Dovoz ohrožených druhů volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin
Stejně jako v případě vývozu ohrožených druhů volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin, které jsou mezinárodním obchodem ohroženy na přežití, nalezneme právní úpravu dovozu těchto druhů živočichů a rostlin v zákoně č. 16/1997 Sb. , o podmínkách dovozu a vývozu ohrožených druhů volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin a dalších opatřeních k ochraně těchto druhů (dále jen zákon).
Stejně jako v případě vývozu ohrožených druhů volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin, které jsou mezinárodním obchodem ohroženy na přežití, nalezneme právní úpravu dovozu těchto druhů živočichů a rostlin v zákoně č. 16/1997 Sb. , o podmínkách dovozu a vývozu ohrožených druhů volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin a dalších opatřeních k ochraně těchto druhů (dále jen zákon).
Zákon se vztahuje na tři kategorie volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin. Těm druhům živočichů a rostlin, které spadají pod zákonem učiněné vymezení, je tak garantována zákonná ochrana a při jejich dovozu je nutno splnit zákonem vyžadované podmínky. Ochrana se poskytuje těm druhům volně žijících živočichů a planě rostoucích rostli, které jsou přímo ohroženy vyhubením, dále těm které je nutno chránit usměrňováním dovozu a vývozu, aby nedošlo k jejich ohrožení vyhubením, nebo za účelem ochrany jiných ohrožených druhů a též těm volně žijícím živočichům a planě rostoucím rostlinám, jež jsou chráněny na návrh státu, jenž je členem mezinárodní úmluvy.
Při dovozu exempláře druhu, který je přímo ohrožen vyhubením a druhu, který je nutno chránit usměrňováním dovozu a vývozu, aby nedošlo k jeho ohrožení vyhubením, nebo za účelem ochrany jiného ohroženého druhů, jsou k jeho přípustnosti zákonem vyžadovány dvě povolení. Jednak je to povolení Ministerstva životního prostředí (dále jen ministerstvo) k dovozu a dále buď povolení k vývozu nebo k opětovnému vývozu či povolení výjimky od příslušného úřadu vyvážejícího státu. Pouze na základě prvního povolení a některého ze na druhém místě uvedených povolení je dovoz přípustný.
Žadatel, jež se uchází o udělení povolení k dovozu, je povinen prokázat, že dovoz neohrozí přežití příslušného druhu (tato skutečnost se prokazuje doporučením vědeckého orgánu a předběžným povolením vyvážejícího státu nebo dokladem od příslušného úřadu vyvážejícího státu), dále že příjemce živého exempláře je náležitě vybaven pro jeho umístění a péči o něj, a že exempláře druhu, který je přímo ohrožen vyhubením nebude použito pro obchodní účely. Dále žadatel prokazuje, že každý žijící exemplář bude zajištěn tak, že nebezpečí úhynu a poškození na zdraví bude omezeno na nejnižší možnou míru, a že budou splněny podmínky dovozu a péče o exemplář podle zvláštních předpisů.
Dovoz exempláře druhu, který je chráněn na návrh státu, jenž je členem mezinárodní úmluvy je přípustný tehdy, je-li celním orgánům předložen doklad o původu exempláře od příslušného úřadu vyvážejícího státu. Pokud je tento exemplář dovážen ze státu, který pro tento druh stanovil zvláštní režim v souladu s mezinárodní úmluvou, je jeho dovoz přípustný jen na základě dovozního povolení ministerstva a vývozního povolení tohoto státu.
Opatření na ochranu dětí
(mol)
Podle zákona o rodině může soud, pokud jsou splněny stanovené podmínky, rodičům dítěte pozastavit výkon rodičovské zodpovědnosti, nebo tuto zodpovědnost omezit či jí rodiče dokonce zbavit. V určité situaci může také přistoupit k nařízení ústavní výchovy dítěte. V případě, že rodiče neprojevují o dítě zájem, může soud rozhodnout, že je splněna podmínka osvojení.
Návrh na takováto rozhodnutí podává podle zákona o sociálně-právní ochraně dětí okresní úřad. Okresní úřad je tedy oprávněn k podání návrhu soudu na rozhodnutí o splnění podmínky osvojení spočívající v tom, že rodiče neprojevují zájem o své dítě, dále na omezení nebo zbavení rodičovské zodpovědnosti nebo pozastavení jejího výkonu, také na nařízení ústavní výchovy, nebo na prodloužení nebo zrušení ústavní výchovy.
Stejně tak jako může okresní soud podat návrh na tato opatření, je oprávněn za situace, že opatření učiněná soudem vedla k nápravě v chování dítěte, v jednání rodičů nebo dalších osob, kteří narušovali řádnou výchovu dítěte, podat soudu návrh na zrušení těchto opatření.
Pokud dojde k situaci, že se dítě ocitne bez péče přiměřené jeho věku, zejména v důsledku úmrtí rodičů nebo jejich pobytu ve zdravotnickém zařízení, zákon o sociálně-právní ochraně dětí ukládá obci povinnost zajistit takovému dítěti neodkladnou péči. Zákon výslovně akcentuje, aby v takovýchto situacích byla při zajišťování péče byla dána přednost příbuznému dítěte. O uvedeném opatření musí obec neprodleně uvědomit okresní úřad, která následně posoudí, zda dostatečně zajištěna práva dítěte a uspokojovány jeho odůvodněné potřeby, nebo zda je potřebné učinit další opatření směřující k ochraně dítěte.
Život přináší i takové okamžiky, které zapříčiní, že se některé dítě ocitne bez jakékoli péče anebo dojde k tomu, že jeho život nebo příznivý vývoj jsou vážně ohroženy nebo narušeny. Zákon zde stanoví povinnost okresního úřadu podat neprodleně návrh soudu na vydání předběžného opatření.
Okresní úřad tak vykonává funkci opatrovníka a poručníka, může být ustanoven opatrovníkem i v případě zastupování dítěte ve vztahu k cizině, dále činí neodkladné úkony v zájmu dítěte a v jeho zastoupení v době, kdy není dítěti ustanoven poručník nebo dokud se ustanovený poručník neujme své funkce.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz