DAC7 aneb nová oznamovací povinnost pro provozovatele platforem
Dne 7. 12. 2022 byl ve Sbírce zákonů vyhlášen zákon č. 373/2022 Sb. , kterým se mění zákon č. 164/2013 Sb. , o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (dále jen „zákon č. 373/2022 Sb. “). Zákon č. 373/2022 Sb. do českého právního řádu implementuje směrnici Rady 2021/514/EU, kterou se mění směrnice 2011/16/EU o správní spolupráci v oblasti daní a o zrušení směrnice 77/799/EHS (dále jen „DAC7“), která rozšiřuje pravidla EU o daňové transparentnosti na digitální platformy.
Cílem DAC7 je umožnění sledování zdanitelných transakcích na digitálních platformách, zjednodušení výběru daní místními příslušnými orgány a zlepšení daňové spolupráce mezi členskými státy. K uvedenému má přispět zavedení oznamovací povinnosti pro provozovatele platforem ohledně příjmů prodejců, které získávají prostřednictvím těchto platforem, a automatické výměny těchto informací mezi členskými státy.
Oznamovaným obdobím je kalendářní rok, přičemž oznámení se podává jednou ročně, a to do 31. 1. kalendářního roku následujícího po oznamovaném období, za které je podáváno. První oznámení se bude týkat roku 2023 a provozovatelé platforem jej tak budou muset podat do 31. 1. 2024. Znamená to tedy, že musí shromažďovat požadované informace o prodejcích již od 1. 1. 2023, kdy nabyl účinnosti zákon č. 373/2022 Sb. , a proto by si každý subjekt měl ověřit, zda se ho tato povinnost dotkne.
Koho se oznamovací povinnost týká?
Oznamovací povinnost se vztahuje pouze na tzv. provozovatele platforem. Kdo jím ale vlastně je? Nejprve je nutno si definovat pojem platformy. Platformou se pro účely DAC7 rozumí software, který umožňuje propojení prodejce s jiným uživatelem za účelem provádění oznamované činnosti pro tohoto uživatele, tedy zjednodušeně řečeno propojit prodejce s jeho zákazníkem. Aby se činnost takového prodejce stala oznamovanou, musí dle důvodové zprávy k zákonu č. 373/2022 Sb. kumulativně naplňovat dva znaky. Musí se jednat o vybranou činnost a musí být poskytnuto protiplnění za výkon této vybrané činnosti. Mezi vybrané činnosti pak řadíme poskytnutí nemovité věci, poskytnutí dopravního prostředku, osobní službu nebo prodej zboží.
Provozovatelem takové platformy se pak rozumí „právnická osoba nebo jednotka bez právní osobnosti, které uzavírají s osobami nebo jednotkami bez právní osobnosti smlouvy o zpřístupnění alespoň části platformy umožňující jejich spojení s uživateli, pro které jako prodejci provádějí oznamovanou činnost.“[1] Z okruhu provozovatelů platforem jsou tak vyloučeny všechny fyzické osoby, a to ať už podnikající či nepodnikající.
Provozovateli platforem, na které se DAC7 vztahuje, jsou tak typicky zejména on-line tržiště, která zprostředkovávají prodeje zboží (např. Amazon, eBay, Aukro), nebo platformy umožňující prodej ubytovacích, přepravních a jiných tzv. osobních služeb (např. Airbnb, Booking.com, Slevomat, Uber) koncovým spotřebitelům.
Případy, kdy provozovatel platformy sám zboží nakoupí a poté prodává pod vlastním daňovým identifikačním číslem a na vlastní odpovědnost, z oznamovací povinnosti zákon č. 373/2022 Sb. vyjímá. K této otázce se ve svém vyjádření věnuje i Generální finanční ředitelství, podle kterého „pokud jde o provozování e-shopu, kde jsou nabízeny koncovým spotřebitelům produkty pouze jménem provozovatele e-shopu, lze usoudit, že oznamovací povinnost dle DAC7 nevzniká. Prodej vlastních výrobků jménem a na účet provozovatele e‑shopu bez další ingerence třetí osoby není oznamovanou činností. V opačném případě, kdy při prodeji produktů vstupují do smluvního vztahu s kupujícím také ostatní prodejci, jejichž produkty jsou nabízeny na daném e-shopu, lze se domnívat, že oznamovací povinnost dle DAC7 vzniká.“
Výjimky z oznamovací povinnosti
Kromě výše zmíněné skutečnosti, že oznamovací povinnosti se nemusí obávat „klasické“ e-shopy, zákon počítá i s několika dalšími výjimkami, kterých se oznamovací povinnost týkat nebude. Jde o veřejnoprávní subjekty; subjekty kótované na burze; poskytovatele ubytování ve velkém rozsahu (např. hotelových řetězců) nebo platformy, které zákazníka pouze přesměrují na e-shop prodejce/dodavatele, od něhož si spotřebitel zboží či službu pořídí napřímo (např. internetové srovnávací portály). Provozovatelé platforem rovněž nebudou muset shromažďovat a oznamovat informace o tzv. prodejcích malého rozsahu, za něž jsou považováni prodejci, kteří za daný rok uskuteční přes danou platformu méně než 30 prodejů a současně celkové hodnota takto dosažených tržeb nepřekročí 2 000 EUR.
Co konkrétně se oznamuje?
Provozovatel platformy podává oznámení o oznamované činnosti prodejce elektronicky příslušnému správci daně. Oznámení vztahující se k jiné oznamované činnosti, než je poskytnutí nemovité věci, za každé čtvrtletí oznamovaného období obsahuje mimo jiné úhrn protiplnění, která prodejce obdržel v tomto čtvrtletí, a počet vykonaných oznamovaných činností, ve vztahu k nimž prodejce obdržel protiplnění v tomto čtvrtletí.
Oznámení vztahující se k oznamované činnosti poskytnutí nemovité věci pak mimo uvedeného dále obsahuje adresu každé nabízené nemovité věci a, jsou-li k dispozici, údaje, které umožňují identifikovat tuto nemovitou věc v katastru nemovitostí nebo v obdobné zahraniční evidenci, pokud se nemovitá věc nachází v jiném členském státě, a počet dní, po které je každá nabízená nemovitá věc během oznamovaného období pronajata, a druh každé nabízené nemovité věci, pokud má oznamující provozovatel platformy tyto údaje k dispozici.
Provozovatel platformy má rovněž povinnost informovat i samotného prodejce o skutečnosti, že o něm budou shromažďovány a předávány údaje. Tuto skutečnost by tedy měly reflektovat zásady zpracování osobních údajů provozovatelů platforem či jiný obdobný dokument.
Sankce za nedodržení povinnosti
Nedodržení nové oznamovací povinnosti může vést k vysokým sankcím, kdy správce daně může provozovateli platformy udělit pokutu až 1.500.000 Kč, pokud provozovatel platformy poruší povinnost nejen při informování, ale i povinnost při prověřování, zjišťování nebo uchovávat doklady.
Zákon č. 373/2022 Sb. v rámci sankcí operuje s pojmem seznam nespolupracujících platforem, který vede správce daně a který bude zveřejněn způsobem umožňujícím dálkový přístup. „Za účelem zamezení pokračování protiprávního stavu lze vydat opatření obecné povahy, kterým se zakáže všem provozovatelům platformy uvedené na seznamu nespolupracujících platforem zpřístupnit prodejci i část platformy umožňující mu spojení s uživatelem za účelem provedení oznamované činnosti.“[2]
Vzhledem k tomu, že oznamovací povinnost platí již od 1. 1. 2023 a provozovatelé platforem musí od tohoto data shromažďovat požadované informace o prodejcích, nelze než doporučit této problematice věnovat patřičnou pozornost.
JUDr. Jan Malý, Ph.D.,
advokát
Mgr. Michaela Ambrozová,
advokátní koncipientka
Brno
Helfertova 2040/13
613 00 Brno-Černá Pole
Praha
Anglická 140/20
120 00 Praha-Vinohrady
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz