Elektronická účtenka podle zákona o EET
Od prosince 2016 byla v České republice „naostro“ spuštěna tzv. elektronická evidence tržeb („EET“). V rámci EET jsou podnikatelé v ubytovacích a stravovacích službách, velkoobchodníci a maloobchodníci a postupně další kategorie podnikatelů povinni podle zákona č. 112/2016 Sb. , o evidenci tržeb („ZEET“), evidovat každou přijatou tržbu a vystavit účtenku zákazníkovi. Vzhledem k tomu, že řada podnikatelů podniká způsobem, při kterém nedochází k fyzickému setkání mezi podnikatelem a zákazníkem – to se týká především e-shopů – vzniká v souvislosti s EET otázka, zda lze zákazníkovi vystavit účtenku i jiným způsobem, než jejím klasickým vytištěním a předáním. Jinými slovy – lze podle ZEET vystavit zákazníkovi elektronickou účtenku?
|
Podle 18 odst. 1 ZEET je podnikatel povinen nejpozději při uskutečnění evidované tržby „vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne“. Obsahové náležitosti účtenky upravuje § 20 ZEET, kterými jsou především tzv. fiskální identifikační kód, DIČ podnikatele, označení pokladního zařízení a celková částka tržby.
Pojem „účtenka“ není v ZEET blíže definován. Bližší vymezení však lze nalézt v důvodové zprávě k ZEET, kde se uvádí: „Pojem účtenka se přitom jinde v právním řádu nevyskytuje. V tomto smyslu je obsah tohoto pojmu svébytný a není totožný s obsahem pojmu "daňový doklad" podle zákona č. 235/2004 Sb. , o dani z přidané hodnoty, ani s obsahem jiného obdobného právního pojmu. Neznamená to však, že pokud
Byť zákonodárce nepřímo naznačuje, že „účtenka“ by měla být listem papíru nebo alespoň (datovým) nosičem, výslovně taková náležitost ze ZEET nevyplývá. Vzhledem k tomu, že ZEET neupravuje nijak formát ani způsob předání účtenky zákazníkovi, může účtenka mít i elektronickou podobu a může být zákazníkovi vystavena i jinak než vytištěním a předáním. V každém případě však bude stále nutné, aby zákazník měl možnost s vystavenou účtenkou disponovat, a zároveň aby taková účtenka obsahovala veškeré údaje podle § 20 ZEET.
Jak se k elektronické podobě účtenky staví Finanční správa?
Finanční správa se dle svého vyjádření, uveřejněného na webových stránkách etrzby.cz, rovněž přiklání k závěru, že ZEET neukládá podnikateli povinnost vystavit účtenku vytištěním a fyzickým předáním.[1] Finanční správa však klade zvláštní důraz na to, že podnikatel „nesmí vystavit účtenku mimo sféru zákazníka“.
To znamená, že vystavení elektronické účtenky je dle Finanční správy sice připuštěno především v situacích, kdy je „obchod realizován prostřednictvím internetu bez fyzické přítomnosti jednotlivých aktérů transakce“, avšak podle Finanční správy vystavení elektronické účtenky musí vždy předcházet souhlas zákazníka, nebo alespoň srozumění zákazníka, s takovýmto postupem. Takovýto souhlas může být u e-shopů typicky obsažen ve všeobecných obchodních podmínkách.
Finanční správa však vykládá ZEET poměrně restriktivním způsobem, když vylučuje možnost vystavení elektronické účtenky v případech, kdy s ním zákazník nesouhlasí. V takovém případě by Finanční správa považovala postup podnikatele za „obcházení smyslu ZEET a diskriminaci těch zákazníků, kteří nemají možnost nebo schopnost převzít účtenku v elektronické formě.“ Za porušení povinnosti vystavit účtenku v souladu se ZEET přitom příslušný orgán může podnikateli uložit pokutu až do 500.000 Kč [§ 29 odst. 2 písm. b), odst. 3 písm. a) ZEET]. S ohledem na současný rozvoj moderních komunikačních technologií a prakticky neomezenou možnost zákazníka k připojení k internetu lze však uvedené vnímání Finanční správy považovat přinejmenším za zpochybnitelné.
Jak tedy v e-shopu vystavit účtenku?
Podle ZEET je podnikatel provozující e-shop nepochybně oprávněn vystavit zákazníkovi účtenku v elektronické podobě. Konkrétní elektronická forma účtenky není zákonem stanovena, a tak při splnění podmínky, že zákazník musí mít možnost s účtenkou volně disponovat, se nabízí např. forma e-mailu s přiloženou účtenkou či uložení účtenky na cloudovém serveru a poskytnutí konkrétního hypertextového odkazu zákazníkovi. Je však nutné dbát na to, že Finanční správa vyžaduje před vystavením elektronické účtenky souhlas zákazníka. Ten lze v případě e-shopů spolehlivě zajistit jeho vhodným zařazením do všeobecných obchodních podmínek, jejichž odsouhlasení je vždy předpokladem sjednání online transakce mezi podnikatelem a zákazníkem. Vzhledem k výši potenciální pokuty za porušení ZEET a poměrně restriktivnímu výkladu ZEET ze strany Finanční správy lze jen doporučit, aby provozovatelé e-shopů své všeobecné obchodní podmínky těmto požadavkům náležitě přizpůsobili.
Mgr. et Mgr. Filip Murár,
advokátní koncipient
Glatzová & Co., s.r.o.
Betlémský palác
Husova 5
110 00 Praha 1
Tel.: +420 224 401 440
Fax: +420 224 248 701
e-mail: office@glatzova.com
______________________________________
[1] Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz