Evropa má zájem o český mýtný systém
MINISTR DOPRAVY ALEŠ ŘEBÍČEK (ODS) ŘEKL PRÁVU:
Skóre: | 0.51 |
---|---|
Název zdroje: | Právo |
Datum vydání: | 21.09.2007 |
Nadpis: | Evropa má zájem o český mýtný systém |
Strana: | 16 |
Pořadí: | 1 |
Mutace: | Celostátní |
Rubrika: | Trhy & ekonomika |
Autor: | Jiří Novotný |
Ročník: | 17 |
Číslo: | 221 |
Náklad: | 153477 |
Oblast: | Celostátní deníky |
Zpracováno: | 21.09.2007 07:18 |
Identifikace: | DCPR20070921010083 cz |
Klíčová slova: | PRÁVU, právně, právníci |
MINISTR DOPRAVY ALEŠ ŘEBÍČEK (ODS) ŘEKL PRÁVU:
* Vrátil jste se z Paříže, kde jste se v tomto týdnu zúčastnil světového silničního kongresu k problematice mýtného. O jak reprezentativní akci šlo?
Kongres byl zahájen ministerským zasedáním, rozděleným do tří kulatých stolů s tématy zpoplatnění silnic jako nástroj zlepšování životního prostředí, sociálněekonomické souvislosti a důsledky rozšiřování mýtného. Přítomno bylo 57 ministrů dopravy z 50 zemí. Bylo to tedy skutečně významné jednání.
* V České republice odstartovalo mýtné na 980 kilometrech dálnic a rychlostních silnic letos 1. ledna a vybírá se od kamiónů o hmotnosti 12 a více tun. Byl v Paříži zájem o české zkušenosti?
Prezentace našeho mýtného systému měla na kongresu úspěch a vzbudila celou řadu dodatečných dotazů od přítomných ministrů. Spolu s mým německým kolegou jsme byli na kongresu jediní, kteří mohli představit fungující systém elektronického mýta a české zkušenosti se těšily opravdu velkému zájmu.
* O čem konkrétně jste mluvil?
Já jsem se zúčastnil třetího kulatého stolu, věnovaného důsledkům rozšiřování zpoplatnění silnic. Hovořil jsem o důvodech, které Českou republiku vedly k zavádění elektronického mýta, o principech, na nichž je postaveno, i o záměrech v jeho rozšiřování. Mohl jsem konstatovat, že přes řadu problémů se podařilo dodržet termín zavedení mýta k 1. lednu 2007, přičemž výnos je velmi příznivý. Vybralo se tolik, že předpokládané provozní náklady mýtného systému byly pokryty příjmy už 11. července.
* Jak byl přijat váš záměr vybírat mýtné i na silnicích nižších tříd a místo mikrovlnného k tomu použít satelitní systém?
Tak rozsáhlé výkonové zpoplatnění silniční sítě je ve světě zcela nová věc. V Paříži byla oceněna průkopnická role, kterou ČR v mýtném má. Současně jsem na kongresu požádal, aby se učinily kroky ke standardizaci pojetí mýtného v rámci celé Evropy.
* V budoucnu má být v ČR mýto na zhruba 10 000 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a komunikací první, druhé a třetí třídy. Máte však už spočítáno, jestli se ho na okreskách vůbec vyplatí zavádět?
Podrobnou analýzu dostala za úkol komise vedená profesorem Petrem Moosem z dopravní fakulty ČVUT. Musí spočítat, zda by výnosy z rozšíření mýtného i na silnice nižších tříd převážily dopady, jež by to mělo na dopravce, ceny v obchodech a celou českou ekonomiku. Řešit to zřejmě budeme ještě celý příští rok.
* Od 1. ledna 2009 chcete mýtnou povinnost rozšířit na všechna vozidla o hmotnosti nad 3,5 tuny, o což před dvěma lety marně usiloval váš lidovecký předchůdce Milan Šimonovský. Neobáváte se, že dopadnete stejně?
O tom, aby od ledna 2009 platila mýto všechna auta nad 3,5 tuny, dnes panuje shoda napříč politickým spektrem. Určitě se to tedy zavede.
* Už v srpnu jste oznámil, že se společností Kapsch podepíšete nový dodatek ke smlouvě. Ten má Kapschi zaručit, že bude až do roku 2017 dodavatelem mikrovlnného systému pro všechny nové dálniční úseky, i pro 200 kilometrů silnic I. třídy. Podpis dodatku ovšem stále odkládáte. Proč?
Chci, aby obě strany odsouhlasily, že dodatek bude zveřejněn. Cílem je zabránit případným spekulacím. Musí to ale být právně v pořádku, aby zveřejnění nepoškodilo stát ani Kapsche. Proto se text dodatku ještě piluje, mají to teď v rukou právníci. Podepsán určitě bude.
Zpracovatel: Anopress IT a.s.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz