ČEZ ve Vestci otestuje využití akumulace a fotovoltaiky při dobíjení elektromobilů. Systém umí dobít 7 e-aut bez síťové elektřiny.
V lokalitě tří veřejných rychlodobíjecích stanic ve Vestci u Prahy budou testovány různé režimy provozu dobíjecích stanic ve spojení s akumulací a fotovoltaikou. Díky tomuto systému společnosti ABB tu řidiči mohou doplnit akumulátory svých e-aut i při případném výpadku napětí v síti. Jedním z cílů projektu je omezit negativní dopad masivního rozvoje elektromobility na distribuční soustavu.
Novinka, která by se měla stát modelem pro nasazení zejména v dobíjecích lokalitách s dlouhodobě nízkým nebo omezeným výkonem, vznikla díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF).
Rychlé dobití elektromobilu, kdy vlastní produkce energie v kombinaci s akumulací doplňuje standardní dodávku ze sítě, je od konce září 2019 realitou ve Vestci. Trojice rychlodobíjecích stanic zvládne díky nově spuštěné vlastní fotovoltaické elektrárně o výkonu 20 kWp a akumulačnímu systému s kapacitou 275 kWh zajistit doplnění baterií e-aut. Zařízení dodané společností ABB ČR svou maximální možností akumulace pokryje např. jednorázové dobití 7 běžných elektromobilů s bateriemi o kapacitě 36 kWh. Instalace systému byla financována z grantu z evropského programu CEF, jehož prostřednictvím Evropská komise podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T. Lokalita ve Vestci je v provozu od října 2017.
„Robustní síť rychlodobíjecích stanic schopných obsloužit elektromobily všech značek a nejrozšířenějších standardů dobíjení vnímáme jako zásadní podmínku pro další rozvoj elektromobility. Jedním z cílů projektu je omezit negativní dopad masivního rozvoje elektromobility na distribuční soustavu. Po testu ve Vestci zvážíme možnost instalace podobného systému v lokalitách, kde je dlouhodobě nízký nebo omezený výkon v síti. Evropský grant z programu CEF pro oblast Doprava nám pomáhá výrazně urychlit výstavbu těchto instalací. Řešení podobného typu jsou současně jednou ze základních částí naší nabídky elektromobilním zákazníkům z řad firem nebo subjektů státní správy a samosprávy,“ říká Kamil Čermák, generální ředitel společnosti ČEZ ESCO.
„ABB Microgrid systém je inovativní řešení v oblasti decentrálních sítí, které díky využívání obnovitelných zdrojů a akumulace energie zvyšuje stabilitu sítě, snižuje spotřebu elektrické energie, tím i provozní náklady a dopad na životní prostředí. Jsme rádi, že právě komplexní řešení od ABB je součástí největší podobné dobíjecí lokality pro elektromobily v České republice a věříme, že zde prokáže svoji technickou úroveň a vysokou spolehlivost,“ řekl Vladimír Janypka, marketingový a obchodní ředitel divize Elektrotechnika ABB Česká republika.
V rámci dvojice projektů souhrnně označovaných CEF vznikne do konce příštího roku více než 100 rychlodobíjecích stanic umožňujících většině elektromobilů dobít většinu kapacity baterií během 30 minut. Na dvou lokalitách budou otestovány různé režimy provozu dobíjecích stanic ve spojení s akumulací a fotovoltaikou. Vedle využívání dotačních titulů pokračuje ČEZ ve výstavbě dobíjecí infrastruktury i z vlastních prostředků.
ČEZ v současnosti provozuje nejrozsáhlejší síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily v České republice, která už se svým rozsahem více než 170 stojanů vyrovnává větším řetězcům klasických čerpacích stanic. Při využívání celé sítě dobíjecích stanic se klienti ČEZ před dobíjením identifikují RFID kartou, případně pomocí aplikace platit přímo za odebrané množství.
Elektromobilita Skupiny ČEZ provozuje rychlodobíjecí stanice dodávané společností ABB Česká republika. K jejich standardní výbavě patří DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS, které umožňují proces nabíjení s výkonem až 50 kW. Dále disponují AC nabíjením se zásuvkou vybavenou standardem Mennekes, který zvládne nabíjení s výkonem až do 22 kW. Stanice ABB jsou standardně připojeny k platformě fungující na principu cloudu, která umožňuje monitorovat zařízení v reálném čase a provádět vzdálenou diagnostiku, včetně spotřeby energie pro každou z nich či výpočtu statistiky za určité období. Jde o aplikace „Drive Care“ a „charger Care”. Právě v kombinaci s integrovanou aplikací prediktivní údržby na platformě Microsoft Azure dovede systém zareagovat dříve, než se případná závada projeví na kvalitě služby. Spolehlivost provozu stanic je pro e-mobilitu naprosto klíčová.
V České republice je aktuálně registrováno téměř 3000 elektromobilů. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, loni 725 elektromobilů a letos do konce září 611 e-aut. Odhady dalšího vývoje hovoří počínaje příštím rokem o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta definitivně stávají běžnou součástí zejména městského provozu. Vyšší dojezd nových typů elektrických vozů v kombinaci s hustší sítí veřejných dobíjecích stanic také definitivně otevírají pro elektromobilitu cestování mezi městy.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz