Daňové ráje V - Antigua a Barbuda
Jde o malé ostrůvky v Karibském moři, objevené Krištofem Kolumbem r. 1493, které jsou od r. 1981 nezávislým státem v Britském společenství národů. Hlavou státu je britská královna, na ostrovech reprezentovaná generálním guvernérem. Výkonnou moc má vláda, které předsedá premiér. Zákonodárnou moc má dvoukomorový parlament, kdy každá komora má 17 členů, Senát je jmenován guvernérem, Poslanecká sněmovna je volena občany.
Jde o malé ostrůvky v Karibském moři, objevené Krištofem Kolumbem r. 1493, které jsou od r. 1981 nezávislým státem v Britském společenství národů. Hlavou státu je britská královna, na ostrovech reprezentovaná generálním guvernérem. Výkonnou moc má vláda, které předsedá premiér. Zákonodárnou moc má dvoukomorový parlament, kdy každá komora má 17 členů, Senát je jmenován guvernérem, Poslanecká sněmovna je volena občany. Soudní soustava se sestává z magistrátních soudů, od nichž je možno se odvolat k odvolacímu soudu („Court of Summary Jurisdiction„) a k Východokaribskému Nejvyššímu soudu na Svaté Lucii. Nejvyšším odvolacím soudem je Privy Council v Londýně. Právní systém je založen na britském common law.Ekonomika je založena na cestovním ruchu, který tvoří více než polovinu HDP. Druhým nejvýznamnějším odvětvím jsou offshore finanční služby. Zemědělství a lehký průmysl (palírny rumu, textil) jsou slabě rozvinuty a orientovány na místní trh. Oficiální měnou je východokaribský dolar ve fixním kurzu 1 USD = 2,70 XCD, ale běžně je užíván i USD. Asi 65 tis. obyvatel hovoří anglicky.
Země je velkým daňovým rájem a donedávna i obří pračkou peněz. Fyzické osoby – rezidenti, zde neplatí žádnou daň z příjmů, místní společnosti platí daň z příjmů ve výši až 40%. Offshore společnosti neplatí žádné daně, pouze každoroční registrační poplatek vládě.
Domácí společnosti se spravují „Companies Act, cap. 359„ a nevyužívají se pro mezinárodní obchod.
Pro offshore účely se používají IBC dle zákona „International Business Corporations Act, č. 28 z r.1982, novelizovaného v r. 1995. Tyto IBC jsou velmi flexibilní, není u nich požadováno předkládání jakýchkoliv účetních dokladů apod. Základní kapitál může být jakékoliv výše, počínaje jednou akcií bez nominální hodnoty. Výše základního kapitálu se mění pouhým dodatkem ke společenské smlouvě. Akcie mohou být i listinné na majitele, přičemž na nich musí být poznamenáno, že jsou nepřevoditelné na rezidenty. K založení společnosti jsou třeba dvě osoby – rezidenti, přičemž jeden z nich musí být advokátem a je nutno využít služeb registračního agenta. Samotný proces se sestává z podpisu stanov a společenské smlouvy a předložení těchto dokumentů spolu s oznámení jmen ředitelů a registračního agenta úředníkovi ministerstva financí, tzv. řediteli mezinárodních obchodních společností (Director of international business corporations) Za společnost jedná její ředitel, který nemusí být místním občanem a společnost musí sídlit na ostrově, přičemž je možno využít jako sídla adresu registračního agenta. Stanovy musí obsahovat jméno společnosti a její sídlo, počet a druh akcií, případná omezení k převodu akcií, počet ředitelů, omezení týkající se převodu společnosti, případné pobočky a údaje o zakladatelích. Celý proces trvá asi den a po registraci ministerstvo vydává osvědčení o založení. Za registraci se platí advokátovi většinou 750 USD, vládě se platí 300 USD za registraci a poté každoročně 300 USD vládě.
Počet společností stoupá neuvěřitelnou rychlostí asi 1.200 IBC ročně, poslední údaje nejsou známy, ale v r. 1998 jich bylo 12.000.
Offshore banky se zakládají jako IBC, musí vlastnit licenci a nesmí vyvíjet činnost na území státu, resp. nesmí přijímat žádné vklady v měnách Caricomu. Nejméně jeden z ředitelů banky musí být občanem Antigui a je zde povinnost každoročně předkládat auditované účetní doklady a čtvrtletně účetní bilanci dozorci nad bankami a trustovými společnostmi (Supervisor of banking and trust corporations).
O bankovní licenci se též žádá zmíněný úředník a ministerstvo financí, žádost musí obsahovat jméno a adresu banky, počet akcií a jejich druh, výše splaceného kapitálu (nejméně 5 mil. USD uložených v bance na ostrovech), jméno a adresy všech akcionářů, ředitelů a dalších funkcionářů banky, životopis každého ředitele a akcionáře vlastnícího více než 5% akcií. Pokud je akcionářem společnost, musí předložit poslední účetní výkazy ověřené auditorem, osvědčení o dobré pověsti, vydané správcem obchodního rejstříku a rozhodnutí jednatelů založit banku. Je nutno prokázat, že jednatelé a funkcionáři banky jsou dostatečně zkušení a schopní řídit banku. Proces registrace trvá asi jeden měsíc a zakladatel platí poplatek 15.000 USD, přičemž stejná částka se pak platí každoročně jako licenční poplatek. Celkové náklady včetně právního zastoupení, managementu atd. jsou 45 – 55 tis. USD při založení.
Je nutno upozornit, že offshore banky mají neomezenou licenci, tzn. mohou provozovat jakékoliv bankovní obchody, na rozdíl od jiných jurisdikcí, kde jsou banky děleny do kategorií. Dále je nutno upozornit, že zmíněné banky neposkytují žádné informace dozorujícímu orgánu o svých klientech a informují pouze o svém finančním stavu, přičemž se nepožadují žádné kapitálové rezervy, zajišťovací fondy apod. Stejně tak zde neexistuje žádná devizová kontrola. Banky jsou členy dobrovolné „Antigua Offshore Association„, která přijala vlastní etický kodex chování bank, údajně velmi striktní, a která je silnou lobby skupinou ve vztahu k vládě. Z několika desítek bank má pouze sedm na ostrově vlastní kanceláře a dvanáct jich využívá kancelářských služeb firmy American International Management Services. Zbytek existuje pouze na internetu, přičemž servery mohou být kdekoliv na světě.
Velmi zajímavá je causa European Union Bank, vyšetřovaná Kongresem Spojených států. Účelem této banky bylo praní peněz z ruského organizovaného zločinu.Tato banka byla založena dvěma ruskými občany, zaregistrovaná na ostrově, server byl ve Washingtonu, D.C. a řízena byla z Kanady. Již tento mezinárodní propletenec vytváří zajímavé procesně právní problémy, které ale jdou nad rámec tohoto článku. Jeden ze zakladatelů byl vysokým úředníkem moskevské Menatep banky, jež je známá svým spojením jak s oligarchy, tak s organizovaným zločinem. Tato banka začala v r. 1995 nabízet své služby na Internetu, s tím, že zaručuje naprostou diskrétnost a vysoké úročení kont (až 9,9% p.a.). Záhy získala 144 klientů ze 43 zemí a vklady ve výši 2,8 milionu USD. V r. 1996 se začala objevovat první varování ze strany Bank of England, vzhledem k číslovaným účtům a dalším podezřelým skutečnostem. A v r. 1997 došlo na nejhorší – banka zkrachovala a majitelé s vybranými penězi utekli. Po tomto skandálu bylo na ostrově zavřeno 5 bank z 6, vlastněných Rusy a Ukrajinci, přičemž vláda začala uvažovat o silnější regulaci offshore bank.
Na ostrově je možno zakládat i pojišťovny, dle již zmíněného zákona o IBC. Minimální základní kapitál pojišťovny musí být 250.000 USD a žádost o licenci se podává superintendantovi pro pojišťování. Údaje v žádosti jsou shodné se žádostí o bankovní licenci (viz výše). Proces registrace trvá maximálně dle zákona 3 měsíce, v praxi jde o několik týdnů. Výše poplatku vládě je 5.000 USD. Pojišťovny jsou regulovány a dozorovány zmíněným superintendantem.
Rozvinutý je sektor sportovních sázek a internetových kasin. Ten je povolen od r. 1995 a je regulován Betting and Gaming Comitee. dle zákona „Virtual Casino Wagering and Sports book Wagering Regulations, 1997„. I tyto aktivity byly předmětem šetření a trestního řízení ve Spojených Státech, které vyústilo v odsouzení jedné osoby.
V r. 1999 americký FinCEN vydal své doporučení č. 11 (Advisory 11), v němž uvádí, že Antigua je centrem praní špinavých peněz a zavedl povinnost pro americké finanční instituce hlásit veškeré operace nad 5.000 USD s antiguiskými bankami. Tato povinnost byla zrušena v srpnu 2001 (Advisory 11a), vzhledem k tomu, že ostrov zavedl patřičná opatření proti praní špinavých peněz.
O jaká opatření se jedná? Za prvé byl zřízen nezávislý regulační orgán „International Financial Sector Regulatory Authority„, ale bohužel řízený výborem šesti odborníků, kteří na ostrově podnikají ve finančních službách (aneb „kozel zahradníkem„). Dále byla přijata v r. 1998 novela „Money Laundering (Prevention) Act„, která zajišťuje standardní procedury dle amerického vzoru. Původní zákon proti praní peněz byl přijat v r. 1996, ale nebyl proveden. Byla posílena národní protidrogová kancelář. Hlavní pozitivní vliv mají smlouvy o právní pomoci, uzavřené v r. 1996 s USA a Velkou Británií, které umožňují vzájemnou pomoc při trestním řízení (s výjimkou čistě daňových trestných činů). Na ně navazuje „General Extradition Arragements Order„ umožňující extradici a extradiční smlouva s USA. Země ovšem stále neposkytuje informace jiným státům o daňových otázkách.
Dále je nutno upozornit, že je přísně trestáno praní peněz z drog, ale co se týká hospodářské trestné činnosti, spolupráce pokulhává. A v neposlední řadě jsou výsledky někdy zvláštní, kdy lze jako příklad uvést případ John E. Fitzgerald z r. 1994, kdy místní policie spolupracovala s USA na případu jmenovaného vyděrače. Poté co byl v Bostonu odsouzen mj. k propadnutí 7,5 mil. USD, ostrovní vláda našla a zabavila zmíněnou částku v místní bance, převedla ji do státního rozpočtu a odmítla jakkoliv komunikovat s příslušnými orgány USA, resp. po několika letech bylo vládou Antigui sděleno USA, že se doklady k této transakci ztratily při hurikánu.
Antigua byla vymazána z pověstného černého seznamu OECD v r. 2002, když po dlouhé době splnila všechny požadavky FATF. Země je členem Caribbean Financial Action Task Force, Inter-American Drug Abuse Control Commission a Interpolu. Spolupráce s ČR v trestní oblasti je možná na základě smlouvy č. 211/1926 Sb. , s Velkou Británií, o vzájemném vydávání zločinců.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz