Předvolení rozhovory: SPOZ
eFocus
Advokát a bývalý soudce JUDr. Matěj Zachveja je desítka na kandidátce SPOZ v Moravskoslezském kraji (bez politické příslušnosti). Tvrdí, že jeho kolegy z advokacie by měl na programu Zemanovců zajímat zejména postoj k NOZ. Jaký je? A proč chce třístupňovou soustavu státního zastupitelství?
JUDr. Matěj Zachveja |
„SPOZ bude samozřejmě usilovat o naplnění svého volebního programu, což se logicky neobejde bez příslušných legislativních změn. Obecně však mohu konstatovat, že nesouhlasím se současnou „hypertrofií“ právních předpisů. Právní řád České republiky se ve svém překotném vývoji stal – velmi mírně řečeno – poněkud nepřehledným, a to dokonce i pro samotnou právnickou obec. Je proto na místě jeho stav spíše stabilizovat a budovat tolik potřebnou právní jistotu, přičemž cestou k tomuto cíli dozajista není takřka mechanické přijímání stále nových a nových předpisů.“
Chtěli byste se zaměřit na nějaké větší rekodifikace?
„V návaznosti na předchozí odpověď se domnívám, že nyní opravdu není potřeba usilovat o další rekodifikaci. Náš právní řád v posledních letech prošel, resp. stále prochází mohutnou rekodifikační „vlnou“ (stačí vzpomenout nový občanský zákoník, zákon o obchodních korporacích, trestní zákoník, správní řád, daňový řád, chystané předpisy v oboru civilního procesu apod.). Úkolem nové politické reprezentace by proto měla být v prvé řadě promyšlená analýza fungování těchto nových předpisů v praxi. Jejich případná novelizace – bude-li nezbytná – by tudíž měla následovat až po vyhodnocení takto získaných poznatků. Samozřejmostí by měla být také široká diskuse těchto kroků s odbornou veřejností.“
Jaký bude přístup SPOZ k NOZ? Co mohou právníci očekávat a na co se připravit?
„Obecně je třeba úsilí věnované komplexní reformě soukromého práva ocenit. Zároveň je však nutné upozornit na nevyhovující stav doprovodné procesní úpravy. Skutečnost, že práce na rekodifikaci hmotného práva nebyly blíže (resp. lépe) navázány na komplexní změnu procesních předpisů, považuji za zásadní koncepční chybu. Stav, kdy připravovaný zákon o zvláštních řízeních soudních dosud nebyl schválen, resp. kdy lze předpokládat, že jeho legisvakanční lhůta bude pravděpodobně neadekvátně krátká, hodnotím jako alarmující. Zmíněné argumenty jsou dle mého názoru stimulem ke zvážení, zda by nebylo vhodné účinnost NOZ odložit, aby se mohla veřejnost (přinejmenším) lépe seznámit právě s komplementární procesní regulací.“
Je justice nezávislá? Jak by vlastně měla ideálně, podle Vás, fungovat? Která justiční témata budou pro SPOZ prioritou?
„Na základě svých zkušeností z praxe si dovolím tvrdit, že justice v širokém měřítku nezávislá je, byť tento obraz v očích veřejnosti bohužel stále narušují dílčí soudní „přešlapy“. SPOZ bude především usilovat o zjednodušení soudní soustavy – ze současné čtyřčlánkové na soustavu tříčlánkovou. Tato koncepční změna by pak měla spočívat jednak ve zrušení vrchních soudů, jednak v přesunu většiny agendy na okresní soudy, které by měly obecně fungovat jako soudy prvního stupně.“
Jak se stavíte ke snaze soudců o vlastní reprezentativní orgán?
„Jejich snahu považuji za legitimní, tento orgán ostatně v různých podobách existuje také v sousedních státech (Slovensko, Polsko). Otázkou nicméně zůstává, jaké kompetence by tento orgán měl mít (tj. zda by se mělo jednat o oblasti ekonomické správy či správy personální, včetně realizace kárného postihu), resp. jaká by měla být jeho vnitřní struktura.“
Je třeba ulehčit soudcům?
„Důležitým aspektem volebního programu SPOZ je zajištění vymahatelnosti práva v přiměřené době. Za účelem dosažení tohoto cíle proto program předvídá zjednodušení soudního procesu a navýšení počtu pomocného personálu (asistentů soudců apod.). Osobně v této souvislosti podporuji také to, aby na soudy nebyla delegována agenda sporů o vyúčtování telekomunikačních služeb, kterou v současnosti řeší Český telekomunikační úřad.“
Plánujete změny v soustavě státního zastupitelství?
„Ano, soustava státního zastupitelství by měla kopírovat soustavu soudní. Také zde bychom se proto chtěli zasadit o její redukci na tři články. Další změnou by mělo být rovněž posílení samostatnosti státního zastupitelství. Tohoto stavu by chtěla SPOZ docílit jednak tím, že by nejvyššího státního zástupce nově jmenoval a odvolával – na návrh vlády – prezident republiky, jednak vytvořením samostatné rozpočtové kapitoly státního zastupitelství, potažmo vytvoření jeho vlastní personální správy.“
O co konkrétně by se měli ve Vašem programu zajímat advokáti?
„Volební program SPOZ je koncipován průřezově, se zaměřením na elektorát přesahující profesní stav advokátů. Dovolím si nicméně tvrdit, že zásadním aspektem volebního programu pro advokáty, resp. pro všechny praktikující právníky je postoj SPOZ k probíhající rekodifikaci soukromého práva, který jsem naznačil výše.“
Plánujete změny v postavení exekutorů, případně změny v souvislosti s exekutory?
„Za klíčovou považujeme ideu vymahatelnosti práva v přiměřeném čase. S tím logicky souvisí především zmiňovaná reorganizace soudnictví. Otázku následného – pokud možno promptního – výkonu rozhodnutí samozřejmě nelze v této souvislosti upozadit. Je však potřeba si uvědomit, že exekuční řád prošel v nedávné minulosti poměrně významnými změnami. Z tohoto důvodu nejsou další změny dle mého soudu na pořadu dne.“
Jste spokojeni s tím, jak je dnes upraveno postavení právnických profesí?
„Osobně ctím postavení jednotlivých stavovských komor. Domnívám se proto, že koncepční změny by měly být diskutovány především s nimi. Za SPOZ mohu prohlásit, že jsme v těchto otázkách jednoznačně otevřeni takto vedenému dialogu.“
Máte v programu body týkající se vzdělávání právníků?
„Vzdělávání právníků a postavení právnických profesí jsou do značné míry spojené nádoby. Platí proto, co bylo řečeno v předchozí odpovědi.“
Jak byste shrnul volební program SPOZ k otázce boje proti korupci?
„Jednou z priorit SPOZ nadále zůstává boj s korupcí. Volební program přitom počítá s nástroji boje s korupcí hned v několika rovinách. Prvním stupněm je posílení prvků přímé demokracie ve smyslu přijetí zákona o obecném referendu, resp. rozšíření možnosti voličů ovlinit pořadí na kandidátních listinách politických stran. Dalším stupněm je zprůhlednění fungování státní správy prostřednictvím nového zákona o státní službě, jehož integrální složkou bude mravní kodex státního úředníka. Důležitou součástí naší strategie potírání korupce by měl být také zákon o prokázání původu příjmů a majetku. V neposlední řadě bychom se rádi zaměřili rovněž na stabilizaci Policie České republiky. Cílem této reformy je vyloučení politických vlivů na její činnost a personální politiku.“
Další programové priority >>> zde.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz