Jaký zvolit limit povinného ručení?
S pojmem povinné ručení jste se jistě už setkali. V běžné řeči ho nazýváme povinným ručením, správně se jmenuje pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Vrtá vám hlavou, jaký limit povinného ručení si vybrat pro vaše nové auto, nebo zkoumáte vaši stávající pojistku a nevíte, co uvedená čísla znamenají? Podívejme se tedy na povinné ručení společně.
K čemu je povinné ručení potřeba?
Jedná se o pojištění, které je dáno zákonem a musí jej mít sjednáno každý majitel motorového vozidla, které je vedeno v registru vozidel. V danou chvíli není důležité, zda vozidlo využíváte, ale pokud je v evidenci České kanceláře pojistitelů zapsané jako „určené k provozu“, povinné ručení si platit musíte. Bez tohoto pojištění nesmíte takzvaně ani vyjet na silnici. Třešničkou na dortu je, že povinné ručení musí mít i elektrokola a koloběžky na motor s výkonem nad 250W.
Tip
Přímo na hlavní stránce webu České kanceláře pojistitelů si můžete ověřit, zda je pro vozidlo pojištění odpovědnosti z provozu vozidla sjednáno.
Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla slouží ke krytí škod, které způsobí majitel vozidla (viník, pojištěný) ostatním. Proto je velmi důležité už při sjednávání smlouvy vhodně zvolit limit povinného ručení. Je-li pojištěný viníkem dopravní nehody, škody na jeho vlastním majetku pojišťovna z povinného ručení nekryje, ale platí si je viník sám (např. oprava zrcátek vlastního auta). Pro tyto případy je vhodné mít sjednané havarijní pojištění, které si můžete vybrat a dokoupit kdykoliv klidně z domova.
Proč je důležité vybrat správně limit povinného ručení?
Správná výše limitů povinného ručení ochrání pojištěného (viníka) před možným nepříznivým dopadem nároků poškozené strany. Při nehodě se povinné ručení použije na úhradu:
- škod na zdraví nebo usmrcení,
- škody vzniklé poškozením, zničením nebo ztrátou věci, jakož i škodu vzniklou odcizením věci, pokud fyzická osoba pozbyla schopnost ji opatrovat,
- ušlého zisku,
- účelně vynaložených nákladů spojených s právním zastoupením při uplatňování nároků z povinného ručení.
Součet všech těchto položek může dosáhnout i několikamilionových částek. Pojišťovna, u které má pojištěný smlouvu o povinném ručení, zaplatí za viníka nehody poškozenému skutečnou škodu maximálně však do výše smluvně sjednaných limitů povinného ručení. Nad tento sjednaný limit už musí viník nehody platit poškozenému odškodnění z vlastních zdrojů.
Limit povinného ručení představuje tedy maximální sumu, která je v případě škodné události vyplacena poškozenému z daného povinného ručení. Volbě limitů pojistného krytí proto věnujte dostatek pozornosti.
Víte, že …
Povinné ručení je popsáno včetně limitů Zákonem č. 168/1999 Sb. - Zákon o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla).
Jaký tedy zvolit limit povinného ručení?
Tento Zákon stanoví nejnižší částku, na kterou je možné povinné ručení sjednat na:
- 35 mil. Kč na každého zraněného nebo usmrceného a
- 35 mil. Kč na majetkovou škodu pro všechny poškozené.
Pojišťovny mají ve své nabídce ale produkty s různými variantami limitů, a to často až do výše 250 milionů korun na újmu na zdraví a 250 milionů korun na majetkovou újmu.
Ačkoliv se od zvolené výše plnění odvíjí cena pojištění, neměl by pojištěný zůstávat na těchto minimálních limitech povinného ručení. Doporučuje se obvykle částka alespoň 50 milionů korun na zdraví i 50 milionů korun na majetek. S ohledem na cenu nových automobilů je však lepší sáhnout po limitu 100 milionů korun. Opravdu nemáte šanci ovlivnit, zda jen cinknete o zrcátko zaparkovanému autu, nebo se střetnete s autobusem plným lidí, nebo kamionem plným elektroniky, případně zaviníte hromadnou nehodu na německé dálnici.
Cenu pojištění ovlivňují i další kritéria. Jedná se o bonus řidiče podle dosavadní nehodovosti řidiče, bydliště (ve velkém městě bývají nejrůznější šrámy a ťukance aut běžnější), stáří vozidla, atd.
Povinné ručení může krýt i jiné škody
Pojištění nemusí být jen o zákonných limitech povinného ručení. Některé pojišťovny k povinnému ručení už přistupují více zeširoka a automaticky klientům garantují asistenční služby. Povinné ručení se pak může hodit i pro “drobné nehody a omyly” jako např. natankování špatného paliva, nebo prázdná nádrž, píchlá pneumatika, vybitá baterie, klíček zalomený v zámku, připojištění rozbitého čelního skla.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz