Nejlepší doba pro startupy – mladé firmy mají potenciál chytit se příležitosti
Začínající společnosti pod křídly investora mají v době krize mimořádnou příležitost k růstu. Záleží však na jejich připravenosti, oblasti podnikání a samozřejmě i trochu na štěstí. Jak mu jít naproti a co znamená období koronavirové krize pro nové společnosti?
Startupům přináší krize možnost přípravy a budoucí expanze
Nově založené společnosti čili startupy jsou považovány za nezbytné pro budoucí ekonomický růst – a to zejména v období hospodářské krize. Poskytují pracovní místa, přicházejí s inovativními řešeními a demonstrují schopnost vyplnit díru na trhu. Zpočátku bývají problémem finance, ty však společnosti řeší s pomocí investora nebo výhodné půjčky online.
Typickým zakladatelem startupu je vzdělaný muž do 39 let
Jak vypadá průměrný český zakladatel startupu? Je to muž (v 95 %) s vysokoškolským vzděláním (v 77 %), bezdětný (v 65 %), ve věku 30–39 let (cca v 50 %). Zakladatelů pod 30 let je ve startupech asi jen 30 %, neplatí tedy zažitá představa, že do startupů vkládají naděje jen nezkušení dvacátníci.
Průměrný startup má dva zakladatele (podnikající většinou prostřednictvím s. r. o.) a 8 pracovníků. Ze zejména vlastních prostředků se firmu snaží utáhnout téměř 80 % zakladatelů, přibírají si však na pomoc investory i bankovní půjčky. Nejčastěji se Češi pouští do podnikání v oblasti IT, e-commerce, potravinářství a logistiky.
Jak na úspěšný startup?
Základem kvalitního potenciálu je produkt schopný mezinárodní konkurence, nebojácný tým, který se umí popasovat s výzvami, skvělé prodejní schopnosti a vytrvalost. Na počátku podnikání by měli mít zakladatelé na paměti výzkum trhu, marketingovou strategii a pečlivou analýzu konkurence, která je pro úspěch stěžejní.
Samotný proces počátku startupu pak zahrnuje několik základních kroků. Ještě před spuštěním celého projektu si vše detailně naplánujte – ono to bude možná nakonec úplně jinak, ale mít připravený plán pro období úspěchu i neúspěchu se vždy hodí. Promyslete si, jak se bude společnost rozvíjet a jaké procesní kroky budou následovat.
Startup by měl stát na organizovanosti a krátkodobých cílech vedoucích k dlouhodobému úspěchu. Žádnému majiteli mladé firmy by neměly uniknout novinky v oboru, zároveň by měl být schopen na ně pružně reagovat. Nezapomeňte také na feedback zákazníků, investorů, ale i známých a kamarádů. Využijte jejich poznámky pro svůj úspěch, ale nenechte se zviklat případnými špatnými předpověďmi, které nestojí na reálných základech.
Udržet krok s konkurencí pomáhá i její monitoring, interní školení a rozšiřování know-how. Unikátní službu nebo produkt si registrujte, chraňte také firemní data. Zároveň si najděte čas na sebe, na svou rodinu a koníčky – jinak si koledujete o syndrom vyhoření, špatnou náladu a útlum kreativity.
Nebojte se recese, a pokud máte dobrý nápad, začněte jej realizovat a pracujte na sobě i na firmě. Až přijde ekonomická obleva, budete připraveni na expanzi a získáte tak náskok před ostatními. Využijte toho, že oproti zavedeným společnostem disponujete vysokou mírou flexibility, a vykročte do světa podnikání.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz