Nová koncepce „zvýhodnění“ moderních vozidel v autodopravě
Začátkem měsíce září 2003 začala poslanecká sněmovna projednávat vládní návrh novely zákona o silniční dani. Novela mimo jiné rušila zdanění vozidel registrovaných mimo území České republiky (přizpůsobení EU) a zvýhodňovala kombinovanou dopravu (použití i jiných dopravních prostředků než silničních motorových vozidel pro dopravu jedné zásilky). Návrh novely rovněž obsahoval určité snížení sazby daně pro nová vozidla, tzn. pro vozidla, méně zatěžující životní prostředí a zvýšení daně (o 15%) pro vozidla, k životnímu prostředí méně šetrná.
Tato novela doposud nebyla přijata, v současné době by měla být v rozpočtovém výboru a zřejmě nelze předpokládat, že by mohla být ještě letos projednána. Nicméně v poslanecké sněmovně se objevil další návrh novely téhož zákona, předložen byl 11.11.2003.
Z důvodu časové tísně (k 31.12.2003 končí stávající zvýhodnění „ekologičtějších vozidel“) je navrhováno, aby Poslanecká sněmovna vyslovila s navrženým zákonem souhlas již v prvém čtení, důvodová zpráva uvádí, že „přijetím navrhovaného zákona by měla být alespoň zčásti obnovena rovnováha v celkovém zdanění silniční dopravy po zvýšení dálničních poplatků, zavedení elektronického mýta a po zvýšení spotřební daně z pohonných hmot“, kdy „celkové daňové zatížení v silniční dopravě neúnosně a pro řadu dopravců jednoznačně likvidační“.
Dá se tedy předpokládat, že v případě přijetí této novely zákona o silniční daní, navrhované jako druhé v pořadí, by byla vyřešena i otázka novely vládní – v poslanecké novele je již vyjmutí vozidel registrovaných v zahraničí z platby daně obsaženo, jen pro zvýhodnění kombinované přepravy se jaksi nenašlo místo, to ale zřejmě skutečně jen s ohledem na časovou tíseň a vzhledem k tomu, že by větší množství změn nemuselo poslaneckou sněmovnou projít.
Pokud se jedná o ono zvýhodnění „ekologičtějších“ vozidel, které je hlavní motivací, dochází v návrhu novely zákona ke dvěma změnám.
Jednak se mění, zřejmě pro zjednodušení, tabulky sazeb podle hmotností vozidel a to tak, že dochází k vypuštění některých mezistupňů hmotností – tabulka je tedy hruběji odstupňována a vozidla, která měla nižší hmotnost se tedy vesměs propadla o stupeň níže, sazba daně je tedy vyšší. Snížení přichází u nejtěžších vozidel s více nápravami, zřejmě podle statistik jejich podíl nebude zásadní a je tedy možné si dovolit zlevnit.
Druhá změna pak přichází u samotného konkrétního zvýhodnění, kdy novela přináší nový přístup ke zvýhodnění, neboť sazby silniční daně pro „ekologičtější“ vozidla nesnižuje, ale „zvýhodnění“ ekologičtějších vozidel dosahuje zvýšením sazby pro vozidla, vyrobená před 1. lednem 1993 o 35%.
Kromě uvedeného pak ještě návrh novely zákona obsahuje ustanovení, dle kterého nepodléhají zdanění samotné tahače – jsou zdaněny vždy v kombinaci s návěsem, který přepravují.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz