AIFMD 2.0: Nová pravidla pro správce alternativních investičních fondů – Jaké změny přináší?

Dne 15. dubna 2024 vstoupila v platnost Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2024/927/EU ze dne 13. března 2024 (tzv. AIFMD 2.0) [1], která reflektuje regulatorní výzvy v oblasti správy fondů a přináší změny, které mají za cíl zvýšit transparentnost, posílit ochranu investorů a regulovat některé dosud méně kontrolované aspekty správy fondů. Členské státy EU musí tyto změny implementovat do své národní legislativy do 16. dubna 2026.
Regulatorní rámec
AIFMD 2.0 mění některá ustanovení klíčové Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/61/EU ze dne 8. června 2011 o správcích alternativních investičních fondů (AIFMD)[2]. Směrnice AIFMD je základem fungování investičních fondů – fondů kvalifikovaných investorů a speciálních fondů. Obsahem AIFMD je zejména úprava povolení činnosti správců, pověření jiného (tzv. outsourcing), informační a oznamovací povinnosti správců fondů či řízení rizik.
Klíčové změny zavedené AIFMD 2.0
Outsourcing: Přísnější dohled a omezení tzv. „letter-box entities“ [3]
Jedním z klíčových cílů AIFMD 2.0 je zpřesnit pravidla pro delegování funkcí správce AIF a posílit regulatorní kontrolu nad těmito procesy. Nově budou správci povinni podrobně dokumentovat a reportovat strukturu delegovaných funkcí (a to i těch doplňkových), přehled mechanismů dohledu a pravidelné hodnocení rizik plynoucích z delegace. Evropský orgán pro cenné papíry a trhy (ESMA) získává širší pravomoci pro dohled nad těmito strukturami, což bude mít dopad především na právní compliance fondů využívajících delegované modely správy aktiv.
Pravidla poskytování úvěrů: Zavedení nového rámce
AIFMD 2.0 v oblasti poskytování úvěrů přináší mnoho zásadních změn, mimo jiné:
- Explicitně stanovuje fondům zákaz aplikovat strategii „originate to distribute“, tj. poskytování úvěrů pouze s cílem je následně úplatně převést;
- Zavádí požadavek na zachování rizika úvěru, kdy AIF musí udržovat minimálně 5 % z nominální hodnoty každého úvěru, který poskytne, a to do doby splatnosti úvěru;
- Riziko koncentrace má být omezeno limitem expozice ve výši 20 % kapitálu AIF;
- Zavedení zákazu poskytování úvěrů spřízněným stranám, pokud nejsou splněny stanovené podmínky.
Správci fondů budou muset udržovat likviditní rezervy, které zajistí stabilitu fondu při nepříznivých tržních podmínkách, a provádět pravidelné stresové testování. Tyto změny vyžadují revizi smluvních dokumentů a vnitřních politik fondů.
Nástroje řízení likvidity: Nové povinnosti pro správce otevřených AIF
AIFMD 2.0 zavádí povinnost implementace minimálně dvou z devíti nástrojů řízení likvidity řízení likvidity uvedených v Příloze II. této směrnice. Správci otevřených AIF si mohou vybrat mezi opatřeními jako je zavedení poplatku za výplatu odkupu či nepeněžního vyplácení. V praxi bude nutno tato opatření reportovat a reflektovat jejich existenci v informačních dokumentech poskytovaných investorům.
Depozitářské služby: Přeshraniční flexibilita
AIFMD 2.0 umožňuje správci fondů jmenovat depozitáře v jiných členských státech EU, pokud splňují přísné požadavky na dohled a ochranu investorů. Tato změna může snížit provozní náklady, zvýšit dostupnost depozitářských služeb a přinést větší konkurenci mezi poskytovateli těchto služeb. Nová pravidla však zároveň kladou důraz na hlubší due diligence a spolupráci mezi národními regulátory.
Transparentnost poplatků a reportování
Rozšíření povinností v oblasti zveřejňování informací zvyšuje nároky na správce AIF i jejich právní poradce. Správci budou muset podrobně vykazovat strukturu všech poplatků a nákladů, pravidelně informovat investory o výkonnosti fondu, investičních strategiích a alokaci aktiv. Regulatorní orgány budou mít přístup k podrobnějším reportům, které budou muset být předkládány častěji.
Jak často a do jaké hloubky se budou informace reportovat, však ještě není jisté. ESMA je v tomto ohledu pověřena vypracováním směrodatných regulatorních technických norem, jejichž návrh však nemusí být Komisi předložen dříve než 36 měsíců od vstupu AIMFD 2.0 v platnost (tedy 12 měsíců po její transpozici). V praxi tak mohou správcům AIF vzniknout značné komplikace.
Jaké kroky by měli správci AIF a jejich právní poradci (bez zbytečného odkladu) podniknout?
Ačkoli národní transpozice prozatím neproběhla, pravidla na evropské úrovni jsou již jasně stanovena a je možné se na ně postupně připravovat.
Klíčovým krokem bude provedení kontroly outsourcovaných činností a zajištění jejich soulad s novými požadavky a také přezkum strategie fondů v oblasti poskytování úvěrů. Bude také nutné zajistit transparentnost poplatků a reportingových mechanismů, byť v tomto směru jsou zatím pravidla velmi obecná.
Velkou změnou může být AIFMD 2.0 pro fondy, které v ČR nemohou najít depozitáře. Podle AIFMD 2.0 bude možné – po splnění určených povinností – využívat i služeb zahraničních subjektů.
Změny v provozu a fungování investičních společností, fondů kvalifikovaných investorů a speciálních fondů po účinnosti směrnice AIFMD 2.0 mohou být značné. Na podrobná pravidla si však budeme muset ještě počkat.
Mgr. Veronika Civínová
Partnerka
Mgr. Magdalena Machová
Advokátní koncipientka
e-mail: info@klblegal.cz
[1] SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2024/927 ze dne 13. března 2024, kterou se mění směrnice 2011/61/EU a 2009/65/ES, pokud jde o pověření, řízení rizika likvidity, podávání zpráv pro účely dohledu, poskytování depozitářských služeb a služeb úschovy a poskytování úvěrů alternativními investičními fondy
[2] Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/61/EU ze dne 8. června 2011 o správcích alternativních investičních fondů a o změně směrnic 2003/41/ES a 2009/65/ES a nařízení (ES) č. 1060/2009 a (EU) č. 1095/2010
[3] Pojem definován v Článku 82 NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) č. 231/2013 ze dne 19. prosince 2012, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/61/EU, pokud jde o výjimky, obecné podmínky provozování činnosti, depozitáře, pákový efekt, transparentnost a dohled
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz