Blízké domény? Žádný problém!
Když reklamní agenturu požádá klient, aby pro něj vymyslela nové, krátké a snadno zapamatovatelné doménové jméno, je to úkol stále těžší a těžší, neboť volných jmen těchto kvalit stále ubývá. V této houstnoucí bitvě se pak často vedle sebe ocitají domény, které jsou různě blízké či odvozené či mají shodný slovní základ - a s tím se samozřejmě objevují právní spory o to, jaké adresy smějí vedle sebe existovat.
Česká justice k tomu již zaujala rozumné a především čitelné stanovisko, a to ve zcela konkrétním sporu. Představím jej se zcela smyšlenými jmény: úspěšný bulvární deník se jmenuje například „Bulvár“ a má svojí doménu www. bulvar.cz. A do tohoto stavu nově vstoupí další subjekt, který si zřídí doménu www. bulvarne.cz a na ní též provozuje časopis podobného druhu. V nastalém soudním sporu padlo od Bulváru obvinění z nekalé soutěže a žádost, aby soud zakázal užívání domény www. bulvarne.cz.
Soud však žalobě nevyhověl a dospěl - zjednodušeně řečeno - k závěru, že není nejen možné, ale ani není obvyklé, aby v prostředí internetu pro určitého držitele označení byly vyhrazeny všechny možné jeho další varianty, slovní spojení a tvary, úpravy, slova odvozená se stejným slovním základem a slova příbuzná atd., nehledě na možné užití označení v různých vrcholových doménách vedle domény národní (např. doménách .com, .org, .eu, atd.). Podle soudu je věcí každého, nakolik pro něho významné označení bude chránit v prostředí internetu i tak, že si pro sebe zajistí i označení s ním jakkoli související.
Podle názoru soudu chybělo také jakékoli opodstatnění pro závěr, že internetová adresa www. bulvar.cz je zaměnitelná s adresou www. bulvar.cz. Soud neměl žádný důvod se odchýlit od závěru, již v takovýchto sporech opakovaně vysloveného, že je třeba hledět na průměrného uživatele internetu jako na věci znalého „spotřebitele“, který si je dobře vědom důležitosti každého písmene, číslice a znaménka v označení jakékoli adresy v internetové síti. Pak nelze mít dle soudu za prokázané tvrzení Bulváru, že zněním doménových jmen webových stránek účastníků „průměrný“ uživatel internetu bude maten a nerozliší je.
Je důležité zmínit, že soud hleděl nejen na samotný název domény, ale také na obsah stránek a dospěl k závěru, že také vlastní podoba a obsah webových stránek účastníků vylučuje, aby průměrný návštěvník nabyl mylného dojmu o tom, které stránky jsou mu nabízeny, kdo je jejich provozovatelem, protože se výrazně liší. Není zde proto žádná okolnost skýtající důvod k tomu, aby návštěvník nabyl dojmu, že stránky www. bulvar.cz jsou součástí prezentace deníku Bulvár či jinak s tímto deníkem souvisí. Průměrný návštěvník také neočekává a ani neuvažuje s tím, že na internetových adresách (vyjma s jeho názvem totožné adresy) obsahujících všechny reálně představitelné varianty označení a souvisejících možných výrazů k názvu Bulvár nalezne stránky s tímto deníkem Bulvár související.
Pro reklamní svět se jedná o závěry důležité. Lze je zobecnit tak, že jsou-li Vaše úmysly čisté (tedy nehodláte-li skutečně mást zákazníky a parazitovat na konkurenci), můžete legálně použít i doménové jméno této konkurenci velmi blízké. A naopak: uvedené závěry také znamenají poučení pro ty, kteří si nepřejí, aby se v budoucnu objevila cizí blízká označení u jejich vlastních domén: utíkejte rychle registrovat jejich všemožné tvary a podoby, jinak Vám justice v případném sporu nepomůže !
JUDr. Filip Winter, advokát
110 00 Praha 1, Na Příkopě 25
www.akwinter.cz
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz