Informace pro zákazníky cestovních kanceláří
Od 1.1.2004 mohou cestovní kanceláře uzavírat pojistné smlouvy pro případ úpadku CK s následujícími pojišťovnami:
Generali Pojišťovna, a.s., Bělehradská 132, 120 84 Praha 2
www.generali.cz
www.cpp.cz
Česká pojišťovna, a.s., Spálená 16, 113 04 Praha 1,
www.cpoj.cz
UNIQA pojišťovna, a.s., Bělohorská 19/269, 169 00 Praha 6,
www.uniqa.cz
Kooperativa pojišťovna, a.s., Templová 747, 110 01 Praha 1,
www.koop.cz
Ministerstvo pro místní rozvoj doporučuje klientům CK přistupovat k této problematice maximálně obezřetně. S výše uvedenými pojišťovnami bylo dohodnuto několik základních způsobů ověřování existence uzavřených pojistných smluv.
Tři hlavní způsoby předání informací o pojištění CK:
- Webové stránky jednotlivých pojišťoven, kde budou průběžně uveřejňovány CK, které budou mít uzavřeny pojistné smlouvy.
- Možnost kontroly přímo v prostorách provozovny CK, kde dotyčná CK může klientovi předložit originál, či ověřenou kopii uzavřené pojistné smlouvy, platné pro rok 2004.
- Předání dokladu určeného zákazníkovi osvědčujícím zejména informace o uzavřeném pojištění a označení pojišťovny.
Seznamy pojištěných cestovních kanceláří (dle převzatých údajů od pojišťoven):
Zakoupení zájezdu a uzavření cestovní smlouvy
Pokud zákazník navštíví cestovní kancelář za účelem zakoupení zájezdu, jenž je vymezen § 1 zákona 159/1999 Sb., měl by být o něm v prvé řadě dobře a přesně informován. Za předpokladu, že se rozhodne vybraný zájezd zakoupit, musí nejdříve uzavřít cestovní smlouvu, jejíž obsah upravuje § 852b občanského zákoníku. Podstata cestovní smlouvy tkví ve vzájemném závazku cestovní kanceláře a zákazníka. Cestovní kancelář se cestovní smlouvou zavazuje, že poskytne zákazníkovi zájezd a zákazník se zavazuje, že zaplatí smluvenou cenu. Podle § 1 odst. 3 zákona mohou zájezd prodávat jen provozovatelé cestovní kanceláře - nositelé koncese. Na jedné straně tedy vystupuje cestovní kancelář, a to i v případě, že zájezd zprostředkovává cestovní agentura, neboť cestovní smlouva musí být vždy uzavřena jménem cestovní kanceláře, pro kterou je zájezd zprostředkováván. Na straně druhé dle § 4 zákona pak zákazník, kterým se rozumí jak osoba, která uzavře cestovní smlouvu, tak osoba, v jejíž prospěch byla cestovní smlouva uzavřena, ale i osoba, na kterou byl zájezd převeden podle § 852f občanského zákoníku. Osoba, která uzavírá cestovní smlouvu, je osoba, která jedná s cestovní kanceláří a podepisuje cestovní smlouvu. Osoba, v jejíž prospěch byla cestovní smlouva uzavřena, je osoba, která byla uvedena jako účastník zájezdu tím, kdo smlouvu uzavíral. Ve smyslu § 50 občanského zákoníku je tato osoba ze smlouvy oprávněna okamžikem, kdy s ní projeví souhlas. Ten může projevit výslovně nebo tím, že začne jednat podle smlouvy.
Změna zákazníka
Podle § 852f občanského zákoníku může zákazník kdykoliv v době před zahájením zájezdu písemně oznámit cestovní kanceláři, že se zájezdu místo něho zúčastní jiná osoba uvedená v oznámení. Dnem doručení oznámení se tato osoba stává zákazníkem. Oznámení musí obsahovat prohlášení nového zákazníka, že souhlasí s uzavřenou cestovní smlouvou. V případě, že cestovní smlouva stanoví nějaké podmínky, které musí účastník splňovat - např. zdravotní stav, očkování apod., pak musí oznámení obsahovat i prohlášení nového zákazníka, že splňuje veškeré podmínky stanovené pro poskytnutí zájezdu. Pokud je dán důvod pro stanovení lhůty (např. je třeba vyřídit nějaké povolení pro účastníky zájezdu), pak změna v osobě zákazníka může být provedena jen ve lhůtě v cestovní smlouvě stanovené. Podle § 852f odst. 2 občanského zákoníku odpovídají za zaplacení ceny zájezdu a úhradu nákladů, které cestovní kanceláři vznikly v souvislosti se změnou zákazníka, původní a nový zákazník společně a nerozdílně.
Doklady určené zákazníkovi
Cestovní kancelář je podle § 852a odst. 2 občanského zákoníku povinna připravit návrh cestovní smlouvy. Cestovní smlouva musí být uzavřena písemně a cestovní kancelář je povinna vydat jedno vyhotovení cestovní smlouvy spolu s dokladem o pojištění vystavený pojišťovnou dle § 6 odst. 3 zákona č. 159/1999 Sb.
Změna cestovní smlouvy
V době od uzavření cestovní smlouvy do realizace zájezdu mohou nastat takové okolnosti, že cestovní kancelář může být nucena z objektivních důvodů měnit nejen cenu, ale i podmínky smlouvy - tj. ostatní obsah smlouvy.
Zákazníkovi může v těchto případech navrhnout podle § 852e občanského zákoníku změnu cestovní smlouvy. Pokud se jedna ze stran rozhodne odstoupit od smlouvy, pak se jedná o jednostranný úkon, kterým nastane zrušení cestovní smlouvy a zánik právního vztahu založeného cestovní smlouvou. Postavení zákazníka a cestovní kanceláře v tomto případě není stejné a jejich vzájemný vztah je upraven § 852g a §852h občanského zákoníku. Podle § 852d občanského zákoníku je cestovní kancelář nejpozději 7 dnů před zahájením zájezdu povinna poskytnout zákazníkovi písemně další podrobné informace o všech skutečnostech, které jsou pro zákazníka důležité a které jsou cestovní kanceláři známy, pokud nejsou uvedeny již v cestovní smlouvě nebo v katalogu, jenž byl zákazníkovi předán.
Odpovědnost cestovní kanceláře za porušení závazků
Cestovní kancelář v souladu s § 852i občanského zákoníku odpovídá za porušení závazků vyplývajících z uzavření cestovní smlouvy. Cestovní kancelář tedy odpovídá za škodu vzniklou odstoupením od smlouvy dle § 852g odst. 2 občanského zákoníku, kterých se však může za jistých podmínek uvedených v § 852j občanského zákoníku zprostit. Samotným obdobím realizace zájezdu se věnuje § 852k občanského zákoníku, přičemž je cestovní kancelář povinna poskytnout zákazníkovi v nesnázích rychlou pomoc. Právní úprava cestovní smlouvy se zabývá i obdobím po skončení zájezdu, kdy dochází k vypořádání majetkových nároků mezi smluvními stranami.
Další informace lze kromě výše stránek uvedených pojišťoven získat i na těchto stránkách:
Zdroj: MMR ČR
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz