Finanční krize a odpovědnost reklamy
Údajná světová finanční krize asi přivedla mnoho investorů k lítosti nad tím, že své peníze do nějakých akcií kdy svěřili. Reklama fondu byla tak lákavá, minulé výnosy tak přesvědčivé – a nikdo nás nevaroval, že to také nemusí hezky dopadnout. Avšak to není pravda: již několik let totiž platí v česku zákony, které poměrně striktním způsobem nutí inzerenty finančních, investičních a podobných služeb psát do reklam jakási varování, která by měla investory upozornit na možné konce jejich vkladů. Nepochybně se investičním fondům takové varovné věty v reklamách příčily, avšak nyní, tváří v tvář jejich naplnění, se ukazuje, že jsou užitečnější více pro inzerenty než pro investory: dávají totiž inzerentům alibi (“ale v té reklamě jste přeci měl napsáno, že to může špatně skončit...“).
V oblasti finančních, investičních, bankovních a podobných služeb je zákonů omezujících reklamu více: omezení reklamy investičních fondů jsou založena v zákoně o kolektivním investování, který má číslo 189/2004 Sb. , burzovní operace v zákoně 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu a povinnosti bank v zákoně č. 21/1992 Sb. o bankách.
Zákon o kolektivním investování (kterým je každé podnikání, jehož „předmětem je shromažďování peněžních prostředků od veřejnosti upisováním akcií investičního fondu nebo podílových listů podílového fondu, investování na principu rozložení rizika a další obhospodařování tohoto majetku“) stanoví pro nabízení a reklamu poměrně přísné podmínky. Především, veřejná nabídka (reklama) akcií nebo podílových listů fondu kolektivního investování musí obsahovat upozornění, že každá investice obsahuje riziko a současně musí být uvedena buď konkrétní informace o riziku nebo informace o tom, kde je možno tuto informaci získat a také upozornění, že návratnost investice není zaručena. Pokud se navíc veřejná nabídka akcií nebo podílových listů fondu kolektivního investování zmiňuje o výnosnosti investic, musí dále obsahovat úplné informace o předpokládaných nebo možných výnosech nebo vlastnostech investic, přičemž nesmějí být uváděny údaje pouze za vybrané časové období nebo vybraná časová období, ve kterých bylo dosaženo mimořádné výnosnosti; nabídka musí obsahovat takové informace o předpokládaných nebo možných výnosech nebo vlastnostech investice, aby tyto výnosy nebo vlastnosti nemohly být považovány za zajištěné; pokud jsou investice nebo výnosy zajištěny, musí být vysvětlen způsob a rozsah zajištění vůči investorovi. Nabídka konečně musí obsahovat výslovné upozornění, že minulé výnosy nejsou zárukou budoucích výnosů.
Kromě těchto základních povinností musí být v každé veřejné nabídce akcií nebo podílových listů fondu kolektivního investování uvedeno místo, kde může zájemce zdarma získat statut a zjednodušený statut fondu kolektivního investování nebo do nich nahlédnout, nebo v ní musí být uveden způsob, jakým jsou statut a zjednodušený statut veřejnosti dostupné.
Pro propagační materiály fondu kolektivního investování navíc platí, že musejí obsahovat výrazné upozornění na druhy majetku, do kterých fond může investovat, nebo na možné kopírování indexu akcií nebo dluhopisů, a také výrazné upozornění na možné větší výkyvy aktuální hodnoty akcie nebo podílového listu fondu kolektivního investování, připadají-li v úvahu s ohledem na složení majetku fondu kolektivního investování nebo techniku jeho obhospodařování.
Zákon dokonce výslovně stanoví, že každé důležité tvrzení a varování, které může ovlivnit rozhodování investora, musí být v nabídce akcií nebo podílových listů fondu kolektivního investování dostatečně zdůrazněno a nesmí být zakryto skutečností, která od něj odvrací pozornost.
A potom si stěžujte, že Vás v reklamě nevarovali !
Filip Winter
AK Winter & spol
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz