Měsíčník Rekodifikace & praxe: Uzavírání spotřebitelských smluv na internetu
eFocus
Nový občanský zákoník výrazně změnil dosavadní chápání uzavírání smluv prostřednictvím internetu. Zejména se mění pojetí nabídky a jejího přijetí, což s sebou přináší praktické otázky související například s okamžikem uzavření smlouvy. Současně byla do občanského zákoníku implementována směrnice 2011/83/EU ze dne 25. října 2011 o právech spotřebitelů obsahující široké informační povinnosti na straně podnikatelů, které musí být spotřebiteli sděleny při uzavírání smlouvy. Autor se ve svém příspěvku zabývá praktickými otázkami, které nová právní úprava v této oblasti přinesla.
Autor: JUDr. Zdeněk Kučera, Ph.D., advokát v Praze a vyučující na Fakultě informačních technologií ČVUT a Právnické fakultě Univerzity Karlovy v Praze
Oproti předchozí právní úpravě již návrh na uzavření smlouvy (slovy občanského zákoníku „nabídka“) podle § 1732 obč. zák. nemusí směřovat vůči určitým osobám. Ustanovení nového občanského zákoníku upravující spotřebitelské smlouvy již speciální část o formě nabídky neobsahuje. Pouhé vystavení zboží na internetu tak může, za splnění podmínek občanského zákoníku, být již nabídkou na uzavření smlouvy. Aby se však podle občanského zákoníku jednalo o nabídku, musí být kumulativně splněny tři podmínky, a to: nabídka musí obsahovat podstatné náležitosti smlouvy, možnost uzavření smlouvy jednoduchým a nepodmíněným způsobem a z právního jednání navrhovatele musí vyplývat jeho vůle být nabídkou vázán.
Jak autor podotýká, může být v oblasti uzavírání smluv v internetových obchodech problematické zejména splnění podmínky obsahu podstatných náležitostí smluv. Co se takovou náležitostí rozumí, implikuje ustanovení § 1746 obč. zák., ze kterého vyplývá, že se jedná o náležitosti smlouvy stanovené v základním ustanovení pro každý smluvní typ. V případě kupní smlouvy se tak bude jednat zejména o identifikaci stran, předmětu koupě a ceny. Internetoví prodejci by tedy měli dbát na to, aby nabízené výrobky byly dostatečně specifikovány.
Je-li vystavení zboží na internetu podle nové právní úpravy nabídkou, okamžikem odeslání objednávky spotřebitele dojde k její akceptaci. Vzhledem k tomu, že smlouvy uzavírané touto formou jsou převážně konsensuální právní jednání, smlouva by měla vzniknout okamžikem odeslání objednávky spotřebitelem prodávajícímu. Pokud ale uzavírání smlouvy neprobíhá při přímé interakci prodávajícího a kupujícího (například formou on-line asistence při vyplňování objednávky), jedná se o jednání mezi nepřítomnými osobami a aplikuje se na něj § 570 obč. zák. Akceptace nabídky spotřebitelem tak vyvolá účinky vůči prodávajícímu až okamžikem, kdy se dostane do jeho dispozice.
V této souvislosti autor uvádí, že v praxi se lze setkat se snahou prodávajících na internetu ujednat si se spotřebiteli jiný okamžik vzniku smlouvy podle § 1770 obč. zák. Takové ujednání (pokud by nezakládalo nerovnováhu práv spotřebitele) by bylo možné, nikoli však při prvním uzavření smlouvy se spotřebitelem. Ujednání změny způsobu přijetí nabídky totiž musí předcházet samotnému uzavření smlouvy, která již podléhá změněnému procesu kontraktace. Proto toto ujednání obsažené například ve všeobecných obchodních podmínkách nebude platné pro první smlouvu mezi stranami.
V dalším výkladu se autor věnuje otázce samotného technického strukturování uzavírání smlouvy se spotřebitelem, kterou občanský zákoník řeší jen částečně, či rozebírá zevrubně jeden z dalších problémů, se kterými se praxe potýká, a tím je problematika nesprávně zveřejněné ceny zboží.
Uzavírání spotřebitelských smluv na internetu
JUDr. Zdeněk Kučera, Ph.D.
Rekodifikace & praxe č. 5, str. 4
nakladatelství Wolters Kluwer
Časopis Rekodifikace & praxe můžete objednat >>> zde.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz