Jak změnit pojišťovnu u povinného ručení?
Platíte povinné ručení a nelíbí se vám u současné pojišťovny. Nabízí konkurence lepší sazbu pojistného? Pojišťovnu můžete poměrně lehce změnit. Co všechno k tomu potřebujete a jak má vypadat výpověď?
Do roku 2000 měla na povinné ručení monopol Česká pojišťovna, a tak nebylo možné zákonné pojištění uzavřít u jiné instituce. Otevření trhu s povinným ručením po roce 2000 mělo za následek přechod tisíců klientů od České pojišťovny ke konkurenci, ale v podstatě až do minulého roku nemusel majitel vozu o další změně pojišťovny uvažovat. Nabídky většiny institucí se totiž v zásadě nelišily a cenový rozdíl v sazbách nebyl nijak výrazný.
Loni však již došlo k výraznějším rozdílům. Pojišťovny začaly klást velký důraz na region odkud majitel vozu pochází. Přestal tak být zohledňován pouze systém bonus / malus (viz dále), ale svoji roli při stanovení výše pojistného začala hrát i velikost města respektive řidičův region. Navíc z důvodu vstupu do EU a harmonizaci zákona 168/1999 Sb. o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla došlo k navýšení pojistných limitů na 18 mil. Kč (škoda na majetku) a 35 mil. Kč (škoda na zdraví). V současnoti tak máte na výběr z mnoha nabídek pojišťoven a rozhodnutí, do jakých rukou svěříte své auto je jen na vás.
Co je to povinné ručení? Povinné ručení je pojištění, které je povinen sjednat vlastník motorového vozidla dle zákona 168/1999 Sb. o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Povinné ručení se nevztahuje na škodu vzniklou na vozidle vlastníka jeho zaviněním. Pro krytí těchto škod se používá havarijní pojištění. |
Můžu změnit pojišťovnu?
Každý vlastník vozidla, který má sjednáno pojištění odpovědnosti z provozu vozidla může zdarma změnit pojišťovnu. Důvodem může být jakákoli příčina – nespokojenost se službami, výše pojisného, málo poboček, špatné jednání, škodný průběh atp. O pojistných smlouvách, jejich uzavření nebo vypovězení, pojednává občanský zákoník (40/1964 Sb.).
Kdy se změna vyplatí?
Pokud nebudeme brát v potaz důvody jako je nespokojenost se službami nebo jednáním pojišťovny, vyplatí se změna v případě škodného průběhu. Pojišťovny totiž používají systém bonus / malus (kromě České podnikatelské pojišťovny), a tak pokud bouráte, bude vám přiznán malus, který většinou znamená až 25 % zvýšení pojistného v dalším roce. Na českém pojistném trhu se tak začal používat termín „malusová turistika“, protože pokud vypovíte smlouvu, není u nové pojišťovny malus započítán. I když má nová pojišťovna teoreticky možnost vyžádat si informace o klientovi (bourajícím řidiči) od předchozí instituce, většinou se tak neděje. Česká kancelář pojistitelů stále mluví o nutnosti vytvořit registr řidičů, kde by se všechny nešvary zaznamenaly. Snad do dvou let by měl registr začít fungovat
Smlouva
Pojistná smlouva se u většiny pojišťoven uzavírá na dobu neurčitou s pojistným obdobím jednoho roku, případně šesti nebo tří měsíců (některé pojišťovny nabízejí uzavření smlouvy i na jiné pojistné období či dobu určitou). Právě pojistné období je při výpovědi smlouvy nejdůležitější. Odejít od pojišťovny (tzn. podat výpověď smlouvy) můžete pouze s koncem pojistného období (viz dále).
Jak vypovědět smlouvu
Pokud chcete vypovědět smlouvu o povinném ručení, musíte písemnou výpověď doručit do pojišťovny 6 týdnů před koncem pojistného období. Stejná lhůta se vztahuje i na případ, když je pojistným obdobím doba kratší než jeden rok (např. půl roku).
Jestliže je pojistným obdobím 1 rok, ale povinné ručení platíte čtvrtletně nebo pololetně, musíte výpověď pojišťovně doručit 6 týdnů před další platbou pojistného. Výpověd je možné podat pouze písemně, jiný způsob (např. telefonicky nebo e-mailem) pojišťovny neakceptují.
Pokud jste ve lhůtě 6 týdnů nestihli podat výpověď, existuje ještě jedna možnost na změnu pojišťovny. Vypovědět smlouvu o povinném ručení lze také v případě, že pojistitel upraví výši pojistného (děje se tak jednou ročně) a pojistník s touto úpravou nesouhlasí. Taková výpověď musí být doručena písemně do 1 měsíce od doručení sdělení o úpravě pojistného.
Podle občanského zákoníku lze též dohodnout, že pojištění může vypovědět každý z účastníků do dvou měsíců od uzavření pojistné smlouvy. Výpovědní lhůta je osmidenní, jejím uplynutím pojištění zanikne. |
Na co nezapomenout
Spolu s výpovědí požádejte pojišťovnu o potvrzení bezškodného průběhu. Toto potvrzení předložíte v nové pojišťovně a na jeho základě vám bude přiznán bonus (= sleva z pojistného). Pokud jste během pojistného období bourali, samozřejmě o žádné potvrzení nežádáte.
Pozor! Pokud je smlouva o povinném ručení vypovězena z důvodu neplacení pojistného, nemá klient nárok na uznání bezškodného průběhu. Klient sice může změnit pojišťovnu, ale připraví se o slevu na základě přiznání bonusu. |
Jak postupovat - shrnutí
1) Podat výpověď u stávající pojišťovny - nutno minimálně 6 týdnů před koncem pojistného období.
2) V případě, že nestihnete podat výpověď v termínu 6 týdnů před koncem pojistného období, uplatněte výpověď z důvodu nedodržení cenového ujednání při uzavírání smlouvy.
3) Společně s výpovědí požádat písemně i o bezeškodný průběh v pojistném období.
4) Při ukončení pojištění je vždy nutné vrátit pojistiteli doklad o pojištění a zelenou kartu.
5) Uzavřít smlouvu u jiné pojišťovny.
Je-li počátek poviného ručení např. 1. 7. 2004, je možno smlouvu vypovědět k 30. 6. 2005, výpověď musí být doručena nejpozději 19. 5. 2005. Výpovědní lhůta je osmidenní.
Příklad výpovědi Pojišťovna štěstí Vypovídám smlouvu o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla č. 12345678 ke dni 31. 12. 2004. Současně žádám o zaslání potvrzení o délce beznehodového průběhu pojištění. |
Autor: Jiří Beneš
Zdroj: Osobní finance
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz