Návrh reformy dohledu nad zadáváním veřejných zakázek vypracovala skupina protikorupčních organizací
Skupina protikorupčních organizací ve složení Oživení, Frank Bold (sdružené v platformě Rekonstrukce státu) a Transparency International ČR se dlouhodobě zabývá problémy ÚOHS.
Na základě jejich podrobné analýzy odborníci navrhují reformu dohledu nad zadáváním veřejných zakázek s následujícími parametry:
I. Vznikne Rada jakožto stálý kolektivní orgán pro rozhodování v řízeních o přezkumu zadávání veřejných zakázek, ať už v rámci současného Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nebo v samostatném úřadu. Rada musí být nezávislá, nestranná a zřízená zákonem.
II. Radu bude tvořit předseda, dva místopředsedové a dalších 12 členů rozdělených do tříčlenných senátů.
III. Rada bude rozhodovat o rozdělení věcí mezi senáty Rady a zařazovat členy Rady do senátů.
IV. Předseda a místopředsedové nejsou členy senátů, rozhodují však jako členové pléna Rady. Předseda a místopředsedové budou řídit úřednický aparát Úřadu, Místopředsedové zastupují předsedu Úřadu.
V. Radní v senátech budou rozhodovat v jednom stupni o návrzích dodavatelů a v druhém stupni (po předchozím rozhodnutí úředníků) o řízeních zahájených ex offo (např. na základě podnětu veřejnosti). Dále budou radní navrhovat přijetí sjednocujícího stanoviska plénu.
VI. Plénum (tvořeno předsedou, místopředsedy a členy senátů) bude zaujímat výkladová stanoviska ke sjednocení rozhodovací praxe.
VII. Předseda bude jmenován Vládou na základě otevřeného výběrového řízení. Místopředsedové budou jmenování Vládou na návrh předsedy. Další členové Rady budou jmenováni Senátem PČR na návrh předsedy. Pro všechny členy Rady budou stanoveny minimální odborné požadavky pro výkon funkce a vymezené funkční období (například 6 let). Jejich plat bude stanoven zákonem.
VIII. Odvolání členů Rady je možné jen ve výjimečných případech a ze zákonných důvodů. Předsedu a místopředsedy odvolává Vláda, další členy Rady odvolává Senát.
IX. Úřad bude vykonávat samostatnou kontrolní činnost, která bude doplňovat poznatky Úřadu o trhu veřejných zakázek a porušování zákona získané z přijatých návrhů a podnětů. Na základě kontrolních zjištění bude Úřad zahajovat řízení ex offo.
X. V rámci Úřadu bude fungovat metodické oddělení poskytující metodické materiály pro zadavatele a dodavatele, ve kterých jim na základě zkušeností z rozhodovací praxe zprostředkuje doporučené postupy pro zadávání zakázek v potřebných oblastech.
XI. Veškerá rozhodnutí Úřadu, výkladová sjednocovací stanoviska pléna a doporučené postupy budou povinně uveřejňovány ve veřejně přístupné sbírce rozhodnutí Úřadu vedené elektronicky.
XII. Rozhodnutí budou přezkoumatelná ve správním soudnictví podáním správní žaloby. Následný soudní přezkum lze zefektivnit a zrychlit přijetím dalších opatření: zkrácením lhůty pro podání správní žaloby, zřízením specializovaných soudních senátů na veřejné zakázky, zavedení pořádkové lhůty pro vydání soudního rozhodnutí a/nebo vyloučení přípustnosti kasační stížnosti.
Aktuálně, v první polovině prosince loňského roku poslanci šesti politických stran společně předložili návrh zákona o Úřadu pro dozor nad zadáváním veřejných zakázek v paragrafovém znění.
Návrh zákona vypracovali za skupinu protikorupčních organizací ve složení Oživení, Frank Bold (sdružené v platformě Rekonstrukce státu) a Transparency International ČR Jan Dupák, Věnek Bonuš, Jan Nevyjel a Marek Zelenka.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz