Drahá reklama zdarma
Dostali jste nabídku na bezplatné zařazení do obchodního katalogu? Vyplněním formuláře se můžete dostat do soukolí žalob.
Skóre: | 0.94 |
---|---|
Název zdroje: | Ekonom |
Datum vydání: | 11.10.2007 |
Nadpis: | Drahá reklama zdarma |
Strana: | 68 |
Rubrika: | Právo a daně |
Autor: | Stephan Heidenhain |
Číslo: | 41 |
Oblast: | Časopisy - ekonomika a politika |
Zpracováno: | 11.10.2007 03:21 |
Identifikace: | CEEK20071011010055 cz |
Klíčová slova: | žalob (3x), sporech (3x), právu (2x), žaloby (2x), odvolacího (2x), soudních řízení (2x), advokát, právní, soudu, soud, práva, soudní, žalobu, právníky, Krajského soudu, trestně právní, trestní oznámení, občanského zákoníku, Soudní rozhodnutí, soudních sporů, pravomocně, právního, obchodních, pravomocného, PRÁVNÍ ÚKON |
Dostali jste nabídku na bezplatné zařazení do obchodního katalogu? Vyplněním formuláře se můžete dostat do soukolí žalob.
Katalogové firmy rozšiřují své podvodné praktiky ze svých sídel ve Švýcarsku, Španělsku a Rakousku do střední a východní Evropy. V posledních letech je zaznamenáván nárůst jejich aktivit v Polsku, na Slovensku, v Maďarsku a Rumunsku. I v Česku roste počet soudních sporů, které vedou katalogové firmy (resp. jsou proti nim vedeny). Soudní rozhodnutí někdy vyznívají ve prospěch těchto firem, jindy ve prospěch podvedených obětí.
BEZPLATNÁ AKTUALIZACE? Trik, který katalogové firmy používají, je prostý: většímu počtu adresátů jsou zaslány formuláře, které budí dojem, že jde o bezplatnou aktualizaci záznamů například v komerčním seznamu podnikatelů nebo v obchodním katalogu.
Jedná se o seznamy ve formě příručky, databáze na internetu, ale i CD-Romu či kombinace těchto forem. Některé katalogové firmy pracují i prostřednictvím svých obchodních zástupců, kteří při podpisu formuláře (přihlášky) zákazníka ujišťují, že se jedná o bezplatnou objednávku. Ve většině případů jsou již existující zápisy, které jsou zasílány potenciálním zájemcům k aktualizaci, chybné. Zákazníci, kteří přehlédnou upozornění o zpoplatnění záznamu, zasílají opravené formuláře zpět. Poté jsou zavaleni fakturami a upomínkami, neboť zanesení do příslušných katalogů stojí 500 až 1000 eur ročně a zpětné zaslání formuláře znamená (podle obchodních podmínek katalogových firem) něco jako "předplatné" na tři až pět vydání katalogu. Často se pak stane, že zákazníci několik faktur zaplatí, což má paradoxně za následek jen více platebních upomínek, které často končí podáním žaloby.
NEPLATNÝ PRÁVNÍ ÚKON. V Česku tyto praktiky používá například společnost Intercable AG se sídlem ve Švýcarsku. Jenom v letech 2006-2007 probíhalo více než deset soudních řízení, ve kterých tato firma požaduje zaplacení odměny za zanesení do svých katalogů. Po úspěchu v červnu letošního roku u Krajského soudu v Ústí nad Orlicí se ale štěstí obrátilo ke společnosti zády.
V červenci a září totiž Městský soud v Praze v rámci odvolacího řízení pravomocně zamítl žaloby této firmy na úhradu odměny za zanesení do jejího katalogu, protože prohlášení vůle společnosti, která klamavý formulář podepsala, je neplatné z důvodu nedostatku vůle této osoby. V těchto případech bylo rozhodnuto na základě českého práva, a to navzdory volbě švýcarského práva uvedené na klamavých formulářích. Zpravidla jde o neplatný právní úkon podle paragrafu 49a občanského zákoníku. Osoba, která tento úkon činí (zákazník), jej činí v omylu vycházejícím ze skutečností, jež jsou pro jeho uskutečnění rozhodující (v omylu, že aktualizace je bezplatná). Osoba, které byl právní úkon určen (katalogová firma), tento omyl jednoznačně vyvolala.
KLAMAVÉ FORMULÁŘE? Výsledek v jiných sporech však nelze všeobecně předvídat, neboť v případech projednávaných u MS v Praze katalogová firma jednala mimo jiné prostřednictvím svých obchodních zástupců. Intercable AG své formuláře přizpůsobila nové jurisdikci (zejména v Německu, Rakousku a Švýcarsku), takže vždy záleží na interpretaci konkrétního formuláře. Například španělská společnost European City Guide používá jiné formuláře s odlišnými podmínkami (které obsahují např. dohodu o soudní příslušnosti ve Španělsku, ale ve kterých chybí klauzule o volbě práva).
Na všech formulářích jsou šikovně skryta upozornění na zpoplatnění zápisu v katalogu. Je otázkou, zda daný formulář má či nemá klamavý charakter a může vést ke vzniku omylu postiženého zákazníka. Německý soud označil tyto aktivity jednoznačně jako podvod. Začátkem roku 2006 bylo i v ČR podáno trestní oznámení na společnost Intercable AG kvůli podvodu. A trestně právní a správně právní řízení proti oběma firmám probíhají i v dalších zemích.
Kvůli mnoha různým variantám formuláře je obtížné vydávat všeobecně platná tvrzení týkající se rizika, že oklamaný zákazník bude na základě pravomocného rozhodnutí soudu donucen k platbě odměny katalogové firmě. Navíc formuláře často obsahují dohodu o soudní příslušnosti v Rakousku, Švýcarsku či Španělsku, případně dohodu o aplikovaném právu těchto zemí.
NEPLAŤTE. Pokud zákazník obdrží fakturu od jedné ze jmenovaných firem, doporučujeme jediné: neprovádět platby podle těchto faktur, a to ani u jedné splátky jako "gesto dobré vůle", a samostatně či prostřednictvím právního zástupce odmítnout nároky katalogové firmy a zpochybnit platnost uzavřené smlouvy. Pokud už katalogová firma podá žalobu na oklamaného zákazníka, je nutné reagovat opět pomocí právního zástupce, a to zejména proto, že katalogové firmy využívají na ochranu svých zájmů nejen právníky, ale i vymahačské firmy.
advokát, bnt-pravda & partner
Zpracovatel: Anopress IT a.s.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz