Recenze: 3D: Data, daně digitálně aneb ajťákem proti své vůli
eFocus
Současná elektronická doba se prolíná do našeho běžného občanského života i do případného podnikání. Mění se způsob komunikace – čím dál méně spolu mluvíme, o to více si píšeme a posíláme data. Přestáváme číst noviny, protože to, co je v nich napsané, dávno víme z internetu. Do banky také už moc nechodíme, účty si obsluhujeme ze svého počítače nebo mobilu.
Díky technologiím jsou na každého z nás kladeny vysoké nároky ohledně schopnosti ovládat různá technologická prostředí, včetně programů, internetových portálů, nových zařízení a podobně. To všechno musíme znát a umět ovládat. Předpokládá se, že se dokážeme orientovat v otázkách ukládání, ochrany a sdílení dat, která jsou čím dál častěji napojena na různé počítačové sítě a internet.
Elektronizace veřejné a státní správy je logickým krokem, který nastal, a stát tak nějak automaticky předpokládá odpovídající znalosti i na druhé straně. Na rozdíl od naší občanské komunikace, kde je zcela na nás, jaký způsob pro ni zvolíme, má stát právo některé věci prostřednictvím zákonů nastavit závazně a ukládat k tomu i další povinnosti. A tak mají například datové schránky všechny úřady na straně jedné a na straně druhé povinně všechny firmy – právnické osoby nebo některé další subjekty jako například daňoví poradci či advokáti. V tomto případě je s tím spojena povinnost komunikace prostřednictvím datových schránek ze strany úřadů. Čím dál více se ale prosazuje i opačný model, a to je povinná komunikace se státními úřady ze strany těch, kteří jim posílají nějaká sdělení.
Na příkladu komunikace s finančním úřadem lze ukázat, jak to celé funguje. Již dnes lze přejít na čistě elektronický kontakt. Zrychlí se doručení, existuje prokazatelné podání bez ztrátových časů. Vše se bez problémů archivuje a je zpětně dohledatelné. Zvýší to komfort práce jak na straně poplatníka, tak na straně úřadu. V některých případech se dokonce tento způsob komunikace použít musí. Jako příklad mohou sloužit podání přiznání k dani z přidané hodnoty, registrace k této dani nebo související souhrnná hlášení.
A právě tady dokáže významně pomoci daňový poradce, který může své klienty před úřady zastupovat. Nejen proto, že je odborníkem na problematiku daní a daňových přiznání. Daňoví poradci se postarají o veškerá podání a hlášení, kromě finančního úřadu třeba na zdravotní pojišťovnu nebo správu sociálního zabezpečení. A právě díky elektronické komunikaci půjde vše rychle a bez problémů. Daňoví poradci mají mimo jiné povinně ze zákona datové schránky. Díky svému zaměření a náplni práce jsou dobře technologicky vybaveni příslušnými programy, které jim umožňují dobře zvládat svou práci po odborné i technologické stránce. Samozřejmou výhodou daňových poradců je jejich odbornost, prokázaná náročnou zkouškou, povinné pojištění pro případ způsobené škody, nebo i široká profesní mlčenlivost, která klientům umožní postavit spolupráci s daňovým poradcem na skutečné důvěře.
Právě vydaná kniha 3D: Data, daně digitálně aneb ajťákem proti své vůli je dobrým základem pro získání znalostí, jak vlastně celý svět elektronické komunikace funguje a jak se v něm pohybovat. Poradit se s odborníkem však může nakonec ušetřit čas i peníze a jeho pomoc se opravdu vyplatí a zbaví vás zbytečných starostí.
Radek Neužil,
tajemník Komory daňových poradců České republiky, která se stala partnerem publikace
3D: Data, daně digitálně aneb ajťákem proti své vůli
Autor: Milan Vodička
Nakladatelství Wolters Kluwer, Praha, 2014
ISBN 978-80-7478-671-6
Publikaci lze objednat >>> zde.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz