Na návštěvě u Havel, Holásek & Partners: Historické zdi ukrývají moderní právnickou firmu
Představte si velkou advokátní kancelář a zdvojnásobte si ji. Teprve pak budete mít přibližnou představu o velikosti Havel, Holásek & Partners. Polovina náměstíčka ukrytého za Týnským chrámem, jen pár kroků od pražského Staroměstského náměstí, je pod vedením dvaceti partnerů této kanceláře. Dlouhé rudé schodiště vedoucí k recepci, desítky vystavených ocenění a perfektní servis dávají všem příchozím tušit, že mají čest s jedním z nejvýznamnějších hráčů na trhu právních služeb v České republice.
„Tradice a kontinuita“ dnes představuje jednu z klíčových hodnot kanceláře. Před deseti lety to ale bylo jinak. Pět právníků, kteří Havel, Holásek & Partners v roce 2001 rozjížděli, měli v jedné z budov v Týnské ulici pouze malou kancelář. Postupně se rozrostli do celého křídla čítajícího tři propojené a jednu samostatnou budovu. Jde například o „Ungeltní dům“ z druhé poloviny 15. století. Recepce pak sídlí v gotickém domě „U Váhy“, který sloužil jako celnice. Naše průvodkyně, marketingová ředitelka Veronika Králová, začíná túru s lehkou nadsázkou: „Snad se neztratíte – je to tu malé bludiště.“
Oddělené klientské prostory jsou moderní, vzdušné a praktické. Pět zasedacích místností je velký počet, přesto se do nich dohromady všichni právníci kanceláře nenaskládají. Do největší z nich se vejde „pouze“ dvacet z nich. Velký počet lidí si žádá mnoho pracovního místa. Ale jak to udělat, aby se člověk v tak velké kanceláři cítil téměř domácky? Svou roli hraje nejen sama architektura historických prostor, ale také celková atmosféra. Kancelář působí neformálně a panuje v ní přátelská atmosféra. Veronika Králová vysvětluje: „Dělali jsme si zaměstnanecký průzkum a potvrdilo se nám, že pracovníci Havel, Holásek & Partners velmi oceňují neformální atmosféru, ve které pracují. A zdaleka nejde jen o tykání mezi všemi kolegy, ale také třeba o podporu v oblasti mimopracovních aktivit a dalšího vyžití. Jestliže se na jedné straně snažíme o dlouhodobé partnerství s klienty, na druhé straně o takové partnerství usilujeme i s našimi zaměstnanci a neformálnost a příjemné prostředí nám v tom velmi pomáhá.“
Právníci jsou v budovách rozmístěni dle pracovních skupin a právních oborů, kterým se věnují. Tak je to i s partnery. Ti mají většinou vlastní kancelář, ostatní právníci jsou obvykle v místnostech po dvou, případně po třech. Hned vedle klientských prostor se nachází skupina věnující se nemovitostem, kde potkáváme i jednoho ze zakládajících společníků, Jana Holáska. Jak u něj zjišťujeme, kanceláře partnerů jsou rozměry spíše menší. „Je to historická budova, a není tu prostor na dostavbu. Kancelář pana Holáska je ale výjimečná tím, že má vstup rovnou na balkon, který je určitě jedním z nejatraktivnějších míst v kanceláři,“ říká Veronika. Nádherný balkon je centrálním místem neklientské části kanceláře a nefalšovanou dominantou budovy. Nahrazuje roli společenské místnosti, konají se tu recepce pro klienty, neformální setkání se zaměstnanci i briefingy na úrovni jednotlivých týmů. Veronika Králová dodává: „Lidem se tu velmi líbí. Když vyjde počasí, je to tu velice příjemné. Já sama tu například v létě vedu marketingové meetingy.“ Zajímavostí také je, že na freskách nad balkonem mohou návštěvníci i kolemjdoucí obdivovat renesanční sgrafita s mytologickými a biblickými výjevy.
