Jak na reklamace nákupů z Číny? A jak je to s DPH u nákupů na čínských e-shopech?
Mnoho zákazníků nedá na čínské e-shopy dopustit. Lákavé nabídky spojené s různorodým sortimentem a dopravou zdarma se totiž zdají být přímo neodolatelné. Občas se ovšem může stát, že zboží nedorazí v pořádku. Co dělat, když je potřeba reklamovat nákupy z Číny? Na jaké další aspekty je dobré dát si pozor?
Důvodů k reklamaci je hned několik. Zásilka buď může dorazit ve špatném stavu nebo se může stát, že dokonce přijde zcela neodpovídající zboží. Ať už se jedná o oblečení ve špatné barvě či velikosti nebo o chybějící elektronickou součástku, zákazník má možnost zboží reklamovat.
Výhodou některých čínských e-shopů je, že je možné přepnout je do češtiny. Například AliExpress v češtině umožní jednodušší navigaci po webu a usnadní i samotnou reklamaci. AliExpress v češtině nevyužívá doslovný překlad, ovšem pro zákaznické potřeby bohatě postačí.
Při nákupech z čínských e-shopů je také dobré dávat si pozor na clo a DPH z Číny. V případě, že si zákazník zapomene tyto parametry pohlídat, se může výsledná cena balíčku prodražit. Více o nákupech z Číny nabízí internetový magazín Slevove.cz.
Reklamace nákupů z Číny
Reklamace zboží z Číny je něco, na co se vyplatí dát si pozor. Ačkoliv reklamace na různých e-shopech vypadá trošku jinak, vždy platí, že prvním krokem je zkontaktování zákaznického servisu a co nejdetailnější popsání problému se zásilkou.
Zboží je potom nutné nafotit a fotografie zaslat na e-mail prodejce. To slouží jako důkaz o tom, že je se zbožím něco v nepořádku. Poté se zahájí reklamační řízení a e-shop rozhodne, zda je na reklamaci nárok, či nikoliv.
Ačkoliv většinou existuje více způsobů, jak se reklamace z Číny řeší, vždy je důležitá domluva se samotným prodejcem. Zákazník si může nechat zaslat nové zboží anebo se rozhodnout pro často jednodušší variantu, kterou je vrácení peněz. Peníze se vrací stejným způsobem, jakým bylo zaplaceno.
Je potřeba dát si pozor na nevratné zboží, které e-shopy nepovolují reklamovat. Jedná se například o spodní prádlo, hygienické produkty či kosmetické krémy. Dalším aspektem, který se vyplatí při nákupech z Číny pozorovat, je záruční doba.
Na čínských e-shopech bohužel neplatí jednotná záruka 2 let jako v České republice. Čínské e-shopy většinou poskytují záruku v rozmezí 3 až 12 měsíců a není výjimkou, že na jednom e-shopu se záruka liší v závislosti na druhu zboží.
U reklamace z Číny si zákazník může nechat zaslat nové zboží nebo se rozhodnout pro vrácení peněz. Ty se vrací stejným způsobem, jakým bylo zaplaceno.
DPH u nákupů na čínských e-shopech
Nyní stále platí, že drobné zásilky, které zákazníci rádi kupují, jsou osvobozené od platby DPH i cla. Toto pravidlo platí konkrétně pro zásilky do 22 eur. DPH se pak platí u zásilek, které se cenově pohybují kdekoliv nad touto hranicí. Clo se pak musí hradit u zásilek nad 150 eur.
S rokem 2021 však přichází i nová opatření, co se DPH u nákupů z Číny týče. S novým rokem totiž přestane platit osvobození levných zásilek do 22 eur od DPH. Původně tato pravidla měla začít platit od 1. 1., kvůli koronavirové pandemii je však možné, že vstoupí v účinnost až v červenci příštího roku.
Mnozí zákazníci se obávají, že nová pravidla DPH ztíží jednoduchost nakupování na těchto e-shopech. Naštěstí to však bude vypadat tak, že zákazník zaplatí DPH již v ceně zboží na daném e-shopu. Celní řízení se tak bude stále týkat jen zásilek nad 150 eur.
Jak obejít potíže se clem a DPH? Zákazník má většinou možnost vybrat si zboží z evropských skladů i na čínských obchodech. Tyto sklady mají často menší nabídku sortimentu, ovšem zákazníkovi odpadnou starosti spojené se zdlouhavým celním řízením.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz