Cestování bez stresu?
Otázka práv spotřebitelů související s cestováním se stává poslední roky stále více a více aktuální. Cestovatelé mají strach kvůli teroristickým útokům po světě, nebo se může stát, že jim cestu znemožní příroda, například v hojně medializovaném případu islandské sopky Eyjafjallajökull, jejíž sopečná erupce a následný oblak popela paralyzovala leteckou dopravu nad velkou částí Evropy.
Místo jednání na kamenné pobočce cestovní kanceláře, což byla po desetiletí jediná varianta, se stále více lidí uchyluje k nákupu přes internet, kde mají lepší možnost srovnání a sestavení si dovolené z více zdrojů na jednom místě. Jednotlivé členské státy EU včetně České republiky mají na novou směrnici časový limit – musí jí transponovat do národních předpisů do prvního ledna 2018.
Znění nové úpravy rozšíří ochranu spotřebitelů mj. i tak, že pokryje nejen tradiční souborné dovolené, které standardně vypadají tak, že si spotřebitel objedná v jednom balíčku ubytování, hotel i související transfery, případně doprovodný program, ale i cca 120 milionů zákazníků, kteří kupují jiné kombinované formy dovolené, tedy například si sami zajistí levnější letenku nebo půjčovnu aut. Ochrana se tedy vztáhne na všechny služby v oblasti cestovního ruchu, které jsou formou nějakého balíčku[2].
Ty jsou ve směrnici rozepsány hned tři:
- (1) Předpřipravené balíčky – jsou naplánované dovolené od cestovní kanceláře, které tvoří alespoň dvě složky – například doprava a ubytování, případně další služby, jako je pronájem vozidla;
- (2) Balíčky na míru – tvoří je mnoho složek, které si cestovatel vybírá od jednoho poskytovatele online nebo přímo v kamenné prodejně;
- (3) Provázané služby – pokud si zákazník koupí jednu službu skrze jednu kancelář, například ubytování a je pozván nebo naveden k tomu, aby si zakoupil související službu skrze jiný zdroj, například nabízející transfer z letiště, tak je chráněn celý zájezd, v případě, že je druhá služba zakoupena do 24 hodin od té první.
- Dojde k zvýšení informovanosti cestovatelů, kteří budou mít lepší přehled o ochraně, kterou jim zákony nabízejí.
- Zvýší se předvídatelnost cen, bude zavedený strop ve výši 8%, nad který nebude možné zvyšovat původní cenu zájezdu. Pokud přesto k takovému zvýšení dojde, tak má zákazník právo zdarma dovolenou zrušit.
- Obecně se zvýší možnosti zákazníka zrušit dovolenou před odjezdem v případě přírodních katastrof, válek nebo jiných vážných událostí v cílové lokaci. Bude také lépe upravena možnost přerezervace zájezdu do jiné destinace, která je momentálně založena spíše na dobré vůli některých kanceláří.
- Bude lépe vyjasněna otázka odpovědnosti za chyby při rezervaci zájezdu. To je oblast, která je v posledních letech často diskutována, zejména v případě leteckých zájezdů se často stává, že dojde k „chybovému tarifu“, vzniklému kvůli složitému vypočítávání palivového příplatku za letenku. Nyní bude za chybový tarif vždy odpovědný prodejce.
- Zvýší se záruka v případě krachu cestovní kanceláře, aby bylo vždy možné efektivně dostat cestující zpět domů, tyto záruky se pak za určitých podmínek uplatní i pro výše uvedené provázané služby.
Závěrem lze poznamenat, že tato směrnice bude mít na spotřebitele po své transpozici přímý a velice pozitivní dopad a mohla by přispět k tomu, aby se zvýšila flexibilita volby dovolené a ochrana práv spotřebitelů.
Jan Metelka,
student Právnické fakulty UK
------------------------------------
[1] Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
[2] Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
[3] Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz