Existující název firmy už nelze použít
Zaregistrovat si jméno firmy, které již používá někdo jiný, bylo možné na začátku devadesátých let. Nebyly totiž plně propojené databáze jednotlivých obchodních rejstříků. Dnes už společnosti něco takového neprojde.
Existující název firmy už nelze použít
Skóre: 0.65
Název zdroje: Hospodářské noviny
Datum vydání: 04.10.2007
Nadpis: Existující název firmy už nelze použít
Strana: 31
Mutace: Podniky a trhy
Rubrika: moje peníze
Autor: Jaroslav Schejbal
Náklad: 60258
Oblast: Celostátní deníky
Zpracováno: 04.10.2007 05:14
Identifikace: DCHN20071004030044 cz
Klíčová slova: soudní, soud, právní, advokátní kanceláře, zákony
NADTITULEK: REGISTRACE JMÉNA
Zaregistrovat si jméno firmy, které již používá někdo jiný, bylo možné na začátku devadesátých let. Nebyly totiž plně propojené databáze jednotlivých obchodních rejstříků. Dnes už společnosti něco takového neprojde.
Pro tvorbu takzvané obchodní firmy (tento pojem používají pro název společnosti české zákony) existuje několik základních pravidel. "Firma nesmí být zaměnitelná se společností jiného podnikatele a nesmí působit klamavě," říká Michaela Riedlová z advokátní kanceláře Havel & Holásek. To znamená, že není možné použít stejné označení jako již existující. K odlišení nestačí ani rozdílná právní forma. "Nepomůže ani to, když jsou za jménem nebo před jménem tečky, nebo se to píše vcelku nebo s mezerami," dodává k tomu vyšší soudní úředník obchodního rejstříku v Praze Michal Steiner.
Posuzování přípustnosti toho kterého jména je individuální záležitostí, které nemá úplně striktní pravidla. Jméno společnosti schvaluje vždy příslušný obchodní rejstřík. Pro pochopení základních principů bude nejlepší uvést konkrétní příklad. Pokud ve vyhledávání v databázi obchodních firem (www.justice.cz nebo www.obchodnirejstrik.cz) zadáte například označení "ajeto", vyjede vám hned několik firem pod stejným či velmi podobným jménem. Například ...A JE TO..., s. r. o., A JE TO, v. o. s., AJETO spol. s. r. o., A JE TO CZ, s. r. o. či AJETO Praha, s. r. o.
Podle Michala Steinera by už nyní nebylo přípustné současné zapsání prvních čtyř zmíněných společností.
"Jméno páté společnosti by pravděpodobně prošlo, dovětek Praha je dostatečným odlišujícím prvkem," domnívá se. Všechny uvedené firmy však podle něho nemusí mít strach, že by musely název změnit, protože si v době zápisu nemohly ověřit možnou záměnu jména. Pokud má nějaká firma námitky proti zápisu konkrétního názvu, musí se obrátit na běžný soud.
Možné není ani zapsat do obchodního rejstříku firmu se jménem znějícím stejně jako již existující název společnosti, ale s odlišným pravopisem. Například Konekt a Connect.
Důležité je si také uvědomit, že budete potřebovat internetové stránky a bylo by dobré mít doménu shodnou s názvem firmy. Toto můžete ověřit například na stránkách www.nic.cz.
Téměř každá společnost chce také mít své logo. Některé názvy jsou však velmi těžko zpracovatelné do grafické podoby.
To však není zdaleka vše. "Existují obecné poučky, že by název mělo tvořit vždy podstatné jméno, neměl by mít více jak sedm písmen a končit by měl nejlépe na ex. Je však nutné vycházet z konkrétní situace," uvádí ředitel marketingové agentury Werbung Bohemia Luboš Marek. Podle něho by název také neměl být zavádějící či úzce svázaný s jednou problematikou. "Firma Student Agency asi docela obtížně vysvětluje veřejnosti, že levné letenky nemá jen pro studenty," uvádí příklad Marek.
Majitel společnosti Student Agency Radim Jančura si problém uvědomuje. "O změně jména jsme přemýšleli, ale značka je tak známá, že jsme se ji rozhodli ponechat a založili jsme pod jiným jménem společnost, která se zaměřuje na firemní klientelu.
Někdy se může vyplatit zvolit vtipný název. Existuje tak třeba cestovní kancelář Zabloudil. "Většina lidí to vnímá pozitivně, jsou ale i lidé, kteří se bojí, aby s námi skutečně nezabloudili," říká jedna z pracovnic této firmy.
Na co si dát pozor při výběru jména
Zda již stejné či podobné jméno neexistuje (zjistíte na www.justice.cz či www.obchodnirejstrik.cz).
U živnostníků pak lze použít databázi ARES (http://wwwinfo.mfcr.cz/ares).
Zda je volná internetová doména téhož názvu (webové stránky správců domén).
Zda půjde z vybraného názvu dobře vytvořit logo.
Název by neměl svazovat firmu s jednou problematikou (např. Student Agency).
Některé názvy jsou problematické na zahraničních trzích (např. Blažek).
Nemělo by být příliš možností, jak název vyslovovat (např. Qartin).
Můžete zvolit jméno také tak, aby se vyjímalo v různých seznamech na předních místech (např. AAA Auto).
Zpracovatel: Anopress IT a.s.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz