Elektronická fakturace při zadávání veřejných zakázek
V rámci celoevropského trendu digitalizovat proces zadávání veřejných zakázek byla na začátku května tohoto roku v Úředním věstníku EU uveřejněna Směrnice Evropského Parlamentu a Rady o elektronické fakturaci při zadávání veřejných zakázek (dále jen „Směrnice“).
Česká republika elektronickou fakturaci při zadávání veřejných zakázek podpořila, a to jako jeden z deklarovaných cílů EU v kontextu modernizace pravidel EU v oblasti veřejných zakázek a v kontextu dlouhodobého cíle zavedení e-Governmentu v České republice.
Elektronizace zadávání veřejných zakázek totiž může (a také má) vést k významným úsporám pro hospodářské subjekty a usnadnit účast malých a středních podniků v zadávacích řízeních dle zákona č. 137/2006 Sb. , o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“), a předejít vzájemné roztříštěnosti v různých členských státech již užívaných elektronických faktur. Právě otevření trhu mezi jednotlivými členskými státy je přitom jedním z (v preambuli Směrnice) proklamovaných cílů Směrnice.
Elektronická fakturace při zadávání veřejných zakázek zároveň povede ke zvýšení transparentnosti zadávání veřejných zakázek, která je jednou ze základních zásad právní regulace jejich zadávání dle § 6 odst. 1 ZVZ. Transpozicí Směrnice by přitom měla být dotčena především realizační fáze veřejných zakázek, přičemž na transparentnost ve veřejných zakázkách právě v jejich realizační fázi je kladen stále narůstající důraz, a to i ze strany českého zákonodárce. Například zákon č. 55/2012 Sb. účinný od 1. dubna 2012, tzv. transparentní novela ZVZ, zavádí nové povinnosti zadavatelů veřejných zakázek a také dodavatelů, které právě transparentnosti postupu zadavatelů v realizační fázi veřejných zakázek svědčí.
Co se standardu elektronické faktury týká, Směrnice upravuje jak proces jeho vytváření a přijímání, tak jeho (minimální) náležitosti. Směrnice dává mandát Komisi, aby o vypracování evropské normy požádala příslušný evropský normalizační orgán - Evropský výbor pro normalizaci (CEN). Nová evropská norma elektronické faktury pak bude uveřejněna v Úředním věstníku EU.
Právě od tohoto okamžiku běží členským státům pro úpravu národních právních předpisů transpoziční lhůta v délce 18 měsíců, v této lhůtě musí členské státy vytvořit podmínky pro obligatorní akceptování elektronických faktur zadavateli (předpokládá se, že na území ČR budou Směrnicí dotčeny předpisy v oblasti zadávání veřejných zakázek a v oblasti účetnictví). Zadavatelé tak fakticky budou povinni akceptovat elektronické faktury odpovídající evropskému standardu nejpozději po uplynutí 18-ti měsíců ode dne uveřejnění normy v Úředním věstníku EU, ve spojitosti s „nižšími“ zadavateli (ve smyslu nových zadávacích směrnic, které již také byly Úředním věstníku EU uveřejněny) pak členské státy mají jistou úlevu, když pro tyto může být zavedení povinnosti akceptovat elektronické faktury odloženo až o dalších 12 měsíců. Právě nastavení transpoziční lhůty Směrnice bylo v legislativním procesu ze strany členských států nejčastěji skloňovaným pojmem. Dle původního návrhu Směrnice totiž transpoziční lhůta začala běžet už ode dne uveřejnění Směrnice, což členské státy (zcela oprávněně) označily jako potenciálně nebezpečné.
Povinná akceptace elektronických faktur bude pro zadavatele veřejných zakázek nejen formální změnou (minimálně budou muset pořídit technické prostředky umožňující akceptaci elektronických faktur a rozpoznání shody s evropským standardem). Jedná se ale pouze o jednu z mnoha změn, které členské státy a i Českou republiku čekají v souvislosti s tzv. balíčkem zadávacích směrnic, tj. novou směrnicí klasickou, sektorovou a koncesní.
Odbor práva veřejných zakázek a koncesí
Ministerstvo pro místní rozvoj
Staroměstské náměstí 6
110 15 Praha 1
Tel.: +420 224 861 111 (ústředna)
Fax: +420 224 861 333 (centrální)
ID datové schránky: 26iaava
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz