„Mlčení všechno ničí. Hlavně mluvte, mluvte!" radí psychologové rodičům, ale i právníkům při rozvodu
Česká republika drží v Evropě smutné prvenství v rozvodech na počet uzavřených manželství. Je to suché konstatování, za kterým bohužel nejsou vidět tisíce dětí s uplakanýma očima, pro které je rozvod jejich rodičů především ohromným traumatem „co bude dál".
Dětský svět je přitom stavebně poměrně jednoduchý. I když se rozvodu většinou nedá zabránit, protože vztahy mezi rodiči jsou nenávratně potrhané, je možné zajistit, aby nejdůležitější prvky světa dětí zůstaly na svém místě. K tomu je ale třeba hlubšího pochopení nejenom u obou rodičů, ale rovněž u advokátů a soudů. A tomu se snaží pomoci služba Servis rodiny a konzultační projekt Roz-vod obecně prospěšné společnosti WOMEN FOR WOMEN (W4W).
Největším stresorem je vždy nejistota
Rodiče a advokáti jsou v rozvodovém sporu hlavními aktivními prvky, které tak či onak mohou spor řídit a ovlivňovat. To dítě nemůže. Je vydáno všanc důsledkům, které si často představuje mnohem děsivější, než jaké nakonec budou. Na vině jsou přitom vyhrocené emoce na obou stranách, někdy i profesionálně chladný přístup advokátů, kterým jde především o výsledek – tedy o výhru v soudním sporu v zájmu svého klienta. „Dětskou stranu" si tito hlavní hráči konfliktu skoro nepřipouští a pokud ano, omlouvají svůj nezájem tím, že dítě jejich krokům nerozumí, nebo že se vše přece děje v zájmu dítěte.
Nenaslouchání a nevysvětlování má přitom ohromný emoční dopad. Strach je budován na dětských představách o samotě, nelásce, nejistotě, zda rozvod nevyústí ve ztrátu jedné z jim nejbližších bytostí. Protože dítě obvykle nerozlišuje, koho z rodičů potřebuje víc. Má je rádo a potřebuje je stejně.
A právě v těchto věcech je třeba mu naslouchat, vnímat jeho obavy a snažit se je rozptýlit. Zde je zásadní kvalitní a znalý přístup sociálních pracovníků, rodičů, advokátů i soudců.
O budoucích emocích často rozhodují technikálie
Rozvod je o právním postavení obou rozvádějících se rodičů i startovacím prostorem pro úpravu velkého množství technických věcí. Ty ve většině případů úzce souvisí s iracionálními obavami dítěte. Určují jeho budoucí postavení a jistotu. A zmenšují konflikty, které při řešení nečekaných situací (zpravidla nepřiznaných a nepředstavitelných v okamžiku rozvodu) v budoucnu nutně nastanou.
Jedná se například o tyto situace a jejich řešení:
- Ať už bude dítě žít s kýmkoli z rodičů, jakým způsobem bude moci trávit čas s druhým z nich? Budou zde nějaké hranice aktivit, nebo to bude ponecháno na náhodě a situaci?
- Jak nejdále od sebe by měly obě rodiny bydlet? Bude to mít vliv na školní docházku? Kdo bude dítě doprovázet? Jak se budou hradit náklady jeho cesty a doprovodu?
- Bude se moci narozenin a svátků jednoho z rodičů účastnit i dítě? Jak to bude s Vánoci? Kde, s kým a jak dlouho bude moci dítě být? Může si přinést dárky, které dostane u jednoho z rodičů, ke druhému?
- Může dítě kontaktovat druhého rodiče, když je s prvním? A jak – pomocí telefonu, SMS, mailem? Jaká bude frekvence těchto kontaktů? Co by si směli sdělovat? Měla by mít komunikace nějaká pravidla, nebo může být spontánní?
- Když je potřeba pohlídat dítě v době, kdy je nemocné, nebo když při péči o dítě onemocní jeden z rodičů, měl by se pečující rodič s žádostí o pomoc obrátit nejprve na toho druhého?
- Jak to bude s kontaktem s prarodiči dítěte? Bude dítě moci být po určitou dobu, kdy má být s druhým rodičem, i s prarodiči nebo s širší rodinou? Které osoby jsou pro dítě tak důležité (z rodiny, z kruhu přátel, sousedů, kamarádů atd.), aby s nimi mohlo udržovat vztah i po rozvodu? S kým by naopak nemělo (nesmí) udržovat nadále vztah? A proč?
- Jak by měly být definovány výchovné přístupy? Jak se bude posuzovat tzv. „rozmazlování dítěte”?
- Pokud škola nebo školka používá on-line komunikaci, budou k ní mít přístup oba rodiče? Budou se moci střídat na třídních schůzkách? Kdo a jak bude omlouvat dítě ze školy/školky?
- Mělo by se dítě věnovat nějakému konkrétnímu zájmu/koníčku? Z jakého důvodu? Rozhodne o tom máma, nebo táta? Kdo bude jeho zájmy hradit? Kdo bude dítě na kroužky vozit? Může to být i někdo jiný než rodič, u kterého právě dítě je?
A tak dále. Tyto otázky mají většinou ryze pragmatický a technický charakter, ale jejich včasné řešení výrazně snižuje napětí v dalším životě dítěte, rodičů i jejich okolí (včetně známých, nových partnerů, prarodičů atd.).
Principy dobrého rozvodového řízení podle W4W
Cílem všech, kteří jsou zainteresovaní v rozvodové situaci, by mělo být zmenšovat konflikt a snižovat tenzi z nejistoty. Hlavním prostředkem k tomu je komunikace. Proto je důležité s dětmi mluvit a dozvědět se, co v období rozpadu rodiny postrádají a co prožívají. Dítě totiž potřebuje oba rodiče. To je základ, kolem kterého je třeba vždy vystavět právní situaci, ať je jakkoli složitá.
W4W se proto snaží pomáhat všem profesionálním týmům, které se podílejí na rozvodech. Zmenšovat konflikty, posilovat kvalitu vztahů, zvyšovat produktivitu právního procesu, urychlovat jej a pomáhat, aby dítě o žádného z obou rodičů trvale nepřišlo.
Významnou součástí této pomoci je edukace především rozvádějícím se rodičům. W4W se jim snaží vysvětlit, co jejich děti prožívají, co potřebují a jak jim v tom jako rodiče mohou pomoci. Edukace je přístupná všem osobám zainteresovaným v rozvodovém řízení, např. prarodičům, novým partnerům nebo advokátům, kteří rodiče před soudy zastupují.
Cílem edukačního procesu je pomoci všem zúčastněným pochopit, že lepším řešením pro dítě je vždy dohoda rodičů než pouhé rozhodnutí soudní autority. A že problém se nevyřeší jen přesným uspořádáním péče či zda bude dítě svěřeno jednomu či oběma rodičům. Protože rodičovskou odpovědnost budou mít i v budoucnu oba stále stejnou.
Tato zodpovědnost zůstane oběma rodičům, ať už dopadne rozvod jakkoli, po celý zbytek dětského věku, a ještě řadu let ve fázi raného dospívání. I po rozvodu bude záležet na obou rodičích, zda a jak učiní život svému dítěti šťastný a kvalitní.
Zajímá vás tato problematika? Chcete jí porozumět více do hloubky?
Rádi byste vylepšili svůj profesionální přístup a napomohli situaci dětí, s jejichž rodiči budete v profesionálním vztahu? Přijďte se podívat na některou z edukací a budete-li mít jakékoliv otázky, pracovníci W4W vám je ochotně zodpoví. Můžete se také seznámit s projektem Servis rodiny nebo Roz-vod obecně prospěšné společnosti WOMEN FOR WOMEN. K dispozici jsou též jejich ambasadoři na info@servisrodiny.cz nebo na telefonním čísle 730 815 781.
Zajímá-li vás celá problematika do hloubky, nabízíme návštěvu nového divadelního představení s rozvodovou tématikou, které pomáhá otevírat debatu o rozvodech, a hovořit o důsledcích, jež rozvody mají na děti. Ve hře Rozvod aneb V mezích přijatelné normy jsou ztvárněny příběhy tří lidí, jejichž partnerské vztahy se nacházejí těsně před rozvodem, a kteří se potkají u terapeuta. Divadelní představení vzniklo na základě námětu prof. Radka Ptáčka, profesora klinické psychologie a předního českého odborníka na rozvodovou problematiku. Inscenace tak má, stejně jako projekt W4W: Servis rodiny, nejen lidský, ale i edukativní rozměr. Po představení pak většinou následuje odborná beseda s prof. Ptáčkem.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz