Aktuální stav novelizace zákona o veřejných zakázkách – dvě novely na stejné téma
V článku, který byl uveřejněn dne 24. září 2009, byli čtenáři informováni o tom, že Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky schválila dne 9.9.2009 novelu zákona č. 137/2006 Sb. , o veřejných zakázkách, a také související novelu zákona č. 139/2006 Sb. , o koncesních smlouvách a koncesním řízení (koncesní zákon) – sněmovní tisk č. 882. Článek rovněž hovořil o tom, že mezi sněmovními tisky lze nalézt původně připravovanou, obsáhlejší novelu zákona o veřejných zakázkách (sněmovní tisk č. 833), která však nebyla vzhledem k nastalé politické situaci projednána ani v prvním čtení.
V mezidobí však došlo k poměrně zajímavé situaci, neboť Poslanecká sněmovna se (zřejmě s ohledem na odložení předčasných voleb) začala sněmovním tiskem č. 833 znovu zabývat, dne 29. září 2009 ho projednala v prvním čtení a přikázala Výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Zajímavé proto, že oba sněmovní tisky upravují v určité části totéž (resp. sněmovní tisk č. 833 obsahuje v podstatě celý sněmovní tisk č. 882 v části týkající se zákona o veřejných zakázkách). Některá z novelizačních ustanovení si navíc odporují (sněmovní tisk č. 833 např. obsahuje povinnost číst při otevírání obálek nabídkovou cenu, zatímco v tisku č. 882 je připuštěna pouze možnost jejího čtení). V průběhu projednávání proto bude nutné tuto situaci vyřešit (zřejmě vypuštěním částí, které jsou již obsaženy v tisku č. 882, resp. rozhodnutím o konfliktních návrzích).[1]
Obsahem článku je proto pojednání o obou těchto novelách, jejich obsahu i průběhu projednávání.
Sněmovní tisk č. 882[2]
Novela byla po schválení Poslaneckou sněmovnou doručena Senátu, kde byla nejprve projednána Výborem pro hospodářství, zemědělství a dopravu (který navrhl novelu zamítnout[3]) a dále Výborem pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí (který navrhl novelu schválit ve znění postoupeném Poslaneckou sněmovnou). Dne 7. října 2009 pak byla novela projednána na schůzi Senátu a vrácena Poslanecké sněmovně se dvěma pozměňovacími návrhy. Paradoxně nebyly důvodem vrácení žádné zásadní nedostatky novely zákona o veřejných zakázkách, ani např. nesouhlas se zavedením tzv. blacklistu dodavatelů (jak by se mohlo zdát z některých zpráv v médiích), ale legislativně technické připomínky k části novelizující koncesní zákon, a to:
- doplnění zmocnění pro vydání prováděcího právního předpisu, kterým by se stanovovala paušální náhrada nákladů řízení před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (část III bod 8 novely, resp. § 26 odst. 2 koncesního zákona);
- vypuštění části III bodu 15 novely – seznam stavebních činností podle § 2d koncesního zákona, který ovšem v platném zákoně ani předkládané novelizaci obsažen není.
Novela byla Poslaneckou sněmovnou schválena dne 4. listopadu 2009 ve znění navrženém Senátem. Novelu musí ještě podepsat prezident.
Sněmovní tisk č. 883
Jak již bylo uvedeno výše, tato komplexní novela zákona o veřejných zakázkách[4] byla z důvodu konání předčasných voleb odložena jako neprojednatelná, nicméně po změně situace byla Poslaneckou sněmovnou projednána dne 29. září 2009 v prvním čtení a přikázána k projednání Výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
Kromě okruhů, které jsou obsaženy již ve sněmovním tisku č. 882, je obsahem této novely rovněž například:
- zpřesnění definice sektorových zadavatelů, kterými by byly i osoby, které se chystají relevantní činnost teprve vykonávat (a za tímto účelem zadávají veřejnou zakázku, např. na výstavbu elektrárny);
- zpřesnění definice centrálního zadavatele;
- uvedení výjimky pro in-house do souladu s judikaturou Evropského soudního dvora (požadavek na výkon „podstatné“ části činnosti pro kontrolujícího veřejného zadavatele);
- úprava některých problematických otázek týkajících se zjednodušeného podlimitního řízení (zejména uveřejňování výzvy, možnost požadovat jistotu, možnost využít opční právo apod.);
- další úpravy týkající se kvalifikace (např. možnost prokazovat kvalifikaci prostými kopiemi dokladů, zavedení protokolu o posuzování kvalifikace, možnost předkládat dokumenty ve slovenštině či poměrně diskutabilní povinnost prokázat splnění základních kvalifikačních předpokladů i za subdodavatele, podílí-li se na prokazování splnění kvalifikace);
- vyjasnění některých otázek týkajících se jistoty (zejména vracení originálu záruční listiny bance);
- posílení principu ekonomické výhodnosti nabídky při stanovení hodnotících kritérií důrazem na vztah užitné hodnoty a ceny;
- komplexní novelizace částí týkajících se rámcových smluv, opčního práva a soutěže o návrh;
- vypuštění tzv. kvazikoncesí, resp. jejich provázanosti na koncesní zákon; u veřejných zakázek s předpokládanou hodnotou vyšší než 500 mil. Kč uzavíraných na dobu delší 5 let se však navrhuje povinné zpracování ekonomického a finančního posouzení předmětu veřejné zakázky.
Podle neoficiálních informací lze schválení této novely očekávat v prvním čtvrtletí roku 2010.
Mgr. David Dvořák
MT Legal s.r.o., advokátní kancelář
Karoliny Světlé 25,
110 00 Praha 1
tel.: +420 222 866 555
fax.: +420 222 866 546
e-mail: info@mt-legal.com
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Poměrně logická možnost neschválení sněmovního tisku č. 882 a dalšího projednávání již jen komplexní novely tisku č. 833 není možná z časových důvodů, neboť Česká republika by nesplnila povinnosti transpozice dohledové směrnice 2007/66/ES, jejíž transpoziční lhůta uplyne 20. prosince 2009.
[2] Tato novela bude z důvodu přehlednosti nadále označována jako „sněmovní tisk č. 882“, přestože již byla projednávána Senátem (pod č. tisku 159).
[3] Jak lze dovodit ze stenozáznamu projednávání návrhu zákona na schůzi Senátu, byly hlavními důvody návrhu na zamítnutí skutečnost, že v Poslanecké sněmovně čeká na projednání komplexní novelizace zákona o veřejných zakázkách a že novelou se má zvýšit počet místopředsedů Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze dvou na tři.
[4] Na rozdíl od sněmovního tisku č. 882 neobsahuje tisk č. 833 novelizaci koncesního zákona, která byla původně předpokládána zcela samostatně, nakonec však nebyla Poslanecké sněmovně vůbec předložena.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz