Informace o podnikání advokáta
Protože obliba návštěvy soudu je srovnatelná s oblibou návštěvy zubního lékaře, není překvapující, že mnoho lidí se snaží do této instituce zavítat co nejméně. Někdy však tato potřeba vyvstane. Mnoho lidí si velmi správně uvědomuje, že v současné džungli zákonů není příliš radno se pohybovat bez člověka znalého věci, tedy nejlépe advokáta.
Protože obliba návštěvy soudu je srovnatelná s oblibou návštěvy zubního lékaře, není překvapující, že mnoho lidí se snaží do této instituce zavítat co nejméně. Někdy však tato potřeba vyvstane. Mnoho lidí si velmi správně uvědomuje, že v současné džungli zákonů není příliš radno se pohybovat bez člověka znalého věci, tedy nejlépe advokáta. Laická veřejnost je však mnohdy bezradná v otázce, kde se toho nejvhodnějšího advokáta pro jejich kauzu dopídit. Mnohdy je slyšet i povzdechnutí, že ač ti advokáti mají tolik peněz, nejsou schopní ani si udělat pořádnou reklamu. Takoví jedinci totiž netuší, že možnosti advokátů podávat informace o svém podnikání a dělat si reklamu jsou velmi omezené a podrobně upravené. Přání vybrat si svého advokáta na jednom z billboardů u dálnice tedy zřejmě v nejbližší době nedojde naplnění.
V souladu se stavovským předpisem České advokátní komory, kterým jsou Pravidla profesionální etiky a pravidla soutěže advokátů České republiky, smí advokát v periodickém tisku, neperiodických publikacích, rozhlasu, televizi a audiovizuálních prostředcích o svém podnikání v přiměřeném rozsahu informovat jen v souvislosti se skutečností, že údaje o jeho podnikání byly zapsány v seznamu advokátů, a to nejdéle po dobu 60 dnů od tohoto zápisu.
Ve sdělovacích prostředcích specializovaně informativní povahy, jako jsou profesionální, telefonní, místní a podobné seznamy může advokát informovat veřejnost uvedením svého obchodního jména (to tvoří jeho jméno a příjmení a označení advokát) a jinými stavovským předpisem povolenými doplňujícími údaji (například že advokát je soudním znalcem nebo tlumočníkem či údaje o preferovaných právních oblastech apod.).
Jinými informačními prostředky, ať už jde o tiskoviny nebo o záznamy uložené na jiných nosičích informací, smí advokát informovat o svém podnikání, cenách a dosavadních výkonech pouze omezený okruh osob, který tvoří pouze jeho dřívější a současní klienti a také ty osoby, které o tyto informace advokáta požádají.
Advokátům je výslovně zakázáno informovat o svém podnikání na reklamních plochách, poutačích a podobných prostředcích publicity. Přísná pravidla se týkají i upomínkových a dárkových předmětů advokáta. Tyto upomínkové a dárkové předměty advokáta smějí být opatřeny jeho obchodním jménem pouze pokud splňují dvě podmínky, a to že jsou určeny výhradně pro jeho klienty a svou povahou nesnižují vážnost advokáta a důstojnost advokátního stavu.
Advokát v neposlední řadě nesmí dát nikomu jinému souhlas k tomu, aby informoval o jeho podnikání nad rámec, který je stanoven Pravidly profesionální etiky a pravidly soutěže advokátů České republiky.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz