ČTÚ uděluje první pokuty za porušení nařízení P2B: Co to znamená pro online platformy?
Český telekomunikační úřad (ČTÚ) se poprvé pustil do akce v rámci vymáhání nařízení P2B (Platform to Business), které má zajistit spravedlivé a transparentní podmínky pro podnikatele využívající online platformy jako jsou tržiště, vyhledávače a další digitální zprostředkovatelé. Po více než roce dohledu úřad dokončil deset kontrol a v pěti případech uložil pokuty, jejichž celková výše dosáhla téměř 300 000 Kč.
Co je cílem nařízení P2B?
Nařízení P2B, které vstoupilo v platnost v roce 2020, je součástí širšího evropského plánu na ochranu podnikatelů, kteří jsou závislí na online platformách. V dnešní digitální éře se mnoho podnikatelů spoléhá na zprostředkovatelské služby velkých hráčů či různá online tržiště. P2B má zajistit, aby tyto platformy nezneužívaly svou často dominantní pozici na úkor menších podnikatelských uživatelů, čímž nepřímo chrání i spotřebitele.
ČTÚ má v rámci tohoto nařízení pravomoc udělovat pokuty až do výše 10 milionů korun, přičemž může také zveřejnit rozhodnutí o porušení pravidel. Aktuálně byla nejvyšší udělená pokuta ve výši 120 000 Kč, nejnižší pak 16 500 Kč. Hlavními faktory, které ovlivňují výši sankce, jsou závažnost přestupku, majetkové poměry viníka a škodlivý dopad jeho jednání.
Nejčastější prohřešky: Nesrozumitelné podmínky, netransparentní řazení a údaje o uživatelích
Podle výsledků kontrol se porušení nařízení P2B nejčastěji týkají tří hlavních oblastí: nedostatečná transparentnost smluvních podmínek, netransparentní pořadí zboží a služeb a nedostatečné informace o přístupu k datům.
- Smluvní podmínky (čl. 3): Nařízení P2B vyžaduje, aby smluvní podmínky byly jasné a snadno přístupné podnikatelským uživatelům po celou dobu jejich obchodního vztahu s platformou. Někteří poskytovatelé ale zajišťují podmínky pouze pro spotřebitele a opomíjejí podnikatele, což je v rozporu s pravidly. Dalším častým pochybením je, když jsou podmínky dostupné pouze na žádost nebo až po registraci. To narušuje základní princip transparentnosti a může vést k nerovným podmínkám mezi podnikateli.
- Pořadí nabídek (čl. 5): Podnikatelé mají mít možnost porozumět tomu, jakým způsobem platforma určuje pořadí jejich nabídek ve vyhledávání či seznamu produktů. Tato povinnost má za cíl zvýšit předvídatelnost a umožnit podnikatelům lépe optimalizovat jejich strategie. Informace o těchto parametrech však musí být zahrnuty přímo ve smluvních podmínkách, nikoli pouze skryté v jiných dokumentech nebo „čitelné“ pouze z designu rozhraní.
- Přístup k datům (čl. 9): Platformy musí podnikatelům sdělit, jaký mají přístup k osobním i neosobním údajům uživatelů, například k datům o nákupním chování či popularitě produktů. Nařízení P2B neukládá povinnost tyto údaje zpřístupnit, ale vyžaduje, aby poskytovatelé transparentně informovali o tom, jaká data jsou dostupná, případně že přístup k datům není umožněn. Častým omylem je, že poskytovatelé zaměňují tuto povinnost s ochranou osobních údajů podle GDPR, přestože jde o zcela odlišnou problematiku.
Závěr: Proč by mělo P2B zajímat všechny podnikatele?
Nařízení P2B není jen suchým předpisem, který přidává další vrstvu regulací. Je to klíčový nástroj pro ochranu podnikatelů v digitálním prostředí. Transparentnost a spravedlivé podmínky mohou významně ovlivnit úspěch podnikatelů, kteří se stále více spoléhají na online platformy. Proto je důležité, aby nejen poskytovatelé, ale i podnikatelé sami věděli, na co mají právo a jakým způsobem mohou požadovat rovné podmínky.
ČTÚ svými pokutami vysílá jasný signál, že nedodržování pravidel nebude tolerováno. Tento krok zároveň otevírá prostor k debatě o tom, jak mohou platformy lépe chránit zájmy svých uživatelů a přispět k férovějšímu digitálnímu trhu.
JUDr. Jan Metelka, LL.M.
Senior Associate
Panská 854/2
110 00 Praha 1
Tel.: +420 222 817 111
e-mail: prague@dlapiper.com
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz