Právo a právní ochrana „Nové generace“ s Richardem Susskindem
eFocus
Poprvé v historii se v České republice uskutečnil celosvětový kongres pojišťoven právní ochrany. Dvě stovky účastníků z celého světa se v Praze věnovaly tématu “New Generation”, očekáváním a potřebám zákazníků tzv. Generace 2.0. Kongres uspořádala D.A.S., pojišťovna právní ochrany, za mediálního partnerství epravo.cz.
Mezinárodní sdružení pojistitelů právní ochrany (RIAD) se sídlem v Bruselu pořádá pravidelné konference na téma právo, pojišťovnictví a služby. Pod hlavičkou české D.A.S., pojišťovny právní ochrany, se poprvé v éře české demokracie kongres uskutečnil v Praze.
Hlavním tématem konference byla analýza a pochopení potřeb „právní ochrany nové generace“, její vize, vlivy a změny. Stěžejními otázkami byly: „Co nového se přihodilo v oblasti právních služeb a jaký další vývoj můžeme očekávat? Mění se nějak potřeby klientů, které musí poskytovatelé právních služeb splnit/uspokojit? Jakou roli v této hře převezmou pojišťovny nabízející právní ochranu?“ Odpovědi hledal exkluzivní panel diskutujících, složený ze zástupců průmyslu, sektoru právních služeb, akademiků a politiků, stejně jako zástupců spotřebitelů z celého světa. Záštitu převzali ministr spravedlnosti, JUDr. Pavel Blažek, Ph.D. a předseda České advokátní komory, JUDr. Martin Vychopeň.
V diskuzi o dalším vývoji a inovaci trhu s právními službami se představil zejména hostující řečník, profesor Richard Susskind, profesor na Oxfordské univerzitě, IT poradce nejvyššího soudce Anglie, prezident Společnosti pro výpočetní techniku a právo, sloupkař britských novin The Times, autor knihy The End of Lawyers? – Rethinking the Nature of Legal Services (Konec právníků? – Přehodnocení povahy právních služeb). Richard se snažil účastníkům objasnit svou myšlenku - proč se advokátní kanceláře budou muset postupně měnit ve speciální firmy, a co to bude znamenat pro jejich klienty a samotný právní proces. Že bude jeho příspěvek velmi neobvyklý bylo jasné už během předcházející tiskové konference, kde prohlásil: „ Kdybychom neměli problémy se zdravím, nepotřebujeme doktory. Stejně je to s právem. Důvod proč máme právníky je, že potřebujeme řešit problémy. Pokud jste tedy právník, chcete problémy – a ty pak řešit. Je to ve vašem zájmu."
Program konference zahájila nově zvolená prezidentka RIAD, Marie-Emmanuelle Schiltzová, která přivítala nejenom účastníky, ale také deset studentů z pražské právnické fakulty. Poté přišla napjatě očekávaná hodina s Richardem Susskindem a jeho tématem „Rethinking legal service - Přehodnocení právních služeb“. Začal s výzvou, aby se právníci zaměřili zejména na to, co po nich chtějí klienti. „Dobrá právní firma neříká „chceme poskytnout poradenství, které budeme účtovat po hodině...ale chceme přetvořit naše znalosti ve prospěch klientů. Znalost je základ,“ prohlásil profesor Susskind s tím, že je jisté, že online přístup ke znalosti je jedna z možností.
„Právníci nejsou proaktivní, ale reaktivní,“ řekl Richard Susskind s důrazem na to, že společnost nechce jenom řešení sporů, ale sporům se vyhýbat. „Chceme radši plot, který nás zachrání od pádu než dole přistavenou sanitku. Takže je prostě nejlepší se právnímu problému vyhnout,“ dodal. Richard Susskind poukázal na tři hlavní katalyzátory změn v poskytování právních služeb:
1. „chceme více za méně“
Jak zajistíme více právních služeb za méně nákladů? Lidé podle profesora Susskinda plánují za právní služby vydávat o 30-50procent méně. Ale jak na to – zní jeho otázka. „Drazí právníci dělají po celém světě rutinní, administrativní úkony,“ řekl s tím, že radí osekat náklady. „Jakákoliv právní činnost může být rozčleněna na menší části. Je možné rozřezat slona a až poté řešit, jak nejlépe vyzrát na dílčí problém. Nedívejme se na problém jako na jednolitý kolos. I když to právníci nechtějí slyšet, říkám, že každý problém můžeme rozčlenit,“ prohlásil. Co konkrétně měl na mysli dodal vzápětí: „Co advokáta odlišuje od jiných lidí v organizaci je strategie a taktika. Ostatní práci, jako revizi dokumentů a rešerše mohou dělat jiní lidé za menší peníze a lépe. A nemyslí tím juniorní právníky, ale třeba někoho v Indii.“
2. „liberalizace právních služeb“
Právní služby nebudou muset být poskytovány jen právníky. Alternativou bude jít ke specialistovi než k tradiční právní firmě – jeho vizí je například banka nebo pojistitel poskytující právní služby ve svém oboru
3. rapidní a rychlý „technologický rozvoj“
Podle profesora Susskinda je patrné, že změna v oblasti práva bude enormně rychlá, bude v nepoměru ke změnám za posledních 200 let. „V IT není žádná „finishing line“.Když může mít 30 milionů uživatelů své vlastní online zvíře, proč by neměli online právníka? Dnešní děti se dívají na svět jinak, jsou internetová generace,“ řekl.
„Rychleji, levněji a efektivněji. To je téma nadcházející dekády. Ve společnosti bude méně sporů a více online služeb. Větší roli bude hrát také a ODR (online dispute resolution – online řešení spotřebitelských sporů),“ uzavřel Richard Susskind s tím, že nejlepší cesta, jak předvídat budoucnost je ... vymyslet ji.
Profesora Susskinda vystřídal Bob Screen. Britský právník účastníkům představili koncept bezplatné právní informační služby „LawOnTheWeb“, který má dva a půl milionu unikátních návštěvníků ročně na 9tisíc stránek obsahu. Na příkladu Steva, zaměstnance banky ukázal, jaké možnosti online pomoc nabízí. Za poplatek 30 liber má totiž možnost několika konzultací přímo s právníkem. „Stojí ho to sice nějaké peníze, ale mnohem méně než obvykle,“ řekl Bob Screen. Blok „inovací“ v oboru právních služeb doplnil advokát Petr Kausta s ideou „advokátní kanceláře jednadvacátého století“. A to zejména inovaci v technologiích ve vztahu advokátní kancelář-klient a advokátní kancelář uvnitř.
Odpolední panel s názvem „ Budoucnost právních služeb – pouze evoluce nebo revoluce?“ vedli kromě Richarda Susskinda a Petra Kausty také Brad Askew (ředitel „Everything Legal), György Szabo (D.A.S. Maďarsko) a Koen Druyts (Broker - Swaegers Verzekeringen, Belgie). Následovala diskuze na téma „Generace 2.0. – potřeby a požadavky“. Dvě studentky práv, Češka Kateřina Bardovová a Britka Grace Mortimer, jsou „ženy Generace 2.0“. Obě si vybraly studia práv, a proto delegátům popsaly, co jejich generace od poskytovatelů právních služeb očekává. Zmínily také, co očekávají od své vlastní budoucnosti v oboru a jak vnímají svou roli na trhu.
Posledním bodem byl panel se zástupci pojišťoven právní ochrany z Francie, Holandska a Jižní Afriky. Odpovídali na dotaz „Jak působí ve svých zemích pojišťovatelé právní ochrany pojišťovny a kde vidí problémy, stejně jako potenciál pro budoucnost?“
Rozhovor s Jitkou Chizzola, CEO D.A.S., pojišťovny právní ochrany
Uspořádat takto velký kongres jistě nebylo jednoduché. Co Vás vedlo k jejímu uspořádání?
„K uspořádání mne vyzvali moji kolegové z RIADu. Byla to pro mne výzva, poprvé v postkomunistických zemích organizovat takto specializovaný kongres. Měli tzv. Action Team, šest zástupců z různých zemí a udělali jsme nejprve osnovy kongresu. Potom už „stačilo“ jen celý průběh zorganizovat s mými spolupracovníky v Praze.“
Proč jste si vybrali téma „New generation“?
„New generation“ byl vlastně můj nápad. Mám ráda vize a práci, která mne vede pořád k něčemu novému. Jako osoba, která se již osmnáct let pohybuje v pojištění, jsem si kladla otázku, jestli víme, co po nás bude chtít naše budoucí generace, naši budoucí klienti, ale také spolupracující advokáti a právníci.“
Proč jste si jako moderátora akce vybrali Libora Boučka?
„Protože jsem přesvědčena, že je pro tuto tématiku nejlepší moderátor v českém prostředí. A také proto, že je mladý a je to naše budoucí generace. Teď vážně, Libor předvedl neskutečný výkon. Bez jeho moderace by celý kongres neměl takový spád.“
Co delegáti ocenili na konferenci nejvíc?
„Program, řečníky, moderátora, organizaci, techniku a pohostinnost Prahy. To vše dohromady udělalo absolutní výjimečnost tohoto kongresu.“
Kdyby se dalo shrnout řešení otázky „Jaká jsou očekávání a požadavky Generace 2.0.“, co by to bylo?
„Rychlejší a levnější přístup k právu, modernizace komunikace mezi klientem a právníkem. Mladí lidé nechtějí čekat týdny a měsíce na právní pomoc.“
Jaké největší výzvy, podle Vás, pojišťovatele právní ochrany, v blízké budoucnosti čekají?
„Určitě modernizace komunikace jak s budoucími tak i se stávajícími klienty. Rychlá on-line komunikace s advokáty. Být pro klienty tzv. plnohodnotným partnerem v jeho právních věcech. K tomu potřebujeme ještě intenzivnější práci s advokáty a právníky.“
A na závěr, v návaznosti na přednášku profesora Susskinda – jaký máte názor na svět bez právníků?
„Bylo by naivní se domnívat, že se bez právníků neobejdeme. Kdyby se společnosti podařilo vycházet a žít ve větší vstřícnosti a pochopení, jsem přesvědčená, že i tak budeme potřebovat právníky. Na podstatné věci. Dnes pracuje mnoho právníků pro malichernosti, nechceme se mezi sebou domluvit. Záleží to tak na nás.“
Informace o konferenci naleznete také zde: www.das.cz, www.riad-online.eu.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz