Funkce jednatelů v evropském hospodářském zájmovém sdružení
Evropské hospodářské zájmové sdružení (EHZS) je nejstarší formou nadnárodní korporace upravené normami evropského práva, přičemž tyto normy se přímo aplikují na území členských států ES.
Základem právní úpravy EHZS je nařízení Rady č. 2137/85 o vytvoření evropského hospodářského zájmového sdružení (nařízení o EHZS), které se opírá o čl. 308 SES. V návaznosti na nařízení EHZS byl českými zákonodárci přijat zákon č. 360/2004 Sb. , o evropském hospodářském zájmovém sdružení (zákon o EHZS).
EHZS se v národním právu nejvíce blíží veřejné obchodní společnosti, avšak vykazuje také některé rysy společnosti s ručením omezeným./1/
Podle čl. 16 odst. 1 nařízení o EHZS má sdružení dva povinné orgány, a to společně jednající členy a jednoho nebo více jednatelů. Smlouva o sdružení nicméně může zřídit či předpokládat zřízení i jiných orgánů sdružení. Jejich působnost musí vymezit smlouva o sdružení. Působnost, která je podle nařízení o EHZS svěřena orgánům sdružení, jež jsou obligatorní, nemůže být přenesena na dobrovolně vytvořené orgány./2/
Jednatelé
Orgánem sdružení, který má právo sdružení zastupovat a přísluší mu rovněž obchodní vedení sdružení, je jeden nebo více jednatelů. Maximální počet jednatelů sdružení není v nařízení o EHZS určen. Podle čl. 19 odst. 1 nařízení o EHZS jmenují jednatele členové ve smlouvě o sdružení nebo svým usnesením. Smlouva o sdružení nebo popřípadě jednomyslné rozhodnutí členů určí podmínky jmenování a odvolání jednatele nebo jednatelů a stanoví jejich pravomoci. (čl. 19 odst. 3 nařízení o EHZS)
Podle čl. 19 odst. 1 nařízení o EHZS může být jednatelem sdružení jen fyzická osoba. Jednatelem nemohou být osoby, které nesmějí být členem správního nebo řídícího orgánu společnosti, nesmějí řídit podnik nebo být jednatelem EHZS podle
- práva, které je pro ně použitelné,
- vnitrostátního práva státu, kde má EHZS sídlo,
- soudního nebo správního rozhodnutí vydaného nebo uznaného členským státem.
Z ustanovení § 8 odst. 1 zákona o EHZS plyne, že jednatel sdružení se sídlem v České republice musí splňovat požadavky a předpoklady pro funkci jednatele společnosti s ručením omezeným podle obchodního zákoníku./3/(§ 38l a § 194 odst. 7 ObchZ ve vazbě na § 135 odst. 2 ObchZ)
Podle § 8 odst. 2 zákona o EHZS může být jednatelem i právnická osoba, jestliže před svým jmenováním pověří jednu nebo více fyzických osob, které budou jejím jménem funkci jednatele vykonávat. Pověřená fyzická osoba odpovídá za porušení právních povinností, jako kdyby byla sama jednatelem. Za způsobenou škodu odpovídá i právnická osoba, jež je jednatelem sdružení.
Na výkon funkce jednatele evropského sdružení, včetně odpovědnosti za způsobenou škodu, se vztahují ustanovení zvláštního právního předpisu upravující výkon funkce a odpovědnost jednatele společnosti s ručením omezeným. (§ 8 odst. 3 zákona o EHZS)
Vůči třetím osobám jedná EHZS výlučně prostřednictvím jednatele nebo více jednatelů, které však nařízení o EHZS nepovažuje za statutární orgán, ale za zástupce. Z tohoto důvodu nelze na jednatele sdružení použít § 13 ObchZ, použije se výlučně ustanovení čl. 20 nařízení o EHZS. V případě, že má sdružení více jednatelů, je oprávněn jednat každý z těchto jednatelů samostatně, pokud smlouva o sdružení nestanoví něco jiného. Smlouva o sdružení může stanovit, že sdružení může být platně zavazováno pouze dvěma nebo více jednateli jednajícími společně. (čl. 20 odst. 2 nařízení o EHZS) Toto ustanovení smlouvy o sdružení však může být namítáno vůči třetím osobám pouze za podmínek vymezených v čl. 9 nařízení o EHZS – pokud byla povinnost společného jednání jednatelů zveřejněna v úředním věstníku státu sídla sdružení.
Čl. 20 odst. 1 nařízení o EHZS stanoví, že každý z jednatelů zavazuje sdružení vůči třetím osobám, pokud jedná jménem sdružení, i když jeho jednání nespadá do předmětu sdružení, ledaže sdružení prokáže, že třetí osoba věděla nebo s ohledem na okolnosti měla vědět, že jednání přesahuje předmět sdružení; přitom platí, že samo zveřejnění údaje uvedeného v čl. 5 písm c) jako důkaz nestačí. To je jasnou odchylkou od pojetí statutárního orgánu právnické osoby v současném právu ČR, neboť tuzemské právo neváže jednatelské oprávnění na předmět činnosti právnické osoby.
Čl. 20 odst. 1 nařízení o EHZS dále stanoví, že jakékoli omezení pravomocí jednatele nebo jednatelů stanovené smlouvou o sdružení nebo rozhodnutím jeho členů není vůči třetím osobám účinné, i když je zveřejněno. Jedná se tedy o vnitřní omezení.
Nařízení o EHZS nestanoví, jaký právní vztah vzniká mezi jednatelem a sdružením. Pokud smlouva o sdružení neurčí, o jaký vztah jde, bude se subsidiárně aplikovat právo státu sídla sdružení. Z ustanovení § 1 odst. 1 zákona o EHZS lze dovozovat, že na jednatele sdružení lze aplikovat i § 66 odst. 1 ObchZ o odstoupení z funkce, § 66 odst. 2 ObchZ o charakteru vztahu mezi jednatelem a sdružením a o smlouvě o výkonu funkce a dále § 66 odst. 3 Obch
_____________________________
/1/ viz Dědič, J., Čech, P. Evropské právo společností. Praha: Polygon, 2004, s. 77.
/2/ Dědič, J., Čech, P. Evropské právo společností. Praha: Polygon, 2004, cit. dílo, s. 100.
/3/ Dědič, J., Čech, P. Evropské právo společností. Praha: Polygon, 2004, cit. dílo, s. 103.
/4/ Dědič, J., Čech, P. Evropské právo společností. Praha: Polygon, 2004, cit. dílo, s. 104.
Z o poskytování nenárokových plnění. /4/
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz