Jak jsou na tom s technologiemi právníci v Americe?
V cloudu je už třetina amerických advokátů. Co jim doporučuje komora?
American Bar Association (dále jen ABA, neplést si s populární severskou kapelou) je samosprávní orgán. V mnoha ohledech je to orgán podobný naší České advokátní komoře - platíte poplatky a dostáváte podporu, ať už ve formě školení či informací z trhu. Pro výkon povolání advokáta však nemusíte být členem, respektive ve většině států musíte být členem státní organizace.
Ještě minimálně v jedné oblasti se však ABA od ČAKu diametrálně liší - v zaměření na téma právních technologií (legal tech). Zatímco za oceánem jde, pro svou důležitost, o natolik velké téma, že se jí v ABA zabývá jedna z osmi divizí, Legal Technology Resource Center, u nás byste výzkumy problematiky digitalizace a jejich dopadů na právníky hledali mnohem hůř.
Není se však co divit, podle průzkumu se totiž 94 procent amerických kanceláří domnívá, že technologie jsou čím dál tím důležitější součástí jejich byznysu. Čísla z domova nemáme, z našich zkušeností však bohužel vyplývá značně jiná statistika.
Američtí advokáti, verze 2015
V rámci svého každoročního průzkumu zjišťuje ABA mimo jiné to, jaké používají právníci technologie. Od typu počítače a vlastnictví tabletu přes používaný e-mailový systém až po cloudové řešení. Z těchto průzkumů vychází unikátní obrázek o současném stavu americké advokacie.
Začněme základem a tím je u advokátů všech národností ochrana advokátního tajemství. Přesně polovina všech větších amerických kanceláří používá nějaký šifrovací software, více než 90 % advokátů (včetně těch, co pracují jen sami na sebe) pak používá placený antivirový program. ABA pak sama upozorňuje také na aktuální bezpečnostní hrozby.
Otázka bezpečnosti trápí advokáty také při rozhodování o přechodu na cloud. Na cloudu je už třetina amerických advokátů. Studie však zároveň říká, že v této části dotazníku respondenti často dávali protichůdné odpovědi a celá třetina odpověděla „nevím“. Samotná ABA proto cloudová řešení propaguje a na svých stránkách má velké množství publikací, které se věnují jeho vysvětlování, tak i radám k jeho používání.
Vzhledem ke statistice používání cloudu i našemu poslednímu článku, který se zabýval prací z domova, nás zajímalo, kolik z amerických kanceláří používá software na vzdálené připojení k počítači. Odpovědi nás překvapily. 80 % těch velkých, má specializovaný software na vzdálené připojení, u menších kanceláří je to 58 % a u samostatných advokátů 38 % (mezi jednotlivými řešeními vedou v USA produkty firmy Citrix).
Ještě větší překvapení nás čekalo u otázky softwaru na fakturaci a vykazování hodin. To, že ho využívají beze zbytku všechny velké firmy je asi samozřejmost, statistika 70 % u malých kanceláří a 62 % u samostatných advokátů však překvapila i nás, technologické optimisty.
Celkově z odpovědí na konkrétní software vychází nejlépe PCLaw, z našeho pohledu již lehce zastaralý program, jehož licence s ročními aktualizacemi vyjde na tisíc dolarů. Celkově z informací vyplývá, že američtí právníci již vůbec neřeší, zda používat specializovaný software, ale jaký. Pomoci při výběru jim má také tzv. nákupní průvodce nebo prestižní ročenka právního softwaru. Ta vychází v tištěné edici o šesti vydáních rozdělených podle kategorie. Každé z nich má cenu 350 dolarů.
Do kategorie technologií patří také sociální sítě a blogy.
Pro firemní účely vede ve Spojených státech LinkedIn, firemní profil zde má více než polovina kanceláří a ABA dokonce vydává knihu „LinkedIn za jednu hodinu - pro právníky”. Na největší světové síti, Facebooku, se pak prezentuje více než třetina kanceláří.
Ze všech velkých sociálních sítí nejvíce propadl Twitter. Zatímco technologické obory tuto „mikroblogovací” platformu milují, mezi právníky je extrémně málo využívána. Může to být tím, že komunikace za značku je na této síti o něco těžší, paradoxně však stejnou nevoli k Twitteru vykazují i právníci „sólisté”.
Velmi zajímavá data ukazuje také průzkum týkající se blogování. Firmy mají blog ve čtvrtině případů, ještě méně časté jsou osobní profesní blogy. Ty však vidíme častěji u partnerů firmy.
Ti, co blogují, stráví psaním v průměru méně než hodinu týdně, pozitivní výsledky však ukazují časové investice mezi hodinou a pěti. Každý jeden advokát z velké firmy, který takto cíleně bloguje, získal díky této činnosti nového klienta a zvýšil loajalitu stávajících.
Učit se, učit se, učit se
Známá poučka platí i v právu a technologiích. ABA v tomto ohledu poskytuje svým členům, i nám, pouhým návštěvníkům webu, skvělou službu. Pokud umíte anglicky, doporučujeme projít si stránky Legal Technology Resource Center, naleznete zde mnoho velmi užitečných informací - od základních pouček, například proč nepoužívat mail zdarma (typu @email.cz), po argumenty pro používání obchodního softwaru.
Kromě toho autoři z ABA doporučují také jiné zdroje, mezi nimi i náš oblíbený blog The Connected Lawyer.
Pavel Krkoška,
SingleCase
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz