Diskuse o pravidlech na ochranu proti zneužívání trhu
Dne 12. července 2004 oznámila Komise pro cenné papíry („Komise“), že k veřejné diskusi předkládá návrh vyhlášky, kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 256/2004 Sb. , o podnikání na kapitálovém trhu („Zákon“) v oblasti ochrany proti zneužívání trhu („Vyhláška“). Cílem Komise je řádné dotvoření nové právní úpravy kapitálových trhů účinné od 1. května 2004. Vyhláška, poté co nabude účinnosti (Komise stanovila datum 12. října 2004), do našeho právního řádu implementuje směrnici 2004/72/ES a směrnici 2003/124/ES, které provádí směrnici 2003/6/ES, o zneužívání trhu.
Dne 12. července 2004 oznámila Komise pro cenné papíry („Komise“), že k veřejné diskusi předkládá návrh vyhlášky, kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 256/2004 Sb. , o podnikání na kapitálovém trhu („Zákon“) v oblasti ochrany proti zneužívání trhu („Vyhláška“). Cílem Komise je řádné dotvoření nové právní úpravy kapitálových trhů účinné od 1. května 2004. Vyhláška, poté co nabude účinnosti (Komise stanovila datum 12. října 2004), do našeho právního řádu implementuje směrnici 2004/72/ES a směrnici 2003/124/ES, které provádí směrnici 2003/6/ES, o zneužívání trhu.
Vyhláška obsahuje komplexní podzákonnou úpravu opatření proti zneužívání trhu, s výjimkou pravidel poctivé prezentace investičních doporučení, ohledně kterých Komise připravuje samostatnou vyhlášku a diskuse o ní proběhla již v únoru a březnu tohoto roku.
Vyhláška je rozdělena do sedmi částí, kdy za nejpodstatnější lze označit část druhou, třetí a čtvrtou. V části druhé je vymezena vnitřní informace a jsou zde upraveny i povinnosti emitentů týkající se uveřejňování takových vnitřních informací (tj. informací týkajících se investičního nástroje, které jsou významné pro vývoj jeho kurzu a které nejsou veřejně známé). Tato část Vyhlášky přebírá celý obsah vyhlášky Komise č. 379/2004 Sb., o pravidlech nakládání s vnitřními informacemi, která bude zrušena dnem účinnosti Vyhlášky, a upravuje např. povinnost emitenta investičního nástroje registrovaného na regulovaném trhu EU nebo nástroje, který je předmětem žádosti o registraci na regulovaném trhu EU, uveřejnit vnitřní informaci a povinnost uveřejňovat tyto vnitřní informace na internetových stránkách emitenta a zároveň prostřednictvím hromadně navštěvovaného finančního serveru (např. www.patria.cz). Vyhláška dále zpřesňuje pojem vnitřní informace podle Zákona, tím že blíže specifikuje dva atributy zákonné definice, a to přesnost informace a schopnost významně ovlivnit kurz nebo výnos finančního nástroje, poté co se daná informace stane veřejně známou.
Část třetí upravuje vedení seznamu osob, které mají přístup k vnitřním informacím (tzv. insider list). Mezi osobami, které mají být vedeny v seznamu, jsou nejen členové orgánů nebo zaměstnanci emitenta, ale i osoby vykonávající pro emitenta činnost na základě smlouvy, zejména osoby poskytující emitentovi poradenské nebo právní služby, členové jejich orgánů a zaměstnanci. Tento požadavek vyplývá přímo ze směrnice 2003/6/ES.
Část čtvrtá stanoví podrobnosti ohledně oznamování obchodů osobami, které se podílejí na rozhodování emitenta (tzv. manažerské obchody). Zákon stanoví rozsah povinných osob, tj. osob kterým je uvedená oznamovací povinnost uložena, velice široce. Jsou jimi nejen členové orgánů emitenta, ale i faktičtí vedoucí, dále osoby jim blízké nebo právnická osoba podílející se na rozhodování emitenta a osoby tvořící s touto osobou podnikatelské seskupení. Vyhláška stanoví tzv. pravidlo de minimis, kdy plnění oznamovací povinnosti nepodléhají transakce, pokud součet jejich hodnot nedosáhne částky 5 000 Eur v jednom kalendářním roce.
Závěrem lze jen dodat, že příspěvky do diskuse je možné Komisi zasílat do 29. července tohoto roku. Doufejme, že Vyhláška přispěje k transparentnosti vztahů na kapitálovém trhu, neboť v této oblasti stále ještě zaostáváme za vyspělými trhy.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz