epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    19. 5. 2015
    ID: 97804upozornění pro uživatele

    Čestné prohlášení o ekonomické a finanční způsobilosti splnit veřejnou zakázku – reflexe posledních třech let

    Tzv. transparentní novela 55/2012 Sb., přinesla mnoho zásadních změn do právní úpravy veřejných zakázek. Jedna z nejvýznamnějších změn zákona 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“), se týkala i otázky prokazování ekonomické a finanční kvalifikace u dodavatelů o veřejnou zakázku. Zákonodárce přistoupil ke zrušení ekonomických a finančních kvalifikačních předpokladů a místo nich zavedl do ZVZ úplnou novinku spočívající v prokazování ekonomické a finanční způsobilosti prostřednictvím čestného prohlášení. Je možné tuto změnu hodnotit z pohledu aplikační praxe a v kontextu uplynulých 3 let jako krok správným směrem?

    S účinností od 1. 4. 2012 platí, že na základě ustanovení § 50 odst. 1 písm. c) ZVZ se za kvalifikovaného dodavatele považuje ten dodavatele, který předloží čestné prohlášení o své ekonomické a finanční způsobilosti splnit veřejnou zakázku. Toto čestné prohlášení tak nahradilo dřívější povinnost dodavatelů prokazovat svou ekonomickou a finanční způsobilost prostřednictvím dokladů jako byla ad exemplum pojistná smlouva, jejímž předmětem bylo pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou třetí osobou, nebo doklad osvědčující údaj o celkovém obratu uchazeče zjištěný za poslední tři účetní období.

    Důležité je zmínit, že dřívější výčet ekonomických a finančních kvalifikačních předpokladů nebyl taxativní. Jedinou podmínkou pro zadavatele bylo, aby další doklady, popřípadě požadavky na ekonomickou a finanční kvalifikaci, byly přiměřené k předmětu veřejné zakázky. Jak vyplývá z tehdejší důvodové zprávy k zákonu 55/2012 Sb., tak změnu v otázce prokazování ekonomických a finančních kvalifikačních předpokladů přinesla ta skutečnost, že zadavatelé zneužívali tento institut při stanovování diskriminačních požadavků na dodavatele[1]. Nebylo výjimkou, že veřejní zadavatelé stanovovali požadavky na obrat uchazeče, který byl 15-ti násobně vyšší než průměrná přepokládaná hodnota odpovídající  jednomu  roku plnění[2]. Bylo přesto nutné, aby zákonodárce přistoupil k takto zásadní změně?

    Primárně je nutné uvést, že stávající znění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/24/EU, o zadávání veřejných zakázek a o zrušení směrnice 2004/18/ES (dále jen „Směrnice“) žádným způsobem neomezuje právo zadavatelů požadovat po jednotlivých uchazečích splnění ekonomických a finančních kvalifikačních předpokladů. In contrario Směrnice veřejným zadavatelům stanovuje, že v případě stanovení minimálního ročního obratu, nesmí tento obrat, kromě řádně odůvodněných případů, přesahovat dvojnásobek předpokládané hodnoty veřejné zakázky. V případě rozdělení veřejné zakázky na části se poté minimální roční obrat stanovuje pro každou část zvlášť.

    Dle mého názoru mohl zákonodárce místo zrušení ekonomických a kvalifikačních předpokladů přistoupit k tomu, aby podobné limity stanovil i pro ostatní druhy ekonomických a kvalifikačních předpokladů. A tyto stanovené limity pro nejčastěji používané druhy kvalifikačních předpokladů poté mohly být součástí písemného odůvodnění veřejné zakázky dle § 156 ZVZ, tak jako jimi jsou některé druhy technických kvalifikačních předpokladů. Tento krok by sice nepatrně zvýšil administrativní zátěž na straně zadavatelů, nicméně by jim zároveň v ruce ponechal nástroj, kterým by mohly lépe přizpůsobovat zadávací podmínky svým požadavkům.

    Ačkoliv již byly ekonomické a finanční kvalifikační předpoklady v ZVZ zrušeny, tak to neznamená, že by je nebylo možné skrytě nalézt i v rámci jiných ustanovení ZVZ. Jde o případy tzv. „referenčních zakázek“ u technických kvalifikačních předpokladů dle § 56 odst. 1 písm. a), odst. 2 písm. a) a odst. 3 písm. a) ZVZ[3].

    Dalším velmi často vyskytujícím se případem v praxi bývá, že veřejný zadavatel si včlení tyto kvalifikační předpoklady přímo do závazného návrhu obchodních (smluvních) podmínek. Nejčastěji jde o podmínku spočívající v předložení pojistné smlouvy o určité minimální výši, jejímž předmětem je pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou třetí osobou. Povinnost předložit takovou pojistnou smlouvu výhradně spočívá až na vybraném dodavateli, nicméně nelze apriori vyloučit možnost, že nepřiměřeně stanovenou minimální výší pojistného plnění by nemohlo dojít k ovlivnění výběru zadávacího řízení, především z pohledu celkového počtu nabídek podaných do zadávacího řízení.

    Jako další argument zmiňuji, že zrušením ekonomických a finančních kvalifikačních předpokladů se zároveň odejmula Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „ÚOHS“) možnost o nich rozhodovat, čímž de facto došlo k přerušení poměrně bohaté rozhodovací praxe[4]. Dle mého mínění byla tato jednotlivá rozhodnutí v minulosti naopak velmi dobrým interpretačním vodítkem pro mnoho veřejných zadavatelů při stanovování ekonomické a finanční kvalifikace. Z pohledu formy prokazování splnění ekonomické a finanční způsobilosti uchazečů se domnívám, že samotné čestné prohlášení dodavatele neposkytuje veřejnému zadavateli takovou míru jistoty v tom smyslu, že se zadávacího řízení budou účastnit uchazeči, kteří jsou a byli dostatečně ekonomicky a finančně stabilní a bude u nich tedy existovat předpoklad, že předmětné plnění řádně a včas dokončí.

    Rád bych dále dodal, že prokázání nepravdivosti čestného prohlášení dle § 50 odst. 1 písm. c) ZVZ konkrétnímu dodavateli, který se účastní zadávacího řízení, se v praxi jeví jako mimořádně obtížná záležitost.

    Závěrem bych rád uvedl, že změnu, kterou sebou přinesla novela 55/2012 Sb. v prokazování splnění ekonomické a finanční kvalifikace ze strany uchazečů, hodnotím jako určitý vynucený krok zpět, který byl zapříčiněn velkým množstvím zahájených správních řízení před ÚOHS. Změna sice přispěla ke snížení administrativní zátěže na straně zadavatelů a odstranila jisté interpretační problémy v ZVZ, na druhé straně není možné, dle mého názoru, s jistotou tvrdit, že by se zadávací řízení stalo jejich odstraněním více transparentním a méně diskriminačním. Ekonomické a finanční kvalifikační předpoklady měly a mají, myšleno v rámci komunitárního práva, svoje nezastupitelné místo v zadávacím řízení jako dodatečná záruka ekonomické a finanční stability dodavatele, se kterým veřejný zadavatel následně vstupuje do smluvního vztahu. Jejich případné navrácení do připravovaného zákona o zadávání veřejných zakázek bych osobně považoval za krok správným směrem.


    JUDr. Radoslav Lukovič,
    právník se specializací na veřejné zakázky financované ze strukturálních fondů EU

    e-mail: radoslav.lukovic86@gmail.com


    --------------------------------------------------------------------------------
    [1] Důvodová zpráva k zákonu 55/2012 Sb.
    [2] Rozhodnutí ÚOHS, sp. zn.: ÚOHS-S209/2011/VZ-15677/2011/520/Mne.
    [3] ČERMÁKOVÁ, Lucie, BUREŠ, Tomáš. Kvalifikační předpoklady dle novely ZVZ. Právní rádce. 2012, č. 5, s. 46. 
    [4] KRČ, Robert. Zákon o veřejných zakázkách s komentářem a judikaturou. Praha: Linde, 2013. s. 452. 


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů , judikatura, právo | www.epravo.cz


    JUDr. Radoslav Lukovič
    19. 5. 2015

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Dawn-raid a.k.a. místní šetření: Ústavní soud potvrzuje potřebu zvýšené opatrnosti u konkurenčních podnětů
    • Dodání elektronického systému spisové služby po 1.7.2025
    • Evropská zdravotní data pod lupou: Co přináší nová regulace a datová centra (EHDS)?
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • K odpovědnosti státu za majetkovou a nemajetkovou újmu způsobenou při výkonu veřejné moci. Vyslovování konstatací porušení práva. Připomínka státního svátku 6. července
    • Zaplacení skladného není podmínkou pro vydání skladované věci
    • Musí žák platit školné za výuku nevyžádaného předmětu?
    • Smlouva o smlouvě budoucí kupní k nemovitým věcem: Písemná forma není povinná, říká Nejvyšší soud
    • Vysokorychlostní variace dle smluvních podmínek FIDIC: případová studie z D5507
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Jak dlouho po podání žádosti o vydání stavebního povolení musí žadatel udržovat podkladová stanoviska platná a aktuální?

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Jak správně elektronicky doručovat zaměstnanci
    • Dawn-raid a.k.a. místní šetření: Ústavní soud potvrzuje potřebu zvýšené opatrnosti u konkurenčních podnětů
    • Moderační právo
    • Dodání elektronického systému spisové služby po 1.7.2025
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Evropská zdravotní data pod lupou: Co přináší nová regulace a datová centra (EHDS)?
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • Musí žák platit školné za výuku nevyžádaného předmětu?
    • Dodání elektronického systému spisové služby po 1.7.2025
    • Jak správně elektronicky doručovat zaměstnanci
    • AI revoluce v právní praxi: 10 specializovaných kurzů, které změní váš způsob práce
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Zaplacení skladného není podmínkou pro vydání skladované věci
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?

    Soudní rozhodnutí

    Moderační právo

    Součástí práva na spravedlivý proces ve smyslu čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod je rovněž povinnost...

    Korunové dluhopisy

    Restriktivnímu či extenzivnímu výkladu ustanovení daňových zákonů při využití obecně uznávaných interpretačních metod ústavní pořádek nebrání. Neurčitost zákona a možnost...

    Blanketní stížnost

    Krajský soud tím, že rozhodl před uplynutím konce stěžovatelem avizované lhůty pro doplnění odůvodnění blanketní stížnosti, a navíc v situaci, kdy odůvodnění stížnosti již...

    Blanketní stížnost (exkluzivně pro předplatitele)

    Nepřihlédne-li stížnostní soud k odůvodnění stížnosti původně podané jako blanketní, ač měl odůvodnění v době rozhodování o stížnosti k dispozici, může porušit právo...

    Dovolání (exkluzivně pro předplatitele)

    Podle judikatury Nejvyššího soudu, spočívá-li rozsudek odvolacího soudu na posouzení vícero právních otázek, z nichž každé samo o sobě vede k zamítnutí žaloby, není dovolání...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.