Kompenzace v případě zrušení letu
Víte, v jakých případech můžete u leteckého dopravce uplatnit nárok na odškodnění v případě zrušeného letu a jakou výši odškodnění požadovat? To vše a mnohé další si můžete přečíst níže.
Kdy vzniká nárok na odškodnění
Odškodnění v rámci Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 (dále jen „Nařízení)
Pro vznik nároku na odškodnění je třeba nejprve stanovit, zda se na daný případ aplikuje výše uvedené evropské nařízení. „Toto nařízení se vztahuje na cestující odlétající z letiště umístěného na území členského státu a na cestující odlétající z letiště umístěného na území třetí země na letiště umístěné na území členského státu, pokud je provozující letecký dopravce dopravcem Společenství, a pokud neobdrželi odškodnění či jinou náhradu v třetí zemi,“ doplnil ředitel úseku likvidace škod D.A.S. pojišťovny Tomáš Smolík.
V praxi to znamená, že Nařízení se uplatní vždy, když odlétáte na dovolenou z území členského státu (např. z České republiky, Německa, Polska). Složitější situace však může nastat při návratu z letiště, které se nenachází na území Evropské unie, zpět do členského státu EU (např. let z USA do České republiky). V takovém případě je třeba, aby byl let provozován tzv. dopravcem Společenství.
Dopravce Společenství je letecký dopravce, který obdržel provozní licenci Společenství, tj. licenci vydanou příslušným úřadem některého z členských států EU. Často jde o dopravce, který má své sídlo nebo alespoň pobočku v některém z členských států Evropské unie, avšak nemusí to být vždy pravidlem. Háček je v tom, že ucelený seznam dopravců Společenství bohužel není nikde zveřejněn.
Co požadovat při zrušení letu
Podle Nařízení máte v případě zrušení letu v prvé řadě možnost volby mezi:
- vrácením pořizovací ceny letenky či
- přesměrováním letu za srovnatelných dopravních podmínek a při nejbližší příležitosti na cílové místo určení.
Dále máte právo na stravu a občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době a na dva telefonní hovory. V případě přesměrování letu, jestliže čas nového odletu je alespoň následující den po plánovaném odletu zrušeného letu, máte taktéž právo na ubytování v hotelu (pokud je to nezbytné) a na transfer z letiště na hotel.
Nezávisle na tom, zda si vyberete přesměrování či náhradu pořizovací ceny letenky, máte nárok na odškodnění podle čl. 7 Nařízení, pokud jste o zrušení letu nebyli informováni alespoň:
- dva týdny před plánovaným časem odletu, nebo
- ve lhůtě od dvou týdnů do sedmi dnů před plánovaným časem odletu a zároveň vám nebylo nabídnuto takové přesměrování, které by vám umožnilo odletět nejpozději dvě hodiny před plánovaným časem odletu a dosáhnout cílového místa určení nejpozději čtyři hodiny po plánovaném čase příletu, nebo
- ve lhůtě kratší sedmi dnů před plánovaným časem odletu a nebylo vám nabídnuto přesměrování s odletem nejpozději hodinu před plánovaným časem odletu a příletem na místo určení nejpozději dvě hodiny po plánovaném čase příletu.
Důkazní břemeno ohledně prokázání skutečností, zda a kdy byl cestující informován o zrušení letu, nese provozující letecký dopravce.
Právo na finanční náhradu
„Právo na finanční náhradu vzniká za předpokladu, že let nebyl zrušen z důvodu tzv. mimořádných okolností, kterým nebylo možné zamezit ani přijetím všech přiměřených opatření. Mimořádné okolnosti jsou takové události, které nejsou vlastní běžnému výkonu činnosti leteckého dopravce a vymykají se jeho účinné kontrole, např. přírodní katastrofa,“ vysvětlil Smolík.
Pokud jsou splněny výše uvedené podmínky, máte nárok na náhradu ve výši:
- 250 EUR u letů o délce do 1 500 kilometrů,
- 400 EUR u letů v rámci EU delších než 1 500 kilometrů a u všech ostatních letů o délce od 1 500 kilometrů do 3 500 kilometrů,
- 600 EUR u letů nad 3 500 kilometrů.
Jestliže jste však přijali nabídku přesměrování letu, může provozující letecký dopravce o 50 % snížit odškodné, pokud přesměrovaný let nepřekračuje plánovaný čas příletu původně rezervovaného letu:
- dvě hodiny u letů o délce do 1 500 kilometrů,
- tři hodiny u letů v rámci EU delších než 1 500 kilometrů a u všech ostatních letů o délce od 1 500 kilometrů do 3 500 kilometrů,
- čtyři hodiny v případě letů nad 3 500 kilometrů.
Kde uplatnit náhradu škody
Nárok na náhradu škody je vždy nutné uplatnit přímo vůči leteckému dopravci. To platí i v případě zakoupení zájezdu včetně letecké přepravy u cestovní kanceláře. Český občanský zákoník stanoví, že právo na náhradu škody při přepravě osob musí cestující uplatnit u dopravce bez zbytečného odkladu. Pokud nebylo právo uplatněno nejpozději do šesti měsíců, soud je nepřizná, namítne-li dopravce, že právo nebylo uplatněno včas.
Odškodnění při zrušení letu v ostatních případech
„Pokud se na váš případ výše uvedené Nařízení neaplikuje, není stanovena žádná paušální náhrada škody. Záleží tedy na vás, zda vznik a výši škody způsobenou zrušením letu prokážete,“ uvádí Tomáš Smolík. Pomocným vodítkem může být Montrealská úmluva, podle které letecký dopravce odpovídá za usmrcení nebo zranění cestujícího, poškození, zničení nebo ztrátu zapsaného i nezapsaného zavazadla a zpoždění dopravy. Montrealská úmluva se uplatní, pokud je stát, ve kterém má letecký dopravce sídlo, jejím signatářem.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz