Roboti místo advokátů aneb Právní život
Pokud se advokáti zrovna něčeho bojí, pak toho, že je v dohledné době nahradí roboti. I tak by se dal shrnout jeden ze závěrů konference Innovative Legal Service Forum 2017, která proběhla minulý týden v Praze. Asi to nikdy nebude tak hrozné, že by právní poradenství začala poskytovat jen umělá inteligence, právníci se ale musí připravovat na to, že budou, minimálně v části svých činností, stále nahraditelnější.
Na klidu nepřidá ani studie kanceláře Baker McKenzie, kterou připomněla lektorka Janet Stanton, podle níž může být 25 procent času právníků automatizováno. To je fakt a lze předpokláddat, že toto číslo bude spíše růst, než klesat. A jak řekl právník a ekonom Bruce Macewen, nastane to dříve, než si myslíme. Na druhou stranu ale ukliďnoval - je to sice skutečnost, ale neznamená, že každý právník přijde o práci a navíc roboti také nejsou zadarmo. Jak se shodlo několik řečníků, záleží totiž jen na tom, jak k této nové realitě advokáti přistoupí. Zda jako k něčemu negativnímu a ubíjejícímu, nebo naopak jako k příležitosti, která může ještě zvýšit stávající zisky.Řada z rad, které na konferenci padly, se dá označit za intuitivní a více či méně se jich patrně už značná část trhu drží. Například té, že advokát musí být blízko byznysu svého klienta a musí mu rozumět. Ale jiné informace, které bereme jako automatické, tak automatické vlastně nejsou. Uvědomili jste si například, že takový Deloitte dělal kdysi jen účetnictví? A jak popisoval jeho celosvětový řídící partner Piet Hein Meeter, až postupně firma přidávala daně, IT, řízení rizik a také právní služby…Nyní ji ale standardně vnímáme v její celistvosti. A toto vše jde vlastně zobecnit, ke službám se můžou na základě poptávky skutečně přidávat další služby a firma se může naprosto logicky rozrůstat do dalších souvisejících i nesouvisejících sfér.
Budoucnost advokacie je ale jistě spojena s technologiemi, v dobrém i ve zlém. Na lehkou váhu nelze v této souvislosti brát slova místopředsedy České advokátní komory Roberta Němce. Ten ve svém příspěvku zdůraznil význam právě nových technologií, sociálních sítí a online advokacii označil za výzvu pro advokáty, jež přinese větší dostupnost právních služeb, ale popsal i jeden velký problém, spočívající ve třetích stranách. Právě další subjekty totiž většinou tyto technologické služby, přenášející komunikaci mezi advokátem a klientem, zajišťují. A to samozřejmě může narážet na regulatoriku a třeba přísná pravidla spojená s advokátním tajemstvím a povinností mlčenlivosti.
Tak jen aby to všechno nedopadlo tak, že nápady sice budou, ale složitá a všudypřítomná pravidla spojená s poradenstvím zabrání jejich realizaci.
Mgr. Jan Januš