Co přináší novela zákona o cestovním ruchu?
Hlavním cílem návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 159/1999 Sb. , o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činnosti v oblasti cestovního ruchu (dále jen „Zákon o cestovním ruchu“), a další zákony, je podle důvodové zprávy zvýšení ochrany spotřebitele, přičemž návrh zákona vychází ze směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/2302 ze dne 25. listopadu o souborných službách a spojených cestovních službách, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2006/2004 a směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2011/83/EU a o zrušení směrnice Rady 90/314/EHS.
Vzhledem k tomu, že v posledních letech doznal trh se službami cestovního ruchu podstatných změn, kombinace služeb již nemají podobu pouze tradičního předem sestaveného zájezdu, ale naopak jsou často sestavovány podle individuálních potřeb zákazníka. Právní status mnohých z těchto kombinací služeb je proto nejasný, nebo je nelze podřadit pod pojem zájezd, jak je tento definován ve stávající právní úpravě.
Novela proto podrobněji definuje pojem zájezd a zavádí pojem „spojené cestovní služby“. Za spojené cestovní služby je podle návrhu zákona i směrnice vhodné považovat veškeré kombinace cestovních služeb vykazující znaky, které si cestující obvykle spojují se soubornými službami, zejména situace, kdy jsou samostatné cestovní služby kombinovány do jediného cestovního produktu, za jehož řádné poskytnutí odpovídá pořadatel. Podle judikatury Soudního dvora Evropské unie[1] by nemělo hrát roli, zda ke kombinaci cestovních služeb došlo před vlastním kontaktem s cestujícím, na jeho žádost či na základě jím provedeného výběru.
Důležitou změnou, kterou novela přináší, je rovněž povinnost cestovních kanceláří platit příspěvek do garančního fondu, ze kterého budou spotřebitelům vráceny veškeré platby, které od nich obdržela cestovní kancelář, pokud jim některá služba nebyla poskytnuta v důsledku platební neschopnosti cestovní kanceláře. Výplata peněžních prostředků z garančního fondu bude provedena až v případě, že pojišťovna zjistí, že finanční částka na úhrady zákazníkům překročí sjednaný limit pojistného plnění.
Základem pro výpočet ročního příspěvku cestovní kanceláře do garančního fondu jsou roční plánované tržby cestovní kanceláře z prodeje zájezdů a z prodeje služeb cestovního ruchu, které jsou součástí spojených cestovních služeb. Maximální výše ročního příspěvku se v původním návrhu objevila ve výši 0,25 % ze základu pro výpočet ročního příspěvku, avšak Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj navrhl tuto hodnotu snížit na 0,1% ze základu. Konkrétní výši ročního příspěvku platného vždy od 1. ledna běžného roku má stanovit ministerstvo vyhláškou.
Základem pro výpočet ročního příspěvku do garančního fondu pro rok 2018 jsou plánované tržby cestovní kanceláře pro druhé pololetí roku 2018 ze zájezdů a z prodeje služeb cestovního ruchu, které jsou součástí spojených cestovních služeb. Výše tohoto příspěvku činí 0,1 % ze základu a tento příspěvek je splatný do 2 měsíců ode dne nabytí účinnosti novely zákona. Pokud by cestovní kancelář neuhradila příspěvek do garančního fondu, může jí být uložena pokuta až do výše 1.000.000 Kč.
U koncesovaných živností s předmětem podnikání „Provozován cestovní kanceláře“ se navrhuje rozdělit předmět koncese, a to takto:
Provozování cestovní kanceláře
- pořádání zájezdů
- zprostředkování spojených cestovních služeb.
Podnikatel, který bude ke dni nabytí účinnosti novely zákona oprávněn provozovat koncesovanou živnost „Provozování cestovní kanceláře“, a který v rámci své podnikatelské činnosti hodlá zprostředkovávat samostatné cestovní služby, bude muset požádat u živnostenského úřadu ve lhůtě do 1 měsíce ode dne nabytí účinnosti novely zákona o změnu koncese v rozsahu předmětu podnikání „Provozování cestovní kanceláře - zprostředkování spojených cestovních služeb“. Po podání žádosti bude podnikatel oprávněn zprostředkovávat spojené cestovní služby na základě svého dosavadního oprávnění, a to až do doby nabytí právní moci rozhodnutí o této žádosti nebo do doby oznámení usnesení o zastavení řízení.
S ohledem na skutečnost, že uvedené změny jsou vyvolány změnou právní úpravy a neměly by tak jít k tíži podnikatele, navrhuje se nezpoplatňovat přijetí předmětných žádostí.
Změna občanského zákoníku
Mezi další změny, které novela přináší, patří zejména rozšíření informační povinnosti cestovní kanceláře vůči zákazníkovi, které se objeví jak v zákoně o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činnosti v oblasti cestovního ruchu tak i v občanském zákoníku. Novela předpokládá, že předsmluvní informace budou zákazníkům poskytovány na formulářích, jejichž vzory stanoví ministerstvo vyhláškou.
Novelou zákona by měla být v občanském zákoníku upravena rovněž pravidla pro změnu zájezdu provedenou pořadatelem, změnu cestujícího provedenou klientem či postupy v případě mimořádných okolností v cílové destinaci.
Závěr
Předpokládaná účinnost novely Zákona o cestovním ruchu je dnem 1. července 2018, avšak vzhledem k tomu, že ke dni sepsání tohoto článku novela čekala na druhé čtení, je otázkou, zda tomu tak skutečně bude.
JUDr. Jana Zahránková
Glatzová & Co., s.r.o.
Betlémský palác
Husova 5
110 00 Praha 1
Tel.: +420 224 401 440
Fax: +420 224 248 701
e-mail: office@glatzova.com
________________________________
[1] Viz rozsudek Soudního dvora ze dne 30. dubna 2002 ve věci Club-Tour, Viagens e Turismo SA v. Alberto Carlos Lobo Gonçalves Garrido a Club Med Viagens Ld, a, C-400/00, ECLI:EU:C:2002:272.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz