Co všechno se dá vyřídit z domova? - eGovernment
Tento článek se bude věnovat stále aktuálnějšímu tématu eGovernment, tedy elektronizaci veřejné správy a jejím přínosům, a to zejména nyní při snahách o omezování kontaktů v důsledku epidemie COVID-19 a vyhlášení nouzového stavu. Stále více prostupující trend digitalizace umožňuje šetřit čas i peníze. Co lze řešit pohodlně online a kdy je možné vyhnout se dlouhým frontám a zbytečné administrativní zátěži na úřadech, které navíc podléhají omezenému provozu? Jak komunikovat efektivně a zjednodušeně s orgány veřejné správy?
Datové schránky
Základní komunikační nástroj s orgány veřejné moci představují datové schránky[1]. Jedná se o státem garantovanou platformu, skrze kterou se zasílají datové zprávy. Datové zprávy pak mají hodnotu doporučeného dopisu, tedy psaní dokazujícího jeho skutečné doručení. Navíc nelze pochybovat o samotném obsahu datové zprávy a vždy je možné jej i zpětně prokázat. Zasílání datových zpráv je bezplatné, nemusíte si hlídat úřední hodiny ani otevírací dobu a vše vyřídíte z kanceláře či z pohodlí domova. Samotné zřízení datové schránky není vázáno na konkrétní subjekty - mohou o něj žádat jak fyzické osoby (podnikající i nepodnikající), tak i právnické osoby, které nejsou zapsány v obchodním rejstříku. Proces zřízení datové schránky nepodléhá žádným poplatkům.
Kam se tedy obrátit, pokud se pro „datovku“ rozhodnete? Žádost lze podat na kterémkoli kontaktním místě veřejné správy Czech POINT, další možností je pak online založení prostřednictvím aktivované eObčanky. Třetí (a zřejmě nejkomplikovanější) možností je zaslání vyplněného formuláře s úředně ověřeným podpisem na Ministerstvo vnitra.
Pokud dojde k založení datové schránky, je důležité pamatovat, že orgán veřejné moci vám bude doručovat dokumenty přednostně přes datovou schránku, pokud tedy nedoručuje veřejnou vyhláškou nebo přímo na místě[2]. To znamená, že pokud máte datovou schránku, musíte ji pravidelně kontrolovat a vybírat. Zaslané dokumenty jsou považovány za doručené okamžikem přihlášení k datové schránce nebo desátým dnem od jejich dodání do datové schránky, pokud nedojde k přihlášení do datové schránky ve výše uvedené lhůtě. Takovéto doručení s sebou ponese stejné právní účinky jako při doručení do vlastních rukou. Odeslaná datová zpráva je považována za doručenou okamžikem jejího odeslání. Dokumenty zasílané přes datovou schránku nemusíte navíc elektronicky podepisovat, protože dokument odesílaný přes datovou schránku má váhu písemného podepsaného dokumentu[3].
Jak datovou schránku zrušit a zajistit tak, aby do ní přestala chodit veškerá úřední dokumentace? Stačí podat žádost o znepřístupnění datové schránky, a to opět buď přímo na kontaktním místě veřejné správy Czech POINT, nebo na Ministerstvu vnitra. Datová stránka vám bude znepřístupněná do tří pracovních dnů ode dne následujícího po dni podání žádosti.[4] Nesmíte být ovšem osobou, která má datovou schránku zřízenou povinně ze zákona.
Portál veřejné správy
Platformou, která usnadňuje přístup k informacím, formulářům a jiným podkladům orgánů veřejné správy, je Portál veřejné správy. Na Portálu veřejné správy navíc najdete i průvodce životnými situacemi, který zpřehledňuje řešení různých úkonů vůči státní správě ve formě zjedodušených návodů. Portál veřejné správy pokrývá zejména oblast sociálního zabezpečení, zdravotnického zabezpečení, správy veřejných financí, dotací, veřejných zakázek, státní statistické služeb, evidence a identifikace osob.[5]
Portál občana
Zatímco na Portálu veřejné správy se dozvíte, jak řešit tzv. životní situace, tedy jednotlivé případy vyžadující komunikaci s orgány veřejné správy, nebo se dostanete k různým formulářům, Portál občana vytváří prostředí sloužící k provedení konkrétních úkonů. Do Portálu občana se lze přihlásit prostřednictvím již výše zmíněné datové schránky, nebo skrze identifikační bránu eidentita[6]. Do portálu eidentita se můžete přihlásit zejména prostřednictvím nového občanského průkazu s čipem (vydaném po 1. 7. 2018) nebo skrze slovenské, německé, belgické a estonské identifikační prostředky pomocí International ID Gateway. Všechny tyto identifikační prostředky pak prokazují totožnost osoby v internetovém prostředí. Po vstupu na Portál občana je nabídnuto uživateli například žádat o výpisy z informačních systémů veřejné správy. Věděli jste, že možná dokonce s vaší obcí, městem nebo městskou částí lze vyřizovat úřední záležitosti online? I některé samosprávné celky disponují portálem území, tedy platformou poskytující samosprávné služby, a vám tak ušetří cestu na úřad třeba v případě hrazení místních poplatků.[7]
Závěr
Projekt eGovernment přináší veřejnosti větší flexibilitu při komunikaci s úřady a všechny jeho komponenty dokáží ušetřit mnoho času. V dnešní době navíc umožňuje lidem dodržovat pravidla sociálního distancování. Zásadním problémem je však nízká informovanost občanů ohledně tohoto projektu.
Mgr. Michaela Horváthová,
koncipient
Sabina Gargošová,
paralegal
GT Legal, advokátní kancelář, s.r.o
Muchova 240/6
160 00 Prague 6
Tel.: +420 224 813 299
e-mail: office@gt-legal.com
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz