LEAGLEONE: Boj proti greenwashingu
Praha, 1. 12. 2023 - Evropská unie přichází s návrhem nové směrnice o environmentálních tvrzeních. Podle této směrnice budou výrobci mít povinnost prokazovat svá environmentální tvrzení, štítky či podobná označení na svých produktech nebo službách. Co to bude znamenat v praxi a proč EU s takovýmito opatřeními vůbec přichází? Důvod je jednoduchý, každý výrobce rád tvrdí a vytváří dojem, že jeho výrobky jsou šetrné vůči životnímu prostředí – realita ovšem může být zcela opačná, což si spotřebitel může jen těžko ověřit.
Co znamená „greenwashing“?
Greenwashing je marketingová strategie, při které společnosti uvádějí, že jsou ekologicky odpovědné a šetrné, ačkoliv ve skutečnosti tomu tak není a jejich praktiky jsou pro životní prostředí škodlivé. Tato klamavá taktika má za cíl získat podporu ekologicky orientovaných spotřebitelů a vytvořit dojem „eko-friendly“ mediálního obrazu výrobce, často však bez reálného základu. Tyto praktiky se nazývají greenwashing a jejich důsledkem je nejen narušení důvěry spotřebitelů v ekologickou udržitelnost výrobků, ale také znevýhodnění těch výrobců, kteří své prostředky a úsilí do ochrany životního prostředí opravdu investují. Greenwashing se v rámci EU bohužel stává čím dál tím více rozšířenou nekalou obchodní praktikou.
Green claims
Evropská unie představila návrh směrnice o zdůvodňování a sdělování výslovných environmentálních tvrzení (tzv. green claims). Účelem směrnice je vytvořit soutěžní prostředí, ve kterém se spotřebitelé budou moci lépe orientovat a informovaně rozhodovat.
Článek si můžete přečíst zde.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz