Aktuální legislativní vývoj v oblasti veřejných zakázek
Vydáním nových směrnic Evropských společenství, které upravují zadávání veřejných zakázek, (tzv. legislativní balíček „Veřejné zakázky“ – směrnice 2004/17/ES a 2004/18/ES) a navazujícím přijetím nové vnitrostátní právní úpravy (zákon č. 137/2006 Sb. , o veřejných zakázkách, a zákon č. 139/2006 Sb. , o koncesních smlouvách a koncesním řízení (koncesní zákon)) bylo úspěšně završeno několikaleté legislativní úsilí s cílem přijmout moderní a flexibilnější právní úpravu zadávání veřejných zakázek (včetně koncesí a projektů PPP).
Nepochybně kladně lze hodnotit skutečnost, že oba výše citované zákony nebyly po dobu více než jednoho roku od jejich publikace ve Sbírce zákonů novelizovány (pro srovnání – předchozí zákon č. 40/2004 Sb. , o veřejných zakázkách, byl za dobu své krátké účinnosti novelizován osmkrát).
První novela zákona č. 137/2006 Sb. nabyla účinnosti až k 1. červnu 2007. Jedná se o zákon č. 110/2007 Sb. , o některých opatřeních v soustavě ústředních orgánů státní správy, souvisejících se zrušením Ministerstva informatiky a o změně některých zákonů. Jak je zřejmé, jde pouze o technickou úpravu, kterou se převáděly kompetence Ministerstva informatiky v oblasti atestace elektronických nástrojů využívaných v zadávacích řízeních na Ministerstvo vnitra. Koncesní zákon dosud novelizován nebyl.
Výše uvedené však neznamená, že by v současnosti v oblasti veřejného zadávání neprobíhaly žádné činnosti legislativního charakteru. Cílem tohoto článku je proto poskytnout stručný přehled aktuálního vývoje v Evropské unii a České republice.
Evropská unie
Na úrovni Evropských společenství jsou v současné době připravovány či zvažovány následující legislativní návrhy:
- novelizace přezkumných směrnic 89/665/EHS a 92/13/EHS;
- samostatná směrnice pro udělování koncesí a
- samostatná směrnice pro veřejné zakázky v oblasti obrany.
Návrh směrnice, kterou se novelizují směrnice 89/665/EHS a 92/13/EHS, které upravují problematiku opravných prostředků při zadávání veřejných zakázek, byl předložen Evropskou komisí v květnu loňského roku. V červnu 2007 s návrhem vyslovil v prvním čtení souhlas Evropský parlament. Schválení směrnice se předpokládá do konce letošního roku.
Hlavním cílem novelizace je zvýšit ochranu uchazečů o veřejné zakázky tím, že bude zavedeno povinné období tzv. pozastavení mezi rozhodnutím o přidělení veřejné zakázky a uzavřením smlouvy, v němž budou mít neúspěšní uchazeči možnost řízení napadnout. Nutno poznamenat, že z vnitrostátního hlediska nebude mít novelizace zásadní vliv, protože obdobná úprava byla obsažena již v zákoně č. 199/1994 Sb. , o zadávání veřejných zakázek. Jediná změna tak nastane v případě jednacího řízení bez uveřejnění, kde tento princip dosud neplatil. Zadavatelé budou muset výsledek jednacího řízení bez uveřejnění před podpisem smlouvy rovněž uveřejnit, aby se o něm ostatní dodavatelé mohli včas dozvědět a případně učinit další kroky.
V dalších dvou oblastech je situace dosud nejasná. Evropská komise vede již delší dobu konzultace s členskými státy, jejichž cílem je vyřešit otázku, zda je vhodné přijmout samostatnou právní úpravu, která by řešila udělování koncesí (případně v širší míře veřejně soukromá partnerství – PPP), a samostatnou směrnici, která by flexibilnějším způsobem upravovala zadávání veřejných zakázek v oblasti obrany a vnitřní bezpečnosti (těch veřejných zakázek, na které se nevztahuje výjimka podle čl. 296 Smlouvy o ES).
Česká republika
Rovněž na úrovni České republiky probíhá v oblasti veřejných zakázek určitý legislativní vývoj. Vedle již výše zmíněné novely zákona č. 137/2006 Sb. provedené zákonem č. 110/2007 Sb. je v současné době připravována Ministerstvem pro místní rozvoj tzv. technická novela obou zákonů. Hlavním důvodem pro její přípravu je očekávaná změna finančních limitů pro nadlimitní veřejné zakázky a nadlimitní koncese na stavební práce, která v souladu s pravidly stanovenými v zadávacích směrnicích nabude účinnosti 1. ledna 2008. Vzhledem k tomu, že finanční limity jsou stanoveny přímo zákoně, je nutné provést jejich novelizaci. Novelou však bude navržena změna tohoto nepříliš praktického systému (nové hodnoty limitů jsou publikovány standardně pouhé dva měsíce před jejich účinností). V případě schválení tohoto návrhu by pak byly finanční limity stanovovány nařízením vlády (jak ostatně předpokládal původní vládní návrh zákona o veřejných zakázkách). Technickými novelami by měly být zároveň opraveny zřejmé nesprávnosti v obou zákonech (např. špatné odkazy), neměly by se však provádět žádné věcné změny.
Dne 23. května 2007 přijala vláda ČR usnesení č. 536 k Analýze pilotních projektů Partnerství veřejného a soukromého sektoru, kterým mimo jiné uložila Ministerstvu pro místní rozvoj provést ve spolupráci s Ministerstvem financí do 31. prosince 2007 analýzu zákona o veřejných zakázkách a koncesního zákona s cílem navrhnout jejich úpravy, které by zajistily snazší realizaci projektů veřejně soukromých partnerství. Rozsah případné novelizace nelze předem odhadnout, můžeme se však domnívat, že se návrhy budou týkat institutu tzv. kvazikoncesí, možnosti zadávání veřejných zakázek a koncesí projektovým společnostem (SPV) a nelze vyloučit ani otevření otázky existence samostatného koncesního zákona.
Poněkud nejasný zůstává osud usnesení předešlé vlády č. 1199 ze dne 25. října 2006 o Strategii vlády v boji proti korupci na období let 2006 až 2011, kterým bylo uloženo Ministerstvu pro místní rozvoj zpracovat do 30. června 2008 věcný záměr nového zákona o veřejných zakázkách, kterým by mělo být zadávání veřejných zakázek významně zjednodušeno a zprůhledněno. Dílčími cíly je zpřísnění ustanovení o střetu zájmů a možnosti vyloučení určitých dodavatelů z účasti v zadávacích řízeních, a to zejména z důvodu korupčního jednání (tzv. blacklisty). Zatímco s dílčími cíly lze nepochybně souhlasit, je záměr vytvářet další právní úpravu v krátkém čase velmi diskutabilní, zejména když je daných cílů možno dosáhnout pouhou novelizací stávajícího zákona.
Z dalších, drobnějších legislativních počinů lze uvést:
- novelu zákona č. 269/1994 Sb. , o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů, kterou by měla být stanovena správním orgánům povinnost opatřovat si pro účely správního řízení samostatně výpisy z evidence Rejstříku trestů prostřednictvím dálkového přístupu do evidence (má se týkat zápisu do Seznamu kvalifikovaných dodavatelů); návrh byl schválen vládou v červenci tohoto roku;
- novelu zákona o veřejných zakázkách v souvislosti se zákonem č. 182/2006 Sb. , o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon); nový insolvenční zákon vyžaduje provedení formulační změny v § 23 (jeden z důvodů pro použití jednacího řízení bez uveřejnění) a v § 53 zákona o veřejných zakázkách (změna jednoho ze základních kvalifikačních předpokladů);
- sněmovní tisk č. 205/2007 – jednalo se o poslanecký návrh na vložení nového důvodu pro použití jednacího řízení bez uveřejnění z důvodu zachování jednotné výzbroje a techniky v ozbrojených silách ČR; navrhovaná novela však nebyla v souladu s právem Evropských společenství a proto byla po nesouhlasném vyjádření vlády vzata zpět.
Mgr. David Dvořák
ROWAN LEGAL, sdružení advokátů
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz