Nastal čas evropského obchodního práva. Učte se ho!
Česká republika je v srdci Evropy. Ekonomice se daří. Obchody tak směle překračují hranice všemi směry. A jako v každém jiném odvětví lidské činnosti vznikají chyby, problémy, spory. Odborníků na tuto oblast však mnoho není. Nejen o tomto tématu jsme si povídali s odborným asistentem katedry soukromého práva VŠ CEVRO Institut JUDr. Miroslavem Sedláčkem, Ph.D., LL.M.
JUDr. Miroslav Sedláček, Ph.D., LL.M. |
K rozhodnutí stát se vysokoškolským pedagogem mě inspirovalo studium na Právnické fakultě Univerzity v Turku. V porovnání se studiem na mateřské Právnické fakultě UK byla zahraniční studijní zkušenost jiná. Rozdíl byl především ve způsobu vedení výuky, který je ve Finsku založen na tradičním problem-based learning. Přednášky a semináře jsou připraveny tak, aby studenti dané téma nejen pochopili, ale také podrobně procvičili a snažili se najít řešení k předloženému zadání. Důraz se klade na schopnost formulovat vlastní názory, resp. kritické postoje k určité problematice. Bezprostředně se tak ukáže připravenost studenta věc prakticky řešit. To mě vedlo k myšlence aplikovat tento model při výuce na VŠ. Paní docentce Mackové pak vděčím za to, že si mého nadšení v pravý čas všimla. Bez ní bych se pedagogem nestal.
Vlastně mohu navázat na svou předchozí odpověď. Upřímně neznám „zaběhnuté“ metody ostatních kolegů, rozdíly proto hledám těžko. Nicméně moje vyučovací metody jsou ovlivněny především absolvováním zahraničních studií a stáží na univerzitách ve finském Turku a Budapešti (University of Turku a Eötvös Loránd University). Tradiční návyky z mé alma mater se tak propojují s trendy výuky na mezinárodní úrovni. Věřím, že právě tím se zvyšuje efektivita vyučovacích metod. Snad je patrná i studentům.
Co se Vám nejvíce ve vztahu učitel student osvědčilo?
Bezpochyby vzájemná komunikace. A to nejen v rámci výuky, ale i mimo ni. Domnívám se, že by vyučující měl být pro studenty k dispozici, vést s nimi dialog. Vyučující, který před svými studenty prchá, zavírá se na katedře, nemůže podle mého názoru obstát. Dále se snažím navázat kolegiální vztah. Studenta nelze vnímat v podřízené roli ani jako konzumenta sdělovaných informací. Vyučující by měl studenta inspirovat, vést k samostatné práci, a také by mu měl přát úspěch, radovat se spolu s ním. Hledám u studentů jejich silné stránky, podporuji to, v čem jsou výjimeční. To se mi osvědčilo.
Jsou osobnosti, na které se v rámci výuky nezapomíná. Setkání s takovými vyučujícími většinou ovlivní další životní cestu. Máte někoho takového?
Samozřejmě, je jich dokonce více. Předně již zmíněná docentka Alena Macková, moje doktorská školitelka, která mě k učení přivedla. Dále je to bezpochyby paní profesorka Alena Winterová, která mi několikrát v dobrém ukázala, jak může být obor občanského práva procesního náročný, ale zároveň krásný sám o sobě. Vzorem se mi stal rovněž profesor Vojtěch Cepl, jehož přednášky jsem se zaujetím navštěvoval, a kterého jsem po večerech také poslouchal v rozhlasovém pořadu Člověk a demokracie. Rád bych také zmínil zástupce jiného oboru, profesora ekonomie a rektora Josefa Šímu, který dokáže svým projevem strhnout. Nutí vás nad svými slovy přemýšlet.
Jste mladý pedagog, myslíte si, že může být nízký věk příčinou nedostatku respektu ze strany studentů nebo ze strany ostatních vyučujících?
Pokud vyučující vystupuje profesionálně, dostatečně odborně a zároveň sebevědomě i pokorně, nemůže hrát věk klíčovou roli. A to jak ve vztahu ke studentům, tak k ostatním kolegům. S nedostatkem respektu jsem se nikdy nesetkal. Věřím, že studenti vnímají mou snahu o to, aby odborně rostli a byli profesně úspěšní.
Nedávno jste absolvoval postgraduální studium na Právnické fakultě v Budapešti, kde jste získal LL.M. titul (summa cum laude). Proč jste se pro něj rozhodl?
Určující byl pro mě nabízený obor (Evropské a mezinárodní obchodní právo). Musíme si uvědomit, že evropský, resp. mezinárodní rozměr obchodního práva má svůj nezanedbatelný význam, který navíc stále roste. Subjekty realizující svoji obchodní činnost na evropské úrovni si musejí zvyknout, že detailní znalost právního řádu jejich státu chybí. Stejně tak je možné, že podnikatel, spotřebitel atd. bude v případě sporu před vnitrostátním soudem nebo jiným obdobným orgánem vysvětlovat správnost aplikace evropského práva. Tyto evropské a mezinárodní návyky se pak volně prosazují i v čistě vnitrostátních řízeních. Evropská, resp. mezinárodní úroveň obchodního práva ovlivňuje tu národní a naopak.
Jaké projekty připravujete do budoucna, jaké máte cíle?
Domnívám se, že v oblasti evropského obchodního práva existuje u nás velká mezera na trhu. Momentálně proto připravuji vzdělávací program na půdě VŠ CEVRO Institut. Bude zaměřen právě na mezinárodní a evropský rozměr obchodního práva. Výuku v tomto postgraduálním programu zamýšlíme realizovat výhradně v anglickém jazyce. Vyučovat jej budou přední odborníci na obchodní právo, právo procesní a další související obory. Žádná česká vysoká škola takto profilovaný program nenabízí. Zařadí se tak po bok jiných unikátních programů na této škole, k nimž patří třeba studium oxfordského typu pod zkratkou PPE (Philosophy, Politics, Economics). Jsem si vědom, že se pouštím do nelehkého úkolu. V obchodních vztazích kolem nás však nastává čas evropského obchodního práva. A na to musíme být připraveni. Dlouhodobě je mým cílem na sobě odborně pracovat a rozvíjet se. Chci lépe vnímat potřeby studentů, chci jim být kolegou, rádcem i mentorem.
JUDr. Miroslav Sedláček, Ph.D., LL.M.
právník, akademický a vědecký pracovník, advokát, studoval a přednáší na univerzitách v Praze, Turku a Budapešti, jeho specializací je civilní právo procesní, zejména otázky sporného řízení, insolvencí a alternativních řešení sporů (ADR), dále pak dědické právo a relativní majetková práva
CEVRO Institut
CEVRO Institut je soukromou vysokou školou práva, politologie, mezinárodních vztahů, ekonomie a bezpečnostních studií. Na českém vysokoškolském trhu působí více než deset let. Nabízí prestižní vzdělání, individuální přístup a špičkové vyučující. Vybrat si lze z bakalářských, magisterských i postgraduálních programů. Přednáší zde elitní profesoři i experti přicházející z praxe justice, veřejné správy a byznysu.
www.cevroinstitut.cz
www.facebook.com/CEVROInstitut.cz/
www.instagram.com/cevro_institut/
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz