Recenze: Spotřebitel. Jak být úspěšný v reklamačním řízení a bránit svá práva před soudem.
eFocus
Na pultech prodejen a v katalozích právnické literatury se v letošním roce objevila nová publikace s názvem Spotřebitel - jak být úspěšný v reklamačním řízení a bránit svá práva před soudem. Autorem tohoto díla je dvojice ve složení JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., který působí na Právnické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci a jehož specializací je právě ochrana spotřebitele a spotřebitelské úvěry a Mgr. Tomáš Šperka, který rovněž působí na stejné instituci a za jejíž podpory předmětná publikace rovněž vznikla.
Jak již název díla napovídá, je toto dílo věnováno oblasti ochrany spotřebitele v soukromém právu a uplatnění práv spotřebiteli českým právním řádem přiznaných. Celé dílo je pojato a psáno pro čtenáře jasným a srozumitelným jazykem a jeho koncepční pojetí tak vede čtenáře chronologicky krok za krokem od okamžiku uzavření smlouvy až po případnou exekuci, kdy v každé části jsou jasně osvětleny základní pojmy, v praxi nejčastěji vyskytnuvší se problémy a nástin možných řešení.
Již z výše uvedeného se dá dovodit, že se nejedná o právní titul, který by byl zaměřen na úzkou odbornou veřejnost a jehož záměrem je vnášet nové pohledy na daný právní stav, či se pokoušet napravovat nedostatečnost legislativní úpravy návrhy de lege ferenda, ale naopak je cítit snaha autorů o napravení té skutečnosti, že až na výjimky v dnešní době neexistuje publikace, která by poskytovala uceleně návod a postupy běžnému spotřebiteli, jak přistoupit k ochraně svých práv vůči nepoctivým obchodníkům. A domnívám se, že již v úvodu lze říci, že se tohoto cíle autorům podařilo dosáhnout, když se jejich výklad zaměřuje spíše než na teoretické problémy na aspekty ryze praktické, které jsou “denním chlebem” obchodníků a spotřebitelů.
Recenzované dílo se vyjma úvodu člení do pěti samostatných kapitol, tématicky rozdělených dle časových úseků, v nichž se spotřebitel v rámci spotřebitelského právního vztahu může nacházet.
Úvodní část díla je tak věnováno zasvěcení do problematiky, a zejména pak výkladů statusu spotřebitele, podnikatele a pojmů pro danou oblast běžných, společně s výčtem právních předpisů a subjektů povolaných k ochraně práv spotřebitele.
Navazující kapitola je pak již věnována procesu kontraktace a tedy samotnému uzavíraní smluv, obchodním podmínkám a v neposlední řadě také nejběžnějším zajišťovacím a sankčním institutům, které se v rámci spotřebitelských smluv často vyskytují. V rámci této kapitoly dále autoři přehledně rozlišují specifika nákupu v obchodech a mimo obvyklé obchodní prostory, zabývají se otázkou záruk a reklamací a jejich průběhu (včetně v praxi stále často opomíjené shody s kupní smlouvou). K dobru autorům lze přičíst i skutečnost, že uvádí nejčastější metody, které prodejci využívají ke zmatení spotřebitelů a podávají podrobný návod, jak se v takových případech bránit. Na výše uvedené pak navazuje i podkapitola podávající výklad o spotřebitelském úvěru a specifik s tímto souvisejícím.
Další část publikace je pak věnována situacím, kdy se spotřebitel cítí postupem podnikatele poškozen a nezbývá, než přikročit k jinému než smírnému řešení. Zde autoři vzali v potaz zejména řešení sporů prostřednictvím soustavy nezávislých soudů a okrajově i případnému rozhodčímu řízení. Snahou autorů je podat čtenáři náhled do průběhu soudního sporu, včetně očekávaných nákladů, délky trvání a případného chování v soudní síni. Autoři opět doplňují výklad o praktické rady a tipy, ale zejména z této části je cítit, že je publikace zaměřena více na laickou veřejnost, než pomocník denně praktikujícího odborníka. Ke škodě bych zde autorům naopak vyčetl, že nevěnovali prostor i pro dva správní orgány, které mají pravomoc k přímému zásahu do spotřebitelského vztahu a sice finančního arbitra (ve věci spotřebitelských reklamací u finančních služeb) a Český telekomunikační úřad (který je kompetentní k rozhodování sporů mezi spotřebitelem a poskytovatelem služeb elektronických komunikací). Zde si možná úmyslně autoři ponechávají prostor pro případné rozšířené vydání publikace.
Závěrečná kapitola je pak logicky věnována spotřebiteli v exekuci, kdy je opět postupováno od výkladu pojmů až po případnou obranu povinného v exekuci za neustálého poskytování praktických rad.
Jak již bylo výše zmíněno, není daná oblast, což je s ohledem na rozsah a zaměření díla pochopitelné, plně vyčerpána. Pro případné další rozšířené vydání bych vyjma zmíněného Českého telekomunikačního úřadu a finančního arbitra uvítal i kapitolu o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů – zejména pak o mediaci a v neposlední řadě i hlubší náhled do úpravy spotřebitelských vztahů po účinnosti zákona č. 89/2012 Sb. I navzdory této drobné výtce, mi nezbývá než konstatovat, že záměr autorů díla byl bez dalšího naplněn, když publikace podává ucelený výklad jednotlivých právních předpisů, kdy obsah v těchto obsažených je přehledně pojat do samotného výkladového textu. Čtenáři je tak jasně a srozumitelně podán výklad právních norem, který je vtělen do čtivého schématu, včetně praktických rad, které jsou řešeny stručně, avšak zároveň i přesvědčivě a výstižně. Čtenář je tak dána možnost se rychle zorientovat v často se vyskytujících problémech spotřebitelského práva a i za pomoci přiložených vzorů tak dosáhnout ochrany svých subjektivních práv.
Mgr. Ondřej Stehlík,
advokátní koncipient a doktorand Právnické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci
Spotřebitel. Jak být úspěšný v reklamačním řízení a bránit svá práva před soudem.
Autor: JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., Mgr. Tomáš Šperka
Wolters Kluwer ČR, a. s. , 3/2013, 56 stran
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz