Respekt si získáte především kvalitou
Jak řídit riziko a podnikat bezpečně? Čeští exportéři se na neformálním setkání klubu Exportní ceny DHL UniCredit pod záštitou agentury CzechTrade pokoušeli najít odpověď především pro země sdružení ASEAN, které pro letošní ročník coby regionální téma vystřídaly Latinskou Ameriku.
Martin Růžička je člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro řízení rizik společnosti EGAP, což je pojišťovna vlastněná státem, která podporuje export zboží, služeb a investic České republiky především do zemí mimo EU. Za 24 let své existence pojistila vývoz za více než 780 miliard českých korun. Zaměřuje se na tržně nepojistitelná politická a komerční rizika.
„Integrace v rámci těchto zemí roste, a díky tomu můžeme ASEAN považovat za šestý největší ekonomický blok na světě,“ vysvětluje Martin Růžička. „V regionu však najdeme obrovské rozdíly v bohatství. Městský stát Singapur má 50x vyšší HDP na hlavu než Myanmar. Co můžeme očekávat, je pokračující trend urbanizace a zečtyřnásobení střední třídy v příštích patnácti letech, což by mělo tyto země činit exportně stále zajímavějšími.“
Tento region vystřídal v 19. ročníku Exportní ceny DHL UniCredit Latinskou Ameriku, protože kromě ocenění v kategoriích malých či středních firem uděluje porota každoročně cenu i pro nejúspěšnější exportéry v regionech. Podle Martina Růžičky je zásadním hnacím motorem zemí ASEAN rostoucí urbanizace. Ostatně, ekonomicky nejvyspělejší entitou je právě městský stát Singapur. Urbanizace umožňuje koncentraci spotřebitelů a nárůst střední třídy, která se zajímá o spotřební zboží a lépe dosáhne na finanční služby.
Vysoká koncentrace lidí a nerovnoměrná hustota osídlení ovšem může představovat jedno z exportních rizik, stejně jako znečištění životního prostředí a živelný rozvoj měst bez dostatečného plánování. Prudká migrace do měst může rovněž zvyšovat nestabilitu v důsledku rostoucí chudoby v důsledku nedostatku pracovních míst.
„Některé země se však dokážou poučit z chyb jiných a Bangkog se tak pravděpodobně nestane dalším Detroitem,“ shrnuje Martin Růžička.
Specializace, nebo diverzifikace?
O své exportní zkušenosti se přišli podělit zástupci dvou významných českých firem. Martin Štrupl je generálním ředitelem potravinového giganta, spotřebitelsky známé značky Hamé. Přední česká potravinářská firma má dnes 2500 zaměstnanců a její výrobky si můžete koupit ve čtyřiceti zemích světa na pěti kontinentech. Společnost vlastní sedm výrobních závodů v České republice a tři v zahraničí.
„Pokračujeme ve strategii diverzifikace, která se především v těch horších dobách ukázala jako velmi správná. Mám na mysli diverzifikaci exportních teritorií, produktového portfolia, ale i běžné fungování firmy na trhu,“ říká Martin Štrupl.
Přestože si Hamé na českém trhu drží řadu velmi tradičních produktů, Martin Štrupl sází na inovace i nové produkty: „Chceme být lídrem. Inovace s novými nápady nás posouvají za zákazníkem. Dříve jsme hodně testovali metodou pokus omyl, dnes testujeme nové produkty a jejich vývoj na speciálním panelu spotřebitelů. Nejdál je z hlediska metodologie testování kategorie potravin pro děti.“
Druhým zástupcem českých exportérů byl ryzí specialista. Farmak je česká chemicko-farmaceutická společnost, zaměřená na vývoj a výrobu farmaceutických ingrediencí a chemických meziproduktů. O své zkušenosti se podělili Roman Grunt, generální ředitel, a Jiří Raška, obchodní ředitel. V současnosti Farmak zaměstnává téměř 250 pracovníků, na které jsou kladeny vysoké požadavky na kvalifikaci a vzdělání.
„Na farmaceutickém trhu je velká konkurence a prosadit se není úplně lehké a snadné. Na zahraničních trzích je konkurence ještě silnější, zvláště pak ve východních zemích, které se snaží konkurovat především velmi nízkou cenou,“ říká Roman Grunt.
Mezi nejvýznamnější exportní teritoria společnosti patří státy EU, USA, Indie, Japonsko a Švýcarsko.
„Respekt svých obchodních partnerů jsme získali především kvalitou našich produktů a také klademe velký důraz na zákaznický servis – našeho zákazníka bereme jako svého partnera, se kterým intenzivně komunikujeme, nabízíme pomoc a spolupráci na jeho projektech, respektujeme jeho potřeby a přání,“ vysvětluje Jiří Raška.
Společnost je tedy zaměřená na speciální produkty v modelu b2b. „Bez léčivé látky, kterou vyrobíme, by známí výrobci léků nemohli vůbec existovat. V exportu je velký tlak na cenu, ale nikdy neustoupíme na straně kvality. V cílových zemích je ideální mít místního člověka, který zná zvyklosti a kulturu,“ doplňuje Roman Grunt.
Setkáním exportérů prováděla pořadatelka a spoluporotkyně Exportní ceny DHL UniCredit pod záštitou agentury CzechTrade, Helena Kohoutová, která od poloviny devadesátých let sdružuje a oceňuje české podnikatele v projektech a klubech, které řídí. Společným jmenovatelem je orientace na kultivaci českého podnikatelského prostředí a myšlenka „Budujeme hrdé Česko“. Helena klade důraz na osobní přístup a vzájemné sdílení zkušeností, ocenění českých podnikatelů a etický byznys.
Není tajemstvím, že je to český export, který stojí za růstem naší ekonomiky. Posláním soutěže
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz