Recenze: Tomančáková, B. Ochrana spotřebitele v praxi se vzory a příklady
Nakladatelství Linde Praha akciová společnost vydalo na sklonku loňského roku titul Ochrana spotřebitele v praxi se vzory a příklady. Jeho autorem je JUDr. Blanka Tomančáková, PhD., LL.M., která přednáší problematiku ochrany spotřebitele na Právnické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci.
V úvodu autorka poukazuje na skutečnost, že „V současné době neexistuje, až na výjimky, v komentářích a některých článcích, zmínka a především správné řešení daných problémů, což vede k svévolnému využívání těchto ustanovení v neprospěch spotřebitele. Neexistuje ani dostatečná judikatura českých soudů. Pokud již nějaká v rámci českého právního řádu existuje, dotýká se dané problematiky jen okrajově a nic neřeší.“. Tato publikace tedy zaplňuje určitou mezeru mezi ostatními odbornými příspěvky, které se mnohdy věnují zejména popisu a analýze právní úpravy a pro nápravu nedostatků legislativy přinášejí návrhy de lege ferenda. Současně je jejím dílčím cílem interpretace ustanovení právních předpisů týkajících se ochrany spotřebitele, jelikož spotřebitelé se nemohou v současné době ve svých rozhodnutích opřít o relevantní rozsah judikátů.
Jak název publikace napovídá, autorka se v rámci výkladu zaměřuje na praktické aspekty dotčené právní úpravy (jednotlivé části uvádí zajímavými, v praxi se vyskytujícími hypotézami) a teoretický výklad přenechává zejména pro případy, kdy je nutné ozřejmit základ právního názoru. Příkladem je např. kapitola „Kdo může reklamovat“, která jasně a stručně čtenáři ozřejmí pozici toho, kdo může uplatnit právo z odpovědnosti za vady (reklamaci), a to v případě prodeje věci třetí osobě nebo při nabytí věci do společného jmění manželů.
V úvodních částech publikace se autorka zaměřuje na samotný status a postavení spotřebitele a podnikatele ve spotřebitelských právních vztazích a na aplikovatelné právní předpisy. Součástí praktického výkladu jsou také problémy uzavírání a plnění spotřebitelských smluv, úroky z prodlení, smluvní pokuty a práva a povinností týkající se reklamací (včetně v praxi stále často opomíjené shody s kupní smlouvou). Při řešení reklamací autorka nalézá řešení také ve speciálním zákoně o ochraně spotřebitele, který přes svoji veřejnoprávní povahu zasahuje přímo do obsahu spotřebitelských (soukromoprávních) vztahů. Autorka nezůstává dlužna ani vypořádání se s problémy, které přinesla praxe, např. požadavky prodávajících nad rámec zákona pro uplatnění reklamace nebo její nedůvodné zamítnutí.
Dále autorka podává výklad k často využívaným typům smluv, a to kupní smlouvě při prodeji zboží v obchodě (ať už v tzv. kamenné prodejně nebo na dálku prostřednictvím elektronického obchodu), smlouvě o dílo, cestovní smlouvě a smlouvě o spotřebitelském úvěru. Podobně jako problematika spotřebitelských úvěrů se však v praxi vyskytuje i řada problémů souvisejících se smlouvami o poskytování služeb elektronických komunikacích (tj. služeb telefonních, internetových a přenosu televizního vysílání). Tuto otázku v publikaci postrádám, pro případné další (rozšířené) vydání bych se přimlouval za její zařazení.
Části publikace věnující se možnosti řešení situace, kdy se spotřebitel cítí postupem podnikatele poškozen, se věnují soudnímu řešení sporu a podání podnětu České obchodní inspekci. Ta však nemá kompetenci k zásahu do vztahu mezi spotřebitelem a podnikatelem, jak sama autorka uvádí „Na základě tohoto podnětu [spotřebitele] Česká obchodní inspekce [...] může uložit sankci tomuto podnikateli. Nemůže mu však uložit, aby spotřebiteli daný výrobek vyměnil nebo opravil. Ve většině případů ale bude i podnět ke kontrole podnikatele Českou obchodní inspekcí účinnou zbraní spotřebitele, neboť tak ochrání všechny další spotřebitele...“. Autorka však do publikace nezařadila dva správní orgány, které pravomoc k přímému zásahu do spotřebitelského právního vztahu mají, a sice Finančního arbitra (který může nařídit způsob vyřízení řady spotřebitelských reklamací ohledně poskytování finančních služeb) a Český telekomunikační úřad (který je kompetentní k rozhodování četných sporů mezi spotřebitelem a poskytovatelem služeb elektronických komunikací). V případě dalšího (rozšířeného) vydání bych uvítal jejich zařazení do obsahu příslušné kapitoly. Mezi další témata, která by mohla být k otázce řešení spotřebitelských sporů zahrnuta, jsou mediace a již několik let probíhající projekt Ministerstva průmyslu a obchodu - mimosoudní řešení spotřebitelských sporů.
V závěru publikace se nachází řada praktických vzorů. Při zpracování této části autorka věnovala nemalé úsilí tomu, aby čtenáři nepředložila jen ukázku, jak smlouva nebo podání může vypadat, ale aby získal reálně použitelný vzor. Ve vzorech tak najdeme užitečné komentáře, které čtenáři nabízí skutečnou pomoc při jejich použití, jelikož podávají jasný návod, jak se vzorem zacházet a upozorňují na podstatné náležitosti, které je nutné v každém konkrétním typu smlouvy nebo podání uvést. Do případného dalšího vydání upozorňuji na nutnost aktualizovat výši soudních poplatků u vzoru žaloby o zaplacení peněžitého plnění (v příslušné kapitole je aktualizace již provedena).
Jednoznačným přínosem publikace je práce s jednotlivými ustanoveními právních předpisů, kdy obsah dotčených ustanovení je přehledně pojat již do samotného (výkladového) textu. Čtenář se při studiu jednotlivých problémů ochrany spotřebitele namísto rozsáhlých kapitol kvantitativně nadsazených kopírováním vybraných ustanovení právních předpisů dostává přímo k výkladu, který je podložen odkazy na jednotlivá ustanovení ve formě poznámek pod čarou (vybraná ustanovení jsou též uvedena v přehledu na konci publikace). Jednotlivé otázky jsou tedy řešeny stručně, ale zároveň přesvědčivě a výstižně.
Dalším významným přínosem je zařazení nejen otázek týkajících se přímo institutu ochrany spotřebitele zakotveného v právním řádu, ale i dalších souvisejících soukromoprávních a veřejnoprávních témat, která jsou pro určení a vymáhání jednotlivých subjektivních práv spotřebitelů klíčová.
Z výše uvedené recenze vyplývá, že se jedná o dílo skutečně zdařilé, v němž se čtenář snadno a rychle zorientuje v podstatných a často se vyskytujících problémech spotřebitelského práva, případně je mu k dispozici i příslušný vypracovaný vzor doplnění užitečným komentářem napomáhajícím jeho praktickému užití. Domnívám se, že tato publikace v současném rozsahu splňuje cíle, které jsou pro takový druh publikace obvyklé.
Mgr. Tomáš Liškutín
externí doktorand Právnické fakulty MU
Ochrana spotřebitele v praxi se vzory a příklady
Autor: Blanka Tomančáková
Nakladatelství Linde Praha, září 2011, 208 stran
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz