 70 stanicích ČEZ.
Ani toto není konečné číslo. Další veřejné rychlodobíjecí stanice vybuduje ČEZ v letech 2017–18 na hlavních tazích napříč Českou republikou. Celkem 42 stanic umožňujících dobití většiny běžné kapacity baterií za 20 až 30 minut vznikne díky grantu z evropského programu CEF. Nad rámec těchto stanic bude vybudována také jedna lokalita kombinující integraci dobíjecích stanic, systému pro ukládání energie a výroby z obnovitelného zdroje.
Ekologická veřejná doprava
Elektromobily se neuplatňují jen v soukromé dopravě. Stále častěji se vozy na elektrický pohon objevují i na autobusových linkách ve městech, kde pomáhají snižovat emise ve veřejné dopravě. Již více než rok dopravuje dvojice elektrobusů cestující mezi multifunkčním areálem BB Centrum a stanicí metra Budějovická v Praze 4. Lídrem elektromobility v městské hromadné dopravě ovšem možná překvapivě nejsou Praha, Brno nebo Ostrava, ale slezský Třinec. Město od začátku března provozuje deset elektrobusů – nikde jinde v České republice početnější flotilu nemají.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů , judikatura, právo | www.epravo.cz