Co s nechtěnými dárky
Ne všechny dárky bohužel jejich příjemce potěší vždy tak, jak si původně jejich dárce představoval. Jak se tedy vypořádat s těmi nechtěnými?
Pokud jste v pozici obdarovaného, kterému se dárek nelíbí a rád by jej vyměnil za jiný, neobejdete se zřejmě bez pomoci toho, kdo vám dárek dal. V zásadě je totiž při vracení zboží nutné předložit i doklad o nákupu. Vzhledem k tomu, že se při vracení či výměně dárků nejedná o zákonnou povinnost obchodníků, nýbrž o jejich dobrou vůli, mohou si pro ně stanovit vlastní podmínky.
K již zmiňovanému dokladu o nákupu tak často bude třeba ke zboží dodat i originální obal, který by neměl být poškozený, na zboží by se dále neměly vyskytovat žádné známky použití a opotřebení. Některé druhy zboží však obchodníci odmítají přijímat zpět či měnit za jiné. Často se bude jednat například o kosmetiku, potraviny, ložní či spodní prádlo. Je třeba se vždy informovat i na lhůty, do kdy je možné nechtěné dárky vracet či měnit, jelikož obecně tato lhůta není nikde stanovena a záleží pouze na vůli konkrétního obchodníka. Mohou se objevovat lhůty v rozmezí několika dní až měsíců, výjimečně i let. Je proto vhodné si veškeré podmínky týkající se vracení zboží a výměny zboží za jiné zjistit již před nákupem, v ideálním případě pak nechat vyznačit na dokladu o zaplacení.
Jinak je tomu však u nákupu zboží přes internet. Zde je stanovena 14 denní lhůta pro navrácení zboží přímo zákonem, počíná běžet od převzetí zboží a je během ní možné zboží vrátit bez uvedení důvodů a bez jakékoliv sankce ze strany obchodníka. Uplatní-li spotřebitel právo na takovéto odstoupení od smlouvy, má obchodník právo pouze na náhradu skutečně vynaložených nákladů spojených s vrácením zboží. Obchodník je zároveň povinen vrátit spotřebiteli zaplacené finanční částky nejpozději do 30 dnů od odstoupení. V případě, že však obchodník při použití prostředků komunikace na dálku, kam spadá právě nákup zboží přes internet, nepředá spotřebiteli informace, které mu zákon ukládá, činí tato lhůta 3 měsíce. K těmto informacím patří zejména identifikační údaje obchodníka, název a hlavní charakteristika zboží, cena zboží, ze které musí být patrno, zda v ní již je, či není, zahrnuta DPH, náklady na dodání, způsob platby a dodání, poučení o právu na odstoupení či doba, po kterou zůstává nabídka nebo cena v platnosti. Tyto informace je třeba spotřebiteli poskytnout s dostatečným předstihem před uzavřením smlouvy. Po uzavření smlouvy, nejpozději před předáním zboží či jiným způsobem plnění, je třeba dále poskytnout informace týkající se identifikačních údajů obchodníka, informace o službách po prodeji a o zárukách a podmínky pro zrušení smlouvy, pokud není určena doba platnosti nebo platnost je delší než 1 rok.
Zákon však současně stanoví, které druhy zboží při použití prostředků komunikace na dálku vrátit nelze. K těm patří například zboží, jež bylo upraveno dle přání spotřebitele nebo pro jeho osobu, dále zboží, které podléhá rychlé zkáze (tedy typicky potraviny), opotřebení nebo zastarání. Ani u internetových obchodů obvykle nelze vracet audio a video nahrávky a počítačové programy, porušil-li spotřebitel jejich originální obal. Dále zákon neumožňuje v rámci 14 denní lhůty odstoupit od smlouvy v případě dodávání novin, periodik a časopisů, což se projeví zejména v situacích, kdy někomu věnujeme předplatné, které nebude možné tímto způsobem jednoduše zrušit.
Gabriela Kuncová
Charles Square Center
Karlovo náměstí 10
120 00 Praha 2
Tel: +420 225 335 333
Fax: +420 225 335 444
E-mail: wl@weinholdlegal.com
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz