Aplikace zásady transparentnosti v JŘBU
Je možné, že u někoho název článku vyvolal sarkastický úsměv. Jednací řízení bez uveřejnění (dále jen „JŘBU“) podle § 3 písm. e) zákona č. 134/2016 Sb. , o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“), je nejkritizovanějším druhem zadávacího řízení a je často označováno za „nadužívané“. Jak lze promítnout zásadu transparentnosti do řízení, ve kterém zadavatel nemusí dodržet vlastní zadávací podmínky, a pro které ZZVZ stanoví minimum povinností?
- Varianta 0 – zadavatel zachová stávající stav a nebude nic pořizovat. Jaké jsou výhody a nevýhody takového postupu oproti variantám 1 a 2? Tj. co se stane, když funkcionalita nebude rozšířena? Kolik veřejných prostředků bude ušetřeno, když se to nerealizuje? Jaká rizika jsou spojená s tím, že v systému nebude možné pracovat novým způsobem?;
- Varianta 1 – zadavatel pořídí plnění formou JŘBU. Jaké jsou výhody a nevýhody takového postupu oproti variantám 0 a 2? Tj. v předmětném informačním systému funkcionalitu rozšíří stávající dodavatel. V čem je výhoda tohoto rozšíření oproti zachování stávajícího stavu? Nemohl by zadavatel uspořit peníze zadáním zakázky se zachováním soutěže? Nehrozí riziko, že zadáním zakázky stávajícímu dodavateli, zadavatel vytvoří stav tzv. umělé exkluzivity [3] a bude příliš závislý na stávajícím dodavateli? Nehrozí riziko, že zadavatel zanedlouho bude opět pořizovat rozvoj a podporu systému u stávajícího dodavatele?;
- Varianta 2 – zadavatel pořídí novou funkcionalitu formou otevřené soutěže. Jaké jsou výhody a nevýhody takového postupu oproti variantám 1 a 0? Nebude výhodnější investicí do budoucna, když zadavatel pořídí zcela nový informační systém?
- že v rámci plnění předmětné veřejné zakázky bude opravdu zasaženo do výhradních práv dodavatele. Může totiž nastat situace, kdy dodavatel sice disponuje výhradními právy, nicméně plněním zadávaným v JŘBU do těchto práv nebude zasaženo a podmínka podle ZZVZ pak fakticky není splněná;
- že není možné zasáhnout do výhradních práv bez svolení dodavatele, a že dodavatel takový souhlas zadavateli odmítl vydat. Pokud dodavatel souhlasí se zásahem do výhradních práv, neexistuje důvod pro omezení soutěže formou JŘBU;
- že zadavatel při zadávání původní veřejné zakázky nejednal účelově a neměl v úmyslu obejít zákon o veřejných zakázkách při zadávání navazujících veřejných zakázek. Pokud zadavatel mohl předvídat již při zadání původní zakázky, že bude potřebovat tuto další předmětnou funkcionalitu, sám zavinil situaci, kdy musí přidělit navazující zakázku stávajícímu dodavateli. Zákonná podmínka pro použití JŘBU v takovém případě není naplněna [3];
- srovnání ceny za realizaci zakázky stávajícím dodavatelem a ceny za realizaci obdobných zakázek jinými dodavateli na trhu. Cena plnění sjednaná s dodavatelem by měla být objektivně odůvodnitelná s ohledem na aktuální podmínky na trhu, neboť aplikace JŘBU musí být také v souladu se zásadami hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti vynaložených prostředků. Je možné, že se zadavateli v JŘBU nepodaří sjednat s původním dodavatelem cenu, odpovídající tržní. Zadavatel však vždy musí mít přehled o tom, zda tato cena je pro něj výhodnější než cena (včetně případných nákladů zadavatele na realizaci řešení jinak než v JŘBU), které by dosáhl za zachování soutěže;
- že smluvní ujednání dodavatele ze zakázky zadávané na základě JŘBU neomezí zadavatele nad rámec zákonné úpravy, ani nad rámec ujednání obvyklých pro tento druh plnění, a nejsou nevýhodnější než stávající podmínky. Stejně jako v předchozí o drážce i zde platí, že i v případě, kdy podmínky dodavatele nejsou výhodnější než tržní, zadavatel by měl mít přehled o tom, zda se mu vyloučení soutěže stále vyplatí;
- že smlouva k veřejné zakázce, zadané v JŘBU, obsahuje pouze taková ujednání, která pro zadavatele v budoucnu v případě navazujících nebo souvisejících rozšíření předmětu plnění veřejné zakázky nebudou uměle vytvářet podmínku pro další využití JŘBU. Uměle vytvořené podmínky pro použití JŘBU nejsou podle ZZVZ odůvodněnými podmínkami pro použití JŘBU.