Při cestě mezi odděleními míjíme kancelář HR ředitele Martina Hrušky. Veronika s úsměvem říká, že jde o nejvíce reprezentativní kancelář: „K Martinovi chodím často a jeho kancelář patří v budově k nejúhlednějším.“ Ve vztahu ke komunikaci se zaměstnanci Martin praktikuje takzvanou „open door policy“, tak jako i většina partnerů, a vysvětluje: „Vždy samozřejmě záleží na konkrétní situaci. Pokud se řeší důležitá nebo důvěrná záležitost, dveře se pochopitelně zavírají. Ale obecně „open door policy“ funguje. Lidé jsou na to zvyklí a je to součást naší firemní kultury.“ K firemní kultuře tu patří i ochrana životního prostředí. „U skartovacích strojů jsou nově barevné kontejnery na tříděný odpad,“ vysvětluje Veronika Králová. Havel, Holásek & Partners je také „zelenou firmou“, a to díky projektu, který umožňuje bezpečnou likvidaci elektroodpadu.
Naše túra pokračuje a procházíme IP/IT oddělením. „Právo informačních technologií a duševního vlastnictví“ je jedním z významných oddělení v kanceláři. Jde o obor, ve kterém Havel, Holásek & Partners dvakrát za sebou vyhráli Právnickou firmu roku. Robert Nešpůrek, partner odpovědný za tuto oblast, vysvětluje, jak v praxi funguje spolupráce mezi odděleními: „Maximální vzájemná podpora a spolupráce mezi specializovanými pracovními skupinami je základní filozofií této firmy. Jde nám o to, aby se jak firma jako celek, tak i všechny jednotlivé praxe, úspěšně rozšiřovaly a neustále se zvyšovala kvalita a integrita poskytovaných právních služeb. Týmová práce napříč pracovními skupinami je jednou z našich nejzákladnějších hodnot.“ Veronika dodává: „Pracovníci v našich průzkumech oceňují právě to, že si právníci a jejich týmy navzájem vycházejí vstříc a efektivně spolupracují.“
Není tajemstvím, že je v historických budovách problém s prostorem, zejména tím pracovním. Místo pro další zaměstnance by se našlo v rámci jednotlivých kanceláří už těžko, proto se Havel, Holásek & Partners rozrůstá do další budovy. To, že tu právníci nemají samostatné kanceláře, neberou jako nevýhodu. Jediná nepříjemnost může nastat, pokud je hodně telefonátů. „Když máte v kanceláři různou jazykovou vybavenost a volá více lidí najednou, je to zajímavé,“ dozvídáme se v jedné z kanceláří. Atypické prostory také umožnily v kanceláři vybudovat vlastní vinný sklípek.
Pod střechou „Ungeltního domu“ se nachází neobvyklý prostor s dřevěnými trámy – jde o knihovnu, kde si právníci mohou půjčit nejnovější literaturu. „O knihovnu se stará kolegyně, která má na starosti i vzdělávání pracovníků. Staráme se, aby naši pracovníci neustále profesně rostli – ostatně inovace a neustálý rozvoj je jednou z dalších základních hodnot kanceláře, která nám pomáhá dosáhnout našich cílů,“ říká Veronika Králová. Hned vedle knihovny sídlí oddělení provozu, kde jsme se zajímali, zda jsou nějaká úskalí při správě historického domu. „Je to jako v životě. Vše je o kompromisech. Je to krásná budova, která má své kouzlo a ke které máme vztah. Ale z hlediska provozního jsem velmi často nešťastný – je to přece jen stará budova,“ říká provozní manažer Radim Veverka, a Veronika dodává: „My se někdy přizpůsobujeme budově, ne ona nám.“
Před koncem naší túry jsme s Veronikou rozebrali firemní benefity. Partneři kanceláře a její vedení pravidelně shromažďují formální i neformální zpětnou vazbu od pracovníků – jak se jim ve firmě pracuje, co nejvíce oceňují a naopak, co jim vadí. K jejich motivaci využívají mimo jiné propracovaný systém benefitů. Jde například o vzdělávání (jazykové kurzy, školení, studijní volna či stáže v zahraničí), podporu sportovních aktivit nebo různé příspěvky (penzijní a životní pojištění nebo příspěvek na ošacení). Havel, Holásek & Partners také umožňuje svým právníků se propagovat směrem k trhu. „Snažíme se o vytvoření dostatečného prostoru k psaní odborných článků nebo účasti na konferencích a seminářích, ale i kulturních, společenských a sportovních akcích. Podporujeme také kreativitu našich zaměstnanců. A kolegové oceňují, že jejich požadavky dokážeme po organizační stránce zabezpečit,“ uzavírá túru naše průvodkyně.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz