Navigace v moři českého businessu
Henry Kissinger se slavně kdysi pídil po tom, jaké telefonní číslo má zavolat, když chce mluvit s Evropou. Dnes již mu Evropská unie snad po mnoha letech nabízí odpověď.
Centrální kontakt však funguje jen pro evropský politický svět. Pro svět hospodářský a svět businessu musí být stále odpověď jiná. I když je evropský trh den ode dne integrovanější, na rozdíl od USA jej stále nedominují tolik celokontinentální hráči. Národní trhy mají nadále své specifické dominantní hráče, ve kterých se zorientovat může být optikou geograficky vzdáleného investora nesnadné.
Ambasadoři – Jan Struž, předseda CZECH TOP 100, a. s., Ambasadoři ČR pro rok 2019: Bohdan Pomahač, Jiří Kunert, Adam Plachetka, Jan Mühlfeit, Jan Železný a Tomáš Raška managing partner investiční skupiny Natland
Ani doba internetu orientaci nemusí nutně zjednodušovat. I zde totiž platí železný zákon ekonomie: nižší cena zvyšuje množství. To platí stejně tak pro luxusní jachty jako pro informace. Jsme tak dnes zahlceni levnými daty o firmách, ale získat z nich užitečnou informaci nemusí být o nic snadnější než před informační revolucí. Výroční zprávu dané firmy si sice můžeme stáhnout z internetu, ale pokud se chceme zorientovat v celku, potřebujeme víc. Nikdo nebude procházet jednotlivé výroční zprávy všech firem, a ani z nich by nedostal plný obrázek.
Standardizace? Dnes ojedinělá.
Zhodnotit stav firem není lehký úkol ani s úplnými daty. Když se chcete rozhodnout, kolik nakoupit McDonaldových hamburgerů, stačí vám jediné kritérium – cena. Jsou standardizované natolik, že se o další parametry nemusím zajímat. Ale takováto míra standardizace je jen výjimka, dnes už ani učebnicové poučky o homogennosti statků jako obilí či ropa neplatí, a i u nich rozhodují další kvalitativní kritéria. A i tolik dnes diskutovaná otázka kvality potravin je jen projevem spotřebitelovy schopnosti rozlišovat, konečně obnovené po dlouhé jednolitosti socialistické nabídky.
Top 5 firem: 1. Škoda auto a.s., 2. ČEZ, a.s., 3. Energetický a průmyslový holding, a.s., 4. AGROFERT, a.s., 5. UNIPETROL, a.s.
Pro sestavování hodnotících žebříčků firem je tak dobré obrátit se na specialisty. U nás se evaluací různých kritérií českých firem zabývá firma CzechTop100. Pokud se chce někdo ze zahraničí, ale třeba i nastupující tuzemský aspirant hospodářské profese zorientovat ve světě velkého a úspěšného byznysu, může sáhnout po jejich statistikách. Již od roku 1994 poskytují odborný, stručný a reprezentativní přehled o páteřních subjektech české ekonomiky. Vedle vlajkového žebříčku „100 nejvýznamnějších“ hodnotí také kategorie obdivovanosti, stability, výročních zpráv, firemní komunikace či firemních značek.
Galavečer kontaktů
Když koncem minulého století nastupovaly moderní telekomunikace do masového využití, šířila se často i představa plného odhmotnění mezilidské komunikace. I ve filmech se setkání businessmanů velice často odehrávají pomocí videokonference nebo rovnou holograficky. Miliony let evoluce však stále nelze porazit, a komunikaci tváří v tvář dává většina businessmanů přednost, když na výsledku záleží. I proto je součástí CzechTop100 i program pravidelných setkávání reprezentantů špičkových firem na českém trhu, který vrcholí před letními prázdninami Galavečerem ve Španělském sále Pražského hradu. Ve smokingu se kontakty navazují možná ještě lépe, než v „business casual“.
Investiční skupina Natland chápe zásadní roli informačních toků pro zdravý chod hospodářství, a proto je generálním partnerem celého Galavečera i ostatních činností CzechTop100. Letošní Galavečer se uskutečnil 12.6. v 17:00 hodin.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů , judikatura, právo | www.epravo.cz