Unie administrátorů veřejných zakázek
Již pár let jsme se při výkonu práce v oblasti zadávání veřejných zakázek zaobírali myšlenkou a potřebou tuto oblast činnosti více profesionalizovat. Postrádali jsme organizaci sdružující výhradně administrátorské společnosti, jež by současně tvořila platformu pro zvyšování profesní kvality jednotlivých administrátorů veřejných zakázek a současně by byla prostředkem pro odbornou diskusi mezi administrátory a dalšími subjekty v oblasti zadávání veřejných zakázek.
Myšlenka Unie administrátorů veřejných zakázek se postupně profilovala až do samotného vzniku v roce 2019, za kterým stojí právě čtyři společnosti, které se dlouhodobě zadávání veřejných zakázek věnují. Public Market Advisory s.r.o., HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář, Compet Consult s.r.o. a QCM, s.r.o. tak založili Unii administrátorů veřejných zakázek, zkráceně „UNIAVEZ“.
Pro zvyšování profesní kvality a profesionalizaci prostředí veřejných zakázek si zakládáme na tom, aby členskou základnu UNIAVEZ tvořilo významné zastoupení administrátorů veřejných zakázek v České republice. Naší společnou vizí je, aby UNIAVEZ sdružovala co možná nejvíce administrátorů, ovšem ne na úkor jejich odborné kvality. Proto při přijímání nových členů klademe důraz především na potřebnou profesní kvalitu, kterou musí potenciální členové disponovat. Což samozřejmě není jedinou důležitou podmínkou. Podmínkou členství je rovněž garance osoby s určitou praxí či povinnost společnosti prokázat realizaci určitého počtu administrací včetně dokládání referenčních zakázek prokazujících aktivní činnost i následující roky po vstupu.
V současné době má UNIAVEZ 8 členů. Členská základna se dále rozšířila o významné společnosti, které v oblasti veřejných zakázek disponují bohatými zkušenostmi a schopnostmi administrovat veškeré druhy zadávacích řízení, a to Veřejné zakázky s.r.o., RTS, a.s., IK Consult s.r.o. a Violette s.r.o.
UNIAVEZ jako taková působí i jako jeden ze základních pilířů pro zvyšování profesní způsobilosti jednotlivých členů, a to formou seminářů, workshopů a konferencí nejen pro členy, ale i pro odbornou veřejnost.
Naší společnou prvotní ambicí, na které momentálně usilovně pracujeme, je tvorba vzorové komplexní příkazní smlouvy, či lépe smlouvy o spolupráci mezi zadavatelem a administrátorem, a definování standardního rozsahu administrátorské činnosti. Jedním z důvodů je totiž možnost téměř kohokoli, aby administroval veřejné zakázky, neboť příslušné živnostenské oprávnění není nijak regulováno či blíže podmíněno. Právě tuto skutečnost vnímáme jako jednu z příčin různé úrovně kvality poskytovaných administrátorských služeb a různého vnímání standardního rozsahu komplexní administrace veřejné zakázky, tj. toho, co do standardní administrace náleží a co nikoli. Naší prioritou je momentálně hledat v této věci shodu mezi zadavateli a administrátory, na čemž pracujeme veřejně jak se zadavateli, tak i samotnými administrátory.
Z tohoto důvodu našim prvním realizovaným projektem byla diskuse na téma „Rozsah povinností administrátora veřejných zakázek“, která proběhla 12. 3. v Brně, a následně, po skončení nouzového stavu vyhlášeného vládou České republiky, 16. 7. v Praze. Tato diskuze byla organizována formou „obrácené“ předběžné tržní konzultace a dialogem mezi administrátory a zadavateli veřejných zakázek. Cílem těchto seminářů bylo definovat požadavky zadavatele ve vztahu k administrátorovi a určit tak rozsah jeho běžných činností v rámci plnění smlouvy na administraci zadávacího řízení veřejné zakázky.
V následujících měsících plánujeme v Brně a Praze realizaci „Workshopů u kulatého stolu“, které budou určeny pro administrátory veřejných zakázek. Účast nebude otevřená pouze členům, ale za účastnický poplatek bude umožněna i nečlenským organizacím (administrátorům). Cílem těchto workshopů bude především sdílení společného know-how a profesionalizace činností administrátorů.
Hlavní prioritou UNIAVEZ je sdružovat subjekty, které se zabývají administrací veřejných zakázek, a současně neustále tuto oblast zlepšovat a profesionalizovat, neboť si uvědomujeme, že podnikání v této oblasti není zásadním způsobem regulováno.
JUDr. Michal Šilhánek,
předseda
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz