Efektivnější proces kapitalizace společností na obzoru?
Dne 29. října 2004 předložila Evropská komise („Komise“) návrh novely tzv. Druhé směrnice práva obchodních společností 77/91/EEC, o koordinaci opatření na ochranu zájmů akcionářů a dalších osob při vzniku akciových společností a změnách jejich základního kapitálu („Druhá směrnice“). Návrh Komise má za cíl zejména zjednodušit dosavadní poměrně restriktivní úpravu Druhé směrnice ohledně opatření týkajících se pohybu kapitálu v akciových společnostech, kdy vychází zejména ze sdělení Rady a Evropského parlamentu „Modernizace práva obchodních společností a upevnění corporate governance v EU“ z května 2003.
Návrh novely počítá s určitým zjednodušením procesu zvýšení základního kapitálu, tak aby akciové společnosti získaly možnost promptně reagovat na nutnost získání dalšího kapitálu, aniž by musely podstoupit dosavadní velmi přísný postup.
Dle návrhu novely by měly společnosti např. dostat možnost získat nepeněžní kapitál v rámci procesu zvýšení základního kapitálu bez nutnosti nechávat vyhotovovat znalecký posudek ohledně hodnoty vkladu v případech, kdy je zcela nepochybná hodnota daného plnění, tj. v případech které budou vymezeny ve Druhé směrnici. Jedním z těchto případů je situace, kdy by předmětem nepeněžitého vkladu byly veřejně obchodovatelné převoditelné cenné papíry specifikované ve směrnici 2004/39/EC. Pro účely zvýšení základního kapitálu by pak hodnota těchto cenných papírů odpovídala váženému průměru cen, za které byly dané akcie veřejně obchodovány v posledních třech měsících před uskutečněním vkladu do základního kapitálu. Dalšími dvěma případy, kdyby členské státy mohly zprostit akcionáře povinnosti vyhotovovat znalecké posudky jsou případy, kdy v určité době před procesem zvýšení základního kapitálu byl předmět nepeněžitého vkladu oceněn kvalifikovaným znalcem, či případ kdy bude hodnota nepeněžitého vkladu stanovena dle účetních dokumentů ověřených auditorem. Návrh novely Druhé směrnice pak stanoví další podmínky, které by měly v daných případech být splněny. Popisované ustanovení návrhu by se pak mělo též vztahovat na případy transakcí mezi propojenými osobami, které jsou v českém právu upraveny v § 196a obchodního zákoníku.
Jedním z dalších opatření navrhovaných novelou je zmírnění dosavadních přísných podmínek pro nabývaní vlastních akcií, kdy se například prodlužuje lhůta pro držení vlastních akcií společností z dosavadních 18 měsíců na 5 let. Dále je navrhováno umožnit za určitých podmínek poskytování tzv. finanční asistence při nabývání vlastních akcií (např. poskytnutí půjčky společností jejímu akcionáři na nákup vlastních akcií), která je dle dosavadních právních předpisů zakázána.
V návrhu je dále zakotveno právo majoritního akcionáře vlastnícího akcie představující více než 90 % (členské státy mohou stanovit tuto hranici vyšší, nepřesahující 95 %) základního kapitálu dané společnosti požadovat po zbývajících minoritních akcionářích prodej jejich akcií, a to za přiměřenou cenu. Ve stejné situaci pak mají minoritní akcionáři právo požadovat po majoritním akcionáři odkoupení jejich akcií za přiměřenou cenu. Tato úprava se pak stejně jako úprava obsažená ve směrnici 2004/25/EC, která uvedenou úpravou nemá být dotčena, týká pouze společností, jejichž akcie jsou veřejně obchodovatelné.
Z uvedeného je zřejmé, že návrh novely Druhé směrnice, bude-li schválen Radou a Evropským parlamentem, může vést k určitému zmírnění doposud velmi přísných regulatorních omezení týkajících se zejména otázek financování akciových společností. Jelikož však byl legislativní proces návrhem Komise teprve zahájen, nezbývá než vyčkat, v jaké podobě bude novela schválena nejdříve orgány Evropské unie a v jaké podobě bude následně zapracována do českého právního řádu.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz