Biometrické GDPR montérky
Blíží se nám pomalu konec roku a s ním i další legislativní novinka, která je cílem reklam po celém internetu. Jedná se samozřejmě o implementaci GDPR, kdy se objevily desítky subjektů, které oprávněně varují a dávají zaručené tipy. Anebo ne?
Není to tak úplně pravda, protože např. čl. 32 GDPR stanoví, že s přihlédnutím ke stavu techniky, nákladům na provedení, povaze, rozsahu, kontextu a účelům zpracování i k různě pravděpodobným a různě závažným rizikům pro práva a svobody fyzických osob, provedou správce a zpracovatel vhodná technická a organizační opatření, aby zajistili úroveň zabezpečení odpovídající danému riziku. To znamená, že konkrétní bezpečnostní opatření se hodnotí ad hoc.
A tak se internetem šíří informace o tom, že je nutné šifrovat a provádět pseudonymizaci, což není ve všech případech pravda. V úvahu to přichází samozřejmě u zdravotnických zařízení, ale ne např. u všech výrobních podniků. Ty prostě a jednoduše investovat tolik nemusí. Vždyť jsme tu měli už zákon na ochranu osobních údajů a to bylo vždy údivu, když se našly výplatní pásky v popelnici a najednou je tu GDPR a představuje se jako obrovská novinka, že za porušení tohoto předpisu jsou pokuty.
U GDPR by se mělo hledět na jeho smysl a tak se dostáváme k podstatě článku s poněkud prazvláštním názvem. Článek 9 GDPR praví, že se zakazuje zpracování genetických údajů, a biometrických údajů za účelem jedinečné identifikace fyzické osoby no a z tohoto ustanovení se někdy vykládá, že i ten, kdo má evidenci velikostí pracovních oděvů zaměstnanců by měl jmenovat GPO[2] a provádět posouzení vlivu na ochranu osobních údajů.[3] Opravdu?
Dle GDPR a jeho úvodních ustanovení jsou „biometrickými údaji“ osobní údaje vyplývající z konkrétního technického zpracování týkající se fyzických či fyziologických znaků nebo znaků chování fyzické osoby, které umožňuje nebo potvrzuje jedinečnou identifikaci, například zobrazení obličeje nebo daktyloskopické údaje.
Původní směrnice 95/46/ES stanovila obecnou povinnost ohlašovat zpracování osobních údajů dozorovým úřadům. Tato povinnost přinášela administrativní a finanční zátěž, avšak nepřispěla ve všech případech ke zlepšení ochrany osobních údajů. Proto měla být tato nerozlišená obecná ohlašovací povinnost zrušena a nahrazena účinnými postupy a mechanismy, které by se místo toho zaměřily na takové typy operací zpracování, jež mohou s ohledem na svou povahu, rozsah, kontext a účely představovat vysoké riziko pro práva a svobody fyzických osob.
Posouzení vlivu by mělo zejména obsahovat zamýšlená opatření, záruky a mechanismy pro snížení tohoto rizika, pro zajištění ochrany osobních údajů a prokázání souladu s tímto nařízením.
Posouzení vlivu na ochranu osobních údajů by mělo být vypracováno i v případech, kdy se osobní údaje zpracovávají za účelem přijetí rozhodnutí o konkrétních fyzických osobách v návaznosti na jakékoliv systematické a rozsáhlé hodnocení osobních aspektů týkajících se fyzických osob na základě profilování těchto údajů nebo v návaznosti na zpracování zvláštních kategorií osobních údajů, biometrických údajů, nebo údajů o odsouzení v trestních věcech a o trestných činech či souvisejících bezpečnostních opatřeních.
Mimochodem GDPR např. uvádí, že zpracování osobních údajů by nemělo být považováno za zpracování velkého rozsahu, pokud se jedná o zpracování osobních údajů pacientů nebo klientů jednotlivými lékaři, zdravotníky nebo právníky. V takových případech by posouzení vlivu na ochranu osobních údajů nemělo být povinné.
Z výše uvedeného tedy plyne, že ještě předtím, než započne všeobecná hysterie, je vhodné se řádně zamyslet, jaká opatření je vhodné přijmout a zároveň zbytečně nestrašit. A taky nevymýšlet biometrické GDPR montérky.
JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.,
advokát
DOHNAL PERTOT SLANINA, advokátní kancelář, v.o.s.
OLOMOUC | PRAHA | HRADEC KRÁLOVÉ | LETOHRAD
Palackého 75/21
779 00 Olomouc
Prvního pluku 347/12a
186 00 Praha 8
Komenského 266/3
500 03 Hradec Králové
Václavské náměstí 76
561 51 Letohrad
Tel.: +420 587 407 086
e-mail: info@akdps.cz
_________________________________________________
[1] Vyjma veřejnoprávních subjektů, kde je horní hranice omezena na deset milionů korun adaptačním zákonem, který upravuje některé další náležitosti tohoto předpisu.
[2] Čl. 37 odst. 1) písm. c) GDPR - … rozsáhlé zpracování zvláštních kategorií údajů uvedených v čl. 9 odst. 1
[3] Čl. 35 odst. 3) písm. a) GDPR - Posouzení vlivu na ochranu osobních údajů podle odstavce 1 je nutné zejména v těchto případech … rozsáhlé zpracování zvláštních kategorií údajů uvedených v čl. 9 odst. 1
[4] Úvodní ustanovení č. 93) GDPR.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